Skip to main content

Marketisation and Social and Health Care Services (5 cr)

Code: BH00CK20-3002

General information


Enrollment
01.08.2022 - 31.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.08.2022 - 31.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
SeAMK Master School
Campus
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master's Degree in Social Services and Health Care, Social Work
Teachers
Tiina Hautamäki
Course
BH00CK20

Evaluation scale

1-5

Objective

Students know and are able to explain about the marketisation of social and health care services and about the complexities of the welfare and welfare economy.

Content

Social and health care services are produced in a society increasingly exposed to marketisation, and in a welfare and wellbeing economy. Students familiarize themselves with the subject and write a six-page essay on the following topic: What does the marketization of social and health care services mean, what forms can it take or how can it become apparent to the individual.

Materials

Lähteitä ja kirjallisuutta (esim.)

Anttonen, A., Häikiö, L., & Raitakari, S. (2013) Matkalla muutokseen ja hyvinvointimarkki-noille? Janus Sosiaalipolitiikan Ja sosiaalityön Tutkimuksen Aikakausilehti, 21(4), 290–297. https://journal.fi/janus/article/view/50710/15411

Karsio, O., & Van Aerschot, L. (2017). Vanhuspalvelut ja valinnanvapaus – johtavien viran-omaisten näkemyksiä palvelusetelistä. Gerontologia, 31(3), 163–178. https://doi.org/10.23989/gerontologia.63443

Kuusinen-James, K. (2016). Setelipeliä: Tutkimus palveluseteliä säännöllisessä kotihoidossa käyttävien iäkkäiden henkilöiden valinnanvapaudesta. Väitöskirja, Helsingin yliopisto. HELDA. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2570-5

Lehto, J., & Tynkkynen, L-K. (2013). Älykkäästi suunnitellut sosiaali- ja terveydenhuollon markkinat? Yhteiskuntapolitiikka, 78(6), 605–617. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201312127624

Mänttäri-van der Kuip, M. (2013). Julkinen sosiaalityö markkinoistumisen armoilla? Yhteis-kuntapolitiikka, 78(1), 5–19. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201302131816

Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., & Parviainen, H. (2014). Kohti hyvinvointi-taloutta. Teoksessa Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. Hyvinvointitalous. (s. 260–293). SOSTE.

Tammi, T. (2013). Markkinoistaminen lisää näkyviä käsiä. Yhteiskuntapolitiikka 6/2013. www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110792/tammi.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Tuorila, H. (2018). Terveyspalveluiden markkinoinnin sääntelykehikko ja sote-uudistuksen markkinointiin kohdistamat haasteet. Kilpailu -ja kuluttajaviraston selvityksiä 1/2018. https://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/selvitykset/2018/kkv-selvityksia-1-2018-terveyspalvelujen-markkinointi.pdf

Student workload

5 op opiskelijan itsenäistä opiskelua

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students know what is meant by the marketisation of social and health care services and are able to describe it. Students know about the complexities of the welfare and welfare economy.

Assessment criteria, good (3)

Students know what is meant by the marketisation of social and health care services and are able to describe it. Students know and are able to explain about the complexities of the welfare and welfare economy.

Assessment criteria, excellent (5)

Students know what is meant by the marketisation of social and health care services and are able to critically analyse it. Students are able to explain and analyse the complexities of the welfare and welfare economy.

Qualifications

No previous studies are required.

Go back to top of page