Siirry suoraan sisältöön

Perheohjaus (4 op)

Toteutuksen tunnus: BE00CW41-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 11.04.2022

Ajoitus

02.05.2022 - 08.06.2022

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 23

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Asta Pohjola

Opiskelijaryhmät

  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillisen vuorovaikutuksen menetelmiä perheohjauksen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija tunnistaa perheohjauksellisten työskentelytapojen tarpeen ja osaa arvioida niiden soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa.

Opiskelija osaa kuvata, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa eritellä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja malleja. Opiskelija ymmärtää systeemisen toimintamallin periaatteet ja pyrkii toteuttamaan monialaista työotetta perheohjauksen kontekstissa. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin. Opiskelija osaa soveltaa perheohjauksen menetelmiä sekä kehittää ja arvioida omaa toimintaansa perheohjauksen tehtävissä.

Sisältö

-perheohjauksen ja lähikäsitteiden määrittely
-perheohjauksen toimintaympäristöt
-perheohjaajan rooli ja ammatillinen vuorovaikutus perheohjauksessa
-perheohjauksen prosessi, dokumentointi
-systeeminen toimintamalli, monialaisuus
-perheohjauksen keskeiset menetelmät ja mallit
-oman toiminnan arvioiminen ja kehittäminen

Oppimateriaalit

Early intervention and prevention in family and parenting support. Compendium of Inspiring Practices. Eurochild October 2012.
Monen kodin lapset (2018). Forsberg & Ritala-Koskinen (toim.). Gaudeamus.
Halme, Kekkonen & Perälä 2012. Perhekeskukset Suomessa. Palvelut, yhteistoiminta ja johtaminen. Raportti 62/2012. THL.
Vilén, Seppänen, Tapio & Toivanen (toim.).2014.Kohtaamisia lapsiperheissä. Menetelmiä perhetyöhön.
Järvinen,R; Lankinen, A;Taajamo,T:,Veistilä, M;Virolainen A. (toim.) Perheen parhaaksi: Perhetyön arkea. Helsinki: Edita. Luku 6: Perhetyön sisällöt, sivut 112-156.
Rönkkö 2008. Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen näkökulma vuorovaikutuksessa. Teoksessa. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Vilen, Leppämäki & Ekström (toim.). WSOY, sivut 171-203. Hyvärinen & Pösö (toim.).2018. Lasten haastattelu lastensuojelussa.PS-kustannus.
Muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso opiskellaan itsenäisesti verkossa. Opintojaksolla perehdytään perheohjausta käsittelevään lainsäädäntöön, kirjallisuuteen, internetsivustoihin ja dokumentteihin. Opintojaksolla tehdään perheohjauksen menetelmäharjoituksia. Opiskelija tekee yksin tai pienryhmässä tutustumiskäynnin perheohjausta toteuttavaan organisaatioon. Tutustumiskäynti ohjeistetaan opintojakson orientoinnin yhteydessä 2.5.2022 klo 14-16. Mikäli paikan päällä tutustuminen ei ole mahdollista, opiskelija toteuttaa tutustumiskäynnin esim.Teamsia käyttäen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua, mutta opiskelija tekee opintojakson aikana tutustumiskäynnin perheohjausta tarjoavaan organisaatioon. Tutustumiskäyntiä koskevat käytännöt ohjeistetaan orientoinnin yhteydessä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso toteutuu aikavälillä 2.5.2021-8.6.2022. Opintojakso orientoidaan 2.5.2022 klo 14-16. Orientointiluento tallennetaan, joten reaaliaikaiseen orientointiin osallistuminen ei ole välttämätöntä. Opintojaksolla laaditaan oppimispäiväkirja, joka palautetaan 8.6.2022 mennessä. Määräpäivään mennessä palautettu oppimistehtävä arvioidaan 12.6.2022 mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 4op eli 104h. Opintojakso toteutuu aikavälillä 2.5.2022-8.6.2022. Opintojakso orientoidaan Teamsissa 2.5.2022 klo 14-16. Opintojaksolla laaditaan oppimistehtävä, joka palautetaan 8.6.2022 mennessä. Määräaikaan mennessä palautettu oppimispäiväkirja arvioidaan 12.6.2022 mennessä.

Sisällön jaksotus

2.5.2022 toteutuva orientointiluento tallennetaan ja se on katsottavissa Moodlessa koko opintojakson toteutuksen ajan. Reaaliaikaiseen orientointiin osallistuminen ei siis ole välttämätöntä. Opintojakso toteutuu aikavälillä 2.5.2021-8.6.2022. Oppimistehtävä palautetaan 8.6.2022 mennessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija saa opintojakson opettajalta sähköpostitse Moodlen tunnukset ja Teams -linkin 31.4.2022. Orientointiluento tallennetaan ja tallenne on katsottavissa Moodlessa koko opintojakson ajan. Reaaliaikaiseen orientointiin osallistuminen ei siis ole välttämätöntä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen eroavaisuuden. Opiskelija osaa nimetä, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän tunnistaa psykososiaalisen työn perusteet ja ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen perheohjauksessa. Opiskelija osaa nimetä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä. Opiskelija osaa tunnistaa tavoitteellisen perheohjauksen prosessin eri vaiheet, osaa tunnistaa systeemisen toimintamallin pääpiirteet ja monialaisuuden periaatteet sekä perheohjaajan roolin perhetyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen erot ja merkitykset. Opiskelija osaa kuvata millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa toimia perheohjauksen asiakastilanteissa ammatillista vuorovaikutusta soveltaen. Opiskelija osaa arvioida perheohjauksellisen työskentelytavan tarvetta lapsiperheiden palveluissa. Hän osaa soveltaa perheohjauksessa käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin, osaa huomioida monialaisuuden työskentelyssään sekä osaa kuvata systeemisen toimintamallin piirteitä perheohjauksessa. Opiskelija osaa reflektoida toimintatapojaan ammattieettisestä näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen eroavaisuuksia ja merkityksiä. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti perheohjauksen tarvetta ja sisältöä lapsiperheiden palveluissa. Opiskelija osaa arvioida omia valmiuksiaan soveltaa psykososiaalista työtä ja ammatillista vuorovaikutusta perheohjauksessa. Hän osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin ja kehittää sitä huomioiden myös monialaisuuden sekä systeemisen toimintamallin. Hän osaa analysoida perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja arvioida ammattieettisesti omaa toimintaansa sekä rooliaan perheohjauksen prosessissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla laaditaan oppimistehtävä, joka arvioidaan asteikolla 1-5. Oppimistehtävän arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän tunnistaa psykososiaalisen työn perusteet ja ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen perheohjauksessa. Opiskelija osaa nimetä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa tunnistaa tavoitteellisen perheohjauksen prosessin eri vaiheet, osaa tunnistaa systeemisen toimintamallin ja monialaisuuden piirteitä, sekä perheohjaajan roolin perhetyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kuvata millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa toimia perheohjauksen asiakastilanteissa ammatillista vuorovaikutusta soveltaen. Opiskelija osaa arvioida perheohjauksellisen työskentelytavan tarvetta lapsiperheiden palveluissa. Hän osaa soveltaa perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin, osaa huomioida monialaisuuden työskentelyssään sekä osaa kuvata systeemisen toimintamallin piirteitä perheohjauksessa. Opiskelija osaa reflektoida toimintatapojaan ja ammattieettisestä näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti perheohjauksen tarvetta ja sisältöä lapsiperheiden palveluissa. Opiskelija osaa arvioida omia valmiuksiaan soveltaa psykososiaalista työtä ja ammatillista vuorovaikutusta perheohjauksessa. Hän osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin ja kehittää sitä huomioiden myös monialaisuuden sekä systeemisen toimintamallin. Hän osaa analysoida perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä arvioida ammattieettisesti omaa toimintaansa ja rooliaan perheohjauksen prosessissa.

Esitietovaatimukset

sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä