Imetysohjaus (2 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CH18-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.12.2021 - 29.03.2022
Ajoitus
31.03.2022 - 01.05.2022
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Tiina Hemminki
Opiskelijaryhmät
-
MSH19ASairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
-
MSH19BSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
-
SH19ASairaanhoitaja (AMK)
-
SH19BSairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa keskustella imetyksestä ja sen merkityksestä raskaana olevan perheen kanssa imetyksen käynnistymiseksi. Hän osaa ohjata ja tukea äitiä ja perhettä onnistuneeseen imetykseen tai tarvittaessa ohjata ja tukea ei-imettävää äitiä.
Sisältö
Vauvamyönteisyysohjelma ja WHO/Unicef imeväisikäisten ja pikkulasten ruokinnan globaali strategia. Imetysohjaajan vuorovaikutustaidot. Imetysohjaus raskauden aikana. Imetyksen suojelu. Synnytyksen hoitokäytännöt ja imetys. Rinnan anatomia ja fysiologia sekä maidoneritys ja sen säätely. Imemisote ja tehokas imeminen, maitomäärät. Imetyksessä avustaminen. Imetystä tukevat käytännöt. Lapsesta ja äidistä johtuvat erityispiirteet. Rintojen hoito ja mahdolliset rinnan ja rinnanpäiden ongelmatilanteet. Imetyksen tuki.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
Deufel & Montonen (toim.): Onnistunut imetys. Duodecim. Uusin painos.
Hakulinen, Otronen & Kuronen (toim.) 2017. Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. THL. Juvenes Print. Suomen yliopistopaino Oy, Helsinki
Saatavilla: Ohjaus 242017 netti 20.3.pdf (julkari.fi)
Imetyksen tuki ry:n nettisivut Imetyksen tuki ry (imetys.fi)
Muu opettajan osoittama ajankohtainen materiaali
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
WHO:n/Unicefin imetysohjaajakoulutus antaa osallistujille imetysohjauksessa tarvittavat perusvalmiudet. Kun on osallistunut imetysohjaajakoulutukseen, voit:
• antaa tietoa imetyksestä
• ohjata hyvän imetysasennon ja -otteen saavuttamisessa
• toteuttaa imetystä edistäviä hoitokäytäntöjä synnytyksen aikana ja sen jälkeen
• ohjata liian niukassa ja runsaassa maidonerityksessä sekä rintojen hoidossa
• neuvoa tavanomaisissa imetyksen ongelmatilanteissa ja tunnistaa erityisryhmät, jotka tarvitsevat imetysohjauksen erityisosaamista.
Sisältö
Vauvamyönteisyysohjelma ja WHO/Unicef imeväisikäisten ja pikkulasten ruokinnan globaali strategia. Imetysohjaajan vuorovaikutustaidot. Imetysohjaus raskauden aikana. Imetyksen suojelu. Synnytyksen hoitokäytännöt ja imetys. Rinnan anatomia ja fysiologia sekä maidoneritys ja sen säätely. Imemisote ja tehokas imeminen ja maitomäärät. Imetyksessä avustaminen. Imetystä tukevat käytännöt. Lapsesta ja äidistä johtuvat erityistilanteet. Rintojen hoito ja mahdolliset rinnan ja rinnanpäiden ongelmatilanteet. Imetyksen tuki.
Lähde: THL: Imetysohjaajakoulutuksen aihealueet
Imetysohjaajakoulutuksen aihealueet - Lapset, nuoret ja perheet - THL
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset luennot, tehtävät, caset, itsenäinen opiskelu. Kurssiin sisältyy imetysohjausnäyttö, jonka toteutustavasta sovitaan ensimmäisellä luentokerralla.
realization.localizedApproveRejectDescription
Hyväksytty:
Aktiivinen läsnäolo (yli 80%) ja osallistumien vuorovaikutteisiin luentoihin.
Ryhmätehtäviin osallistuminen ja hyväksytysti suoritettu koe (70% maximista).
Imetysohjausnäytön suorittaminen hyväksytysti.
Hylätty:
Opiskelijalla on poissaoloja yli 80%
Tehtävissä puutteita, koe hylätty.
imetysohjausnäyttö puuttuu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden perustietojen hallinnan ja soveltaa niitä johdonmukaisesti terveydenhoitotyössä
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön terveydenhoitotyössä
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla terveydenhoitotyön kehittämisessä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä terveydenhoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii turvallisesti ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä
- kehittää itseään ammatillisesti terveydenhoitajatyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty 0
Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen läsnäolo ja osallistumien vuorovaikutteisiin luentoihin.
Ryhmätehtäviin osallistuminen ja hyväksytysti suoritettu koe (70% maximista).
Imetysohjausnäytön suorittaminen hyväksytysti.