Marketisation and Social and Health Care Services (5 cr)
Code: BH00CK20-3002
General information
- Enrollment
- 01.08.2022 - 31.12.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.08.2022 - 31.05.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- SeAMK Master School
- Campus
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree in Social Services and Health Care, Social Work
- Teachers
- Tiina Hautamäki
- Course
- BH00CK20
Evaluation scale
1-5
Objective
Students know and are able to explain about the marketisation of social and health care services and about the complexities of the welfare and welfare economy.
Content
Social and health care services are produced in a society increasingly exposed to marketisation, and in a welfare and wellbeing economy. Students familiarize themselves with the subject and write a six-page essay on the following topic: What does the marketization of social and health care services mean, what forms can it take or how can it become apparent to the individual.
Materials
Lähteitä ja kirjallisuutta (esim.)
Anttonen, A., Häikiö, L., & Raitakari, S. (2013) Matkalla muutokseen ja hyvinvointimarkki-noille? Janus Sosiaalipolitiikan Ja sosiaalityön Tutkimuksen Aikakausilehti, 21(4), 290–297. https://journal.fi/janus/article/view/50710/15411
Karsio, O., & Van Aerschot, L. (2017). Vanhuspalvelut ja valinnanvapaus – johtavien viran-omaisten näkemyksiä palvelusetelistä. Gerontologia, 31(3), 163–178. https://doi.org/10.23989/gerontologia.63443
Kuusinen-James, K. (2016). Setelipeliä: Tutkimus palveluseteliä säännöllisessä kotihoidossa käyttävien iäkkäiden henkilöiden valinnanvapaudesta. Väitöskirja, Helsingin yliopisto. HELDA. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2570-5
Lehto, J., & Tynkkynen, L-K. (2013). Älykkäästi suunnitellut sosiaali- ja terveydenhuollon markkinat? Yhteiskuntapolitiikka, 78(6), 605–617. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201312127624
Mänttäri-van der Kuip, M. (2013). Julkinen sosiaalityö markkinoistumisen armoilla? Yhteis-kuntapolitiikka, 78(1), 5–19. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201302131816
Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., & Parviainen, H. (2014). Kohti hyvinvointi-taloutta. Teoksessa Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. Hyvinvointitalous. (s. 260–293). SOSTE.
Tammi, T. (2013). Markkinoistaminen lisää näkyviä käsiä. Yhteiskuntapolitiikka 6/2013. www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110792/tammi.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Tuorila, H. (2018). Terveyspalveluiden markkinoinnin sääntelykehikko ja sote-uudistuksen markkinointiin kohdistamat haasteet. Kilpailu -ja kuluttajaviraston selvityksiä 1/2018. https://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/selvitykset/2018/kkv-selvityksia-1-2018-terveyspalvelujen-markkinointi.pdf
Student workload
5 op opiskelijan itsenäistä opiskelua
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students know what is meant by the marketisation of social and health care services and are able to describe it. Students know about the complexities of the welfare and welfare economy.
Assessment criteria, good (3)
Students know what is meant by the marketisation of social and health care services and are able to describe it. Students know and are able to explain about the complexities of the welfare and welfare economy.
Assessment criteria, excellent (5)
Students know what is meant by the marketisation of social and health care services and are able to critically analyse it. Students are able to explain and analyse the complexities of the welfare and welfare economy.
Qualifications
No previous studies are required.