Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (3op)

Toteutuksen tunnus: SH00BX77-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 08.03.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.03.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opettajat
Meri Matala-Aho
Opintojakso
SH00BX77

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Tutkimusprosessi määrällisessä ja laadullisessa tutkimuksessa
Määrälliset ja laadulliset aineiston keruu- ja analyysimenetelmät
Määrällisen ja laadullisen tutkimuksen luotettavuus
Toimintatutkimusprosessi
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen arviointi

Tavoitteet

Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Hirsjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2009 tai 2012. Tutki ja kirjoita. 15.uudistettu painos. Helsinki:Tammi.
Luku 5 (Metodologiset ja teoreettiset lähtökohdat)
Luku 8 (Tutkimustyypit ja aineistonkeruun perusmenetelmät)

Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009 tai 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro Oy.

Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2011 tai 2013. Tutkimuksen voimasanat.
Helsinki : WSOYpro

Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.

Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Tammi.

TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi
Suomessa.

Opetusmenetelmät

- Luennot
- Itsenäinen opiskelu
- Yksilö-/ryhmätehtävät
- SPSS-harjoitukset atk-luokassa
- Seminaari+tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

luennot, seminaari+tentti, itsenäinen opiskelu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.

Siirry alkuun