Siirry suoraan sisältöön

Monialainen ammattityö (2 op)

Toteutuksen tunnus: BE00CF97-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.04.2021 - 02.05.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Asta Niinimäki

Opiskelijaryhmät

  • MSOS20
    Sosionomi (AMK)
  • SOS20A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä monialaisen työskentelyn perusteet ja siihen liittyvät teoreettiset käsitteet. Hän osaa selittää yleiset monialaisen työn vision ja tavoitteet. Opiskelija on sisäistänyt monitoimijaisen työn erilaista ammattitaitoa arvostavat ja kunnioittavat eettiset periaatteet. Hän osaa yhdistää asiantuntijuuksia sekä osaa arvioida ja kuvata oman osaamisensa merkitystä. Opiskelija osaa tuoda rakentavasti oman alansa erityisosaamisen ja asiantuntijuutensa (ns. syväosaamisen) verkostojen, tiimien ja asiakastyön yhteiseen käyttöön. Lisäksi hän hallitsee palvelukokonaisuuksia ja osaa suunnitella, koordinoida ja johtaa verkostoissa tapahtuvaa työtä ja monialaisten tiimien toimintaa.

Sisältö

- monialaisen työn käsitteet ja toiminnan merkitys
- monitoimijaisen työn eettiset periaatteet
- monialaisen työn dialoginen vuorovaikutus, konsultointi ja työyhteisöviestintä
- monialaisen työn koordinointi, organisointi ja johtaminen
- oman asiantuntijuuden sanoittaminen ja oman toiminnan arvioiminen monialaisessa yhteistyössä
- eri ammattilaisten osaamisen hyödyntäminen asiakkaan palveluprosessissa
- asiakkaan osallisuus monialaisessa toiminnassa

Oppimateriaalit

Koskela, S. (2013). ”Mie teen vaan oman työni”. Toimintatutkimus moniammatillisen yhteistyön ja ohjausosaamisen kehittämisestä. Akateeminen väitöskirja. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 477. Jyväskylän yliopisto.
Mönkkönen, K., Kekoni, T.& Pehkonen, A.2019.Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla.
Pukkila, P. & Helander, J. (2016). Työotteena monialaisuus – katsaus Ohjaamojen monialaisen yhteistyön rakentumiseen. Nuorisotutkimus 34(3). http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016870

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu verkko-opintona.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso päättyy tenttiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

52h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä teoriatietoon perustuen monialaisen työn käsitteen ja tavoitteet. Hän osaa kuvata sosiaalialan asiantuntijan rooleja, tehtäviä ja työntekijään kohdistuvia odotuksia moniammatillisissa työyhteyksissä. Hän osaa kuvata monimutkaisissa ja erityistä osaamista vaativissa tilanteissa tarvittavaa ammattitaitoa.
Opiskelija osaa tuottaa moniammatillisen yhteistyön prosessikuvauksen sekä sen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoiset vaikutukset. Opiskelija osaa osallistaa asiakkaita ja sovittaa muiden asiantuntijoiden tietoa sosiaaliseen tietoon. Hän osaa nimetä omia valmiuksiaan ja kehittämisen kohteitaan monitoimijaisessa työssä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti sosiaalialan asiantuntijan rooleja, tehtäviä ja häneen kohdistuvia odotuksia monialaisissa työyhteyksissä sekä moniammatillisen työn ongelmakohtia ja sen vaatimia taitoja erilaisissa toimintaympäristöissä. Hän osaa koordinoida, organisoida ja johtaa monialaista työtä. Hän osaa ottaa vastaan ja hyödyntää muiden asiantuntijoiden tietoa. Opiskelija osaa arvioida monialaisen toiminnan vaikutuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa verrata sosiaalialan asiantuntemuksen luonnetta suhteessa muiden ammattien asiantuntemukseen. Opiskelija osaa analysoida monialaisen työn ongelmakohtia ja niiden taustalla vaikuttavia eettisiä ja ammatillisia tekijöitä sekä työn vaikuttavuutta. Hän osaa esittää ja perustella teoriatiedon avulla luovia ja innovatiivisia ratkaisuja monialaisen työn toteuttamiseksi. Hän osaa konsultoida toisia ammattilaisia ja käyttää asiakaskokemusta. Opiskelija osaa analysoida ja pohtia kriittisesti omia valmiuksiaan monitoimijaisessa yhteistyössä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso päättyy tenttiin, jonka arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä teoriatietoon perustuen monialaisen työn käsitteen ja tavoitteet. Hän osaa kuvata sosiaalialan asiantuntijan rooleja, tehtäviä ja työntekijään kohdistuvia odotuksia moniammatillisissa työyhteyksissä. Hän osaa kuvata monimutkaisissa ja erityistä osaamista vaativissa tilanteissa tarvittavaa ammattitaitoa.
Opiskelija osaa tuottaa moniammatillisen yhteistyön prosessikuvauksen sekä sen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoiset vaikutukset. Opiskelija osaa osallistaa asiakkaita ja sovittaa muiden asiantuntijoiden tietoa sosiaaliseen tietoon. Hän osaa nimetä omia valmiuksiaan ja kehittämisen kohteitaan monitoimijaisessa työssä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti sosiaalialan asiantuntijan rooleja, tehtäviä ja häneen kohdistuvia odotuksia monialaisissa työyhteyksissä sekä moniammatillisen työn ongelmakohtia ja sen vaatimia taitoja erilaisissa toimintaympäristöissä. Hän osaa koordinoida, organisoida ja johtaa monialaista työtä. Hän osaa ottaa vastaan ja hyödyntää muiden asiantuntijoiden tietoa. Opiskelija osaa arvioida monialaisen toiminnan vaikutuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa verrata sosiaalialan asiantuntemuksen luonnetta suhteessa muiden ammattien asiantuntemukseen. Opiskelija osaa analysoida monialaisen työn ongelmakohtia ja niiden taustalla vaikuttavia eettisiä ja ammatillisia tekijöitä sekä työn vaikuttavuutta. Hän osaa esittää ja perustella teoriatiedon avulla luovia ja innovatiivisia ratkaisuja monialaisen työn toteuttamiseksi. Hän osaa konsultoida toisia ammattilaisia ja käyttää asiakaskokemusta. Opiskelija osaa analysoida ja pohtia kriittisesti omia valmiuksiaan monitoimijaisessa yhteistyössä.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot: Asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla sekä Yhteiskunta, ammatti ja etiikka 1.