Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (3op)
Toteutuksen tunnus: SH00BX77-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2020 - 08.03.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.03.2021 - 31.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Meri Matala-Aho
- Opintojakso
- SH00BX77
Arviointiasteikko
1-5
                    
Sisällön jaksotus
Tutkimusprosessi määrällisessä ja laadullisessa tutkimuksessa 
Määrälliset ja laadulliset aineiston keruu- ja analyysimenetelmät
Määrällisen ja laadullisen tutkimuksen luotettavuus
Toimintatutkimusprosessi
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen arviointi
                    
Tavoitteet
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin. Hän osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja. Opiskelija osaa kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.
                    
Sisältö
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.
                    
Oppimateriaalit
Hirsjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2009 tai 2012. Tutki ja kirjoita. 15.uudistettu painos. Helsinki:Tammi.
Luku 5 (Metodologiset ja teoreettiset lähtökohdat)
Luku 8 (Tutkimustyypit ja aineistonkeruun perusmenetelmät)
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009 tai 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: WSOYpro Oy.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2011 tai 2013. Tutkimuksen voimasanat. 
Helsinki : WSOYpro
Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Tammi.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi 
Suomessa.
                    
Opetusmenetelmät
- Luennot
- Itsenäinen opiskelu
- Yksilö-/ryhmätehtävät
- SPSS-harjoitukset atk-luokassa
- Seminaari+tentti
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
luennot, seminaari+tentti, itsenäinen opiskelu.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita
                    
Esitietovaatimukset
Näyttöön perustuva hoitotyö opintojakson hyväksytty suorittaminen.
                    
