Research and Development Competence (5cr)
Code: BH00DC37-3001
General information
- Enrollment
- 16.04.2022 - 07.09.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.10.2022 - 16.12.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- SeAMK Master School
- Campus
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree in Social Services and Health Care, Social Work
- Teachers
- Katja Valkama
- Leena Elenius
- Tiina Hautamäki
- Course
- BH00DC37
Evaluation scale
1-5
Objective
Having completed the course, students can explain the difference between scientific and everyday thinking. Student can critical thinking and argumentation. Student recognizes and defines needs and targets of research and development in work life. Student is able to plan a research and development process as a reasonable project.
Content
Differences and commonalities in scientific and everyday thinking. Critical thinking and argumentation. Critical examination of practical work. Formulation of research questions and needs analysis in research and development. Various approaches to research and development, for example the process approach, research-aided development, action research and evaluation research.
Materials
Kirjallisuus esim.
Engeström, Y. (2004). Ekspansiivinen oppiminen ja yhteiskehittely työssä. Tampere: Vastapaino.
Heikkinen, H., Rovio, E. & Syrjälä, L. (toim.) (2007). Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura. Vantaa.
Kananen, J. (2014). Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Kemmis, S., McTaggart, R., Nixon, R. (2014). The action research planner: doing critical participatory action research. London: Springer.
Kettunen, S. (2009). Onnistu projekteissa. WSOYpro.
Kuula, A. (2000). Toimintatutkimus. Kenttätyötä ja muutospyrkimyksiä. Tampere: Vastapaino
Kuula, A. (2011). Tutkimusetiikka: aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
Leinonen, M. (2016). Toimintatutkimus ja työkonferenssimenetelmä työpaikkojen tasa-arvon edistämisessä. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Tökkäri, V. (2012). Käsittämätöntä!: mielekkyyden luomisen keinot ja funktiot työyhteisön kertomuksissa. Acta Electronica Universitatis Lapponiensis 95. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Vilkka, H. (2021). Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students know and are able to name basic principles of research and development and they can explain differences and commonalities in scientific and everyday thinking.
Assessment criteria, good (3)
Students can define basic principles of research and development and they can explain differences and commonalities in scientific and everyday thinking.
Assessment criteria, excellent (5)
Students can define and critically analyse basic principles of research and development. They can explain differences and commonalities in scientific and everyday thinking.
Qualifications
No previous studies are required.