Family Counselling (4cr)
Code: BE00CW41-3001
General information
- Enrollment
- 14.03.2022 - 11.04.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.05.2022 - 08.06.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 23
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
Evaluation scale
1-5
Content scheduling
2.5.2022 toteutuva orientointiluento tallennetaan ja se on katsottavissa Moodlessa koko opintojakson toteutuksen ajan. Reaaliaikaiseen orientointiin osallistuminen ei siis ole välttämätöntä. Opintojakso toteutuu aikavälillä 2.5.2021-8.6.2022. Oppimistehtävä palautetaan 8.6.2022 mennessä.
Objective
Students learn to apply the psychosocial approach and methods of professional interaction when counselling families with children. Students learn to recognize needs to apply family counselling methods and are able to evaluate their suitability for various client situations. Students are able to describe settings in which it is possible to carry out family counselling. They learn to analyze methods and international models used in family counselling. The student understands the principles of a systemic approach and contributes to the implementation of a systemic and multidisciplinary approach in the context of family counseling. Students know how to plan a goal-oriented family counselling process. Student can apply different methods in family counselling. Student can develop and evaluate his professional work in family counselling.
Content
- family counselling and related concepts
- family counselling settings
- family councellor's role and professional interaction in family counselling
- the process of family counselling, documentation
- systemic model, multidisciplinary
- main methods of family counselling
- evaluation and development of one's action
Materials
Early intervention and prevention in family and parenting support. Compendium of Inspiring Practices. Eurochild October 2012.
Monen kodin lapset (2018). Forsberg & Ritala-Koskinen (toim.). Gaudeamus.
Halme, Kekkonen & Perälä 2012. Perhekeskukset Suomessa. Palvelut, yhteistoiminta ja johtaminen. Raportti 62/2012. THL.
Vilén, Seppänen, Tapio & Toivanen (toim.).2014.Kohtaamisia lapsiperheissä. Menetelmiä perhetyöhön.
Järvinen,R; Lankinen, A;Taajamo,T:,Veistilä, M;Virolainen A. (toim.) Perheen parhaaksi: Perhetyön arkea. Helsinki: Edita. Luku 6: Perhetyön sisällöt, sivut 112-156.
Rönkkö 2008. Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen näkökulma vuorovaikutuksessa. Teoksessa. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Vilen, Leppämäki & Ekström (toim.). WSOY, sivut 171-203. Hyvärinen & Pösö (toim.).2018. Lasten haastattelu lastensuojelussa.PS-kustannus.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Teaching methods
Opintojakso opiskellaan itsenäisesti verkossa. Opintojaksolla perehdytään perheohjausta käsittelevään lainsäädäntöön, kirjallisuuteen, internetsivustoihin ja dokumentteihin. Opintojaksolla tehdään perheohjauksen menetelmäharjoituksia. Opiskelija tekee yksin tai pienryhmässä tutustumiskäynnin perheohjausta toteuttavaan organisaatioon. Tutustumiskäynti ohjeistetaan opintojakson orientoinnin yhteydessä 2.5.2022 klo 14-16. Mikäli paikan päällä tutustuminen ei ole mahdollista, opiskelija toteuttaa tutustumiskäynnin esim.Teamsia käyttäen.
Employer connections
Opintojakso ei sisällä harjoittelua, mutta opiskelija tekee opintojakson aikana tutustumiskäynnin perheohjausta tarjoavaan organisaatioon. Tutustumiskäyntiä koskevat käytännöt ohjeistetaan orientoinnin yhteydessä.
Exam schedules
Opintojakso toteutuu aikavälillä 2.5.2021-8.6.2022. Opintojakso orientoidaan 2.5.2022 klo 14-16. Orientointiluento tallennetaan, joten reaaliaikaiseen orientointiin osallistuminen ei ole välttämätöntä. Opintojaksolla laaditaan oppimispäiväkirja, joka palautetaan 8.6.2022 mennessä. Määräpäivään mennessä palautettu oppimistehtävä arvioidaan 12.6.2022 mennessä.
Student workload
Opintojakson laajuus on 4op eli 104h. Opintojakso toteutuu aikavälillä 2.5.2022-8.6.2022. Opintojakso orientoidaan Teamsissa 2.5.2022 klo 14-16. Opintojaksolla laaditaan oppimistehtävä, joka palautetaan 8.6.2022 mennessä. Määräaikaan mennessä palautettu oppimispäiväkirja arvioidaan 12.6.2022 mennessä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students
- are able to name differences between social welfare act based and child welfare law based family counselling
- are able to name different stages where family counselling is possible to use
- are able to recognize the basic principles of psychosocial work and the meaning of professional interaction in family counselling
- are able to name work methods and models used in family counselling
- are able to recognize the features of a systemic approach
- are able to recognize a goal-oriented family counselling process and role of family counselor
Assessment criteria, good (3)
Students
- can describe differences and meanings between social welfare act based and child welfare law based family counselling
- are able to describe different stages where family counselling is possible to use
- are able to use psychosocial work and professional interaction in family counselling
- can evaluate needs of family counselling in different situations
- can apply methods and models used in family counselling
- are able to plan goal-oriented family counselling process and recognize the features of a systemic approach
- are capable to reflect on their actions and their professional role from perspective of professional ethics
Assessment criteria, excellent (5)
- are able to critically assess differences and meanings between social welfare act based and child welfare law based family counselling
- are able to critically assess needs for family counselling and analyze its content when working with families with children
-evaluate their own competence to apply psychosocial work and professional interaction in family counselling
- know how to plan and develop a goal-oriented family counselling process, also taking into account the multidisciplinary and systemic approach
- are capable to analyze work methods and international models used in family counselling and to evaluate their action and their professional role from the perspective of professional ethics
Qualifications
most part of the module Knowledge Base in Social Work
Further information
Opiskelija saa opintojakson opettajalta sähköpostitse Moodlen tunnukset ja Teams -linkin 31.4.2022. Orientointiluento tallennetaan ja tallenne on katsottavissa Moodlessa koko opintojakson ajan. Reaaliaikaiseen orientointiin osallistuminen ei siis ole välttämätöntä.