Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa (5op)
Toteutuksen tunnus: YE00BS62-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.04.2020 - 14.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.09.2020 - 18.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
- Agrologi (AMK)
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa perustiedot ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta sekä ruokaan liittyvistä mielikuvista ja niiden hyödyntämisestä markkinoinnissa. Opintojakson aikana opiskelija syventää osaamistaan joko alkutuotteiden, jalostettujen elintarvikkeiden tai ravintolapalvelujen markkinoinnin suunnittelussa.
Sisältö
- markkinoinnin osatekijät ja markkinointiajattelu
- markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
- ruokaan liittyvät mielikuvat ja niiden hyödyntäminen markkinoinnissa
- syventävä osio, jossa opiskelija valitsee alkutuotteiden markkinoinnin, jalostettujen elintarvikkeiden markkinoinnin tai ravitsemispalveluiden markkinoinnin syventäväksi osa-alueeksi
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. 2009 (tai uudempi). Yrityksen asiakasmarkkinointi. 13 uudistettu painos. Edita. Helsinki. Saatavissa myös e-kirjana.
Kotler, Philip. Marketing Management 2006.
Grönroos, Christian. Palveluiden johtaminen ja markkinointi
Opetusmenetelmät
Luennot, verkko-opinnot, harjoitukset ja tentti. Opintojakson kokonaisuus muodostuu teorialuennoista, yksin tai ryhmässä tapahtuvasta käytäntöön soveltavasta perehtymisestä oppimismateriaaliin sekä harjoitustehtävistä, joiden tekeminen edellyttää alan kirjallisuuden ja kohdeorganisaatioista saatavissa olevan tiedon hyväksikäyttöä. Opiskelijat etsivät ja luovat tietoa itseohjautuvasti ryhmissä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijalla on mahdollista opinnollistaa kurssi, jos opiskelija täyttää seuraavat vaatimukset: Opiskelija työskentelee esimiesasemassa
Työnantajalta on mahdollista saada kurssin sisältöön liittyvä kehittämisprojekti
Opiskelija voi suorittaa kurssin tehtävät yritystallissa. Ota yhteys yritystallipäällikköön
Aikaisemman osaamisen tunnistaminen on mahdollista aikaisemmilla korkeakouluopinnoilla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä 135h
Lähiopetusta 12h (Luennot on mahdollista seurata etänä tai jälkikäteen nauhoitteena)
Verkkoluentoja, itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyötä 123h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakson hyväksyttävä suorittaminen edellyttää, että että opiskelija osaa laatia ja raportoida hyväksyttävästi kaikki annetut tehtävät sekä suorittanut hyväksyttävästi osatentin, joka painottuu markkinoinnin yleisiin periaatteisiin.
Arvosanan määräytyminen:
1-2 Opiskelija hallitsee markkinoinnin keskeiset periaatteet ja osaa jossain määrin soveltaa niitä ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee markkinoinnin keskeiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä valitsemansa syventämisalueen tuotteiden ja palveluiden myyntiin ja markkinointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee markkinoinnin keskeiset periaatteet, osaa soveltaa niitä valitsemansa syventämisalueen tuotteiden ja palveluiden myyntiin ja markkinointiin sekä kykenee luovasti rakentamaan markkinoinnillisia tuote- ja palvelukokonaisuuksia.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä edeltäviä opintoja.