Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: BH00DC37-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
16.04.2022 - 07.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
14.10.2022 - 16.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
- Opettajat
- Katja Valkama
- Leena Elenius
- Tiina Hautamäki
- Ryhmät
-
YSOS22Sosionomi (ylempi AMK)
- Opintojakso
- BH00DC37
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perustella tieteellisen ja arkiajattelun eron. Opiskelija osaa kriittistä tarkastelua ja argumentointia. Hän kykenee tunnistamaan, osoittamaan ja määrittelemään erilaisia työelämän tutkimisen ja kehittämisen kohteita ja tarpeita. Hän osaa perustellusti suunnitella ja toteuttaa tutkimisen ja kehittämisen prosessin tai kokonaisuuden.
Sisältö
Tieteellisen ajattelun ja arkiajattelun erot ja yhteneväisyydet. Kriittinen ajattelu ja argumentaatio. Käytännön toiminnan kriittinen tarkastelu. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan kysymyksenasettelut ja tarveanalyysit. Erilaiset tutkimus- ja kehittämistoiminnan tavat, esimerkiksi prosessimainen kehittäminen, tutkimuksellinen kehittäminen, toimintatutkimus ja arviointitutkimus.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus esim.
Engeström, Y. (2004). Ekspansiivinen oppiminen ja yhteiskehittely työssä. Tampere: Vastapaino.
Heikkinen, H., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) (2007). Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura. Vantaa.
Kananen, J. (2014). Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Kemmis, S., McTaggart, R., Nixon, R. (2014). The action research planner: doing critical participatory action research. London: Springer.
Kettunen, S. (2009). Onnistu projekteissa. WSOYpro.
Kuula, A. (2000). Toimintatutkimus. Kenttätyötä ja muutospyrkimyksiä. Tampere: Vastapaino
Kuula, A. (2011). Tutkimusetiikka: aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
Leinonen, M. (2016). Toimintatutkimus ja työkonferenssimenetelmä työpaikkojen tasa-arvon edistämisessä. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Tökkäri, V. (2012). Käsittämätöntä!: mielekkyyden luomisen keinot ja funktiot työyhteisön kertomuksissa. Acta Electronica Universitatis Lapponiensis 95. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Vilkka, H. (2021). Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ja osaa nimetä kehittämisen ja tutkimuksen perusperiaatteita ja osaa selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä tutkimuksen ja kehittämisen perusperiaatteet ja osaa selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja analysoida kriittisesti tutkimuksen ja kehittämisen perusperiaatteita. Opiskelija osaa selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.