Moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus (5op)
Toteutuksen tunnus: BZ00CI57-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.01.2020 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
- Opettajat
- Marja-Liisa Saariaho
- Katariina Perttula
- Opintojakso
- BZ00CI57
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Erikoistuja
1. Osaa suunnitella palvelujärjestelmästä (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) asiakkaan avun ja tuen tarpeisiin toimivan verkoston
2. Osaa toimia monialaisissa ja -ammatillisissa verkostoissa asiakkaan tarpeisiin vastaamiseksi
3. Osaa toimia vastuullisesti monialaisen ja -ammatillisen tiimin jäsenenä ja johtaa monialaista ja -ammatillista tiimiä
4. Osaa toimia vastuullisesti ja eettisesti palvelujen yhdyspinnoilla ja palvelujen integroinnissa sekä muotoilussa suhteessa asiakkaisiin, palvelujen tuottajiin ja palvelun järjestäjiin
Toteutustavat
- Flipped learning + kontaktiopetus (verkossa tai lähiopetuksena)
- Asiantuntija alustukset
- Itsenäinen opiskelu ja tiedonhankinta
- Yhteistoiminnallinen työskentely
- Mahdollistetaan erilaiset tavat tuottaa oppimistehtäviä
- Oppimistehtävät: 1) ennakkotehtävä (tavoite; aiheeseen orientoituminen) 2) Case-tehtävä (tavoite; käytännön liittäminen teoriaan + kehittäminen
Sisältö
- Monialainen yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, verkostotyö ja yhdyspintatyös-kentely käsitteenä ja toimintana
- Moniammatillista yhteistyötä määrittävä lainsäädäntö, omatyöntekijä ja vastuutyön-tekijä mallit
- Palvelujärjestelmäosaaminen (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori)
- Asiakaslähtöinen ja eettinen ajattelutapa moniammatillisessa työskentelyssä
- Asiakasymmärrys ja asiakaslähtöinen palvelumuotoilu asiakkaan palvelujen suunnit-telussa
- Yhteistyöverkoston kartoittaminen
- Moniammatillisen työskentelyn menetelmät
Oppimateriaalit
Keskeinen kirjallisuus
- Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja ter-veydenhuollossa. Edita. Helsinki.
- Kantola, T., Pöyry-Lassila, P. & Meristö, T. (2017). SoTe-tieto ekosysteemissä: MORFEUS-näkymät asiakaslähtöisen yhteistyön ja palveluohjauksen työkaluina. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 9(2–3), 241-250.
- Mönkkönen K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen so-siaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- Törrönen, M., Hänninen, K., Jouttimäki, P., Lehto-Lund?n, T., Salovaara, P. & Veistilä, M. (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
- Kauppila, T., Kiiski, K. & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus - Sosiaali-huollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali - ja terveys-ministeriön raportteja ja muistioita 14/2018.
- Mönkkönen, K., Kekoni, T & Pehkonen, A. (toim.) (2019). Moniammatillinen yh-teistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- Isola, A., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Shhneider, T., Valtasi, S. & Ke-to-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. THL. Työpaperi 33/2017. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-917-0
- Sihvo, P. & Nykänen, J. (toim.) (2018). Nopeat kokeilut sote-alan digitalisaatiota edistämässä. Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B, Oppimateriaaleja ja ko-koomateoksia: 55.2018. Saatavissa http://www.karelia.fi/images/julkaisut/Digisote_loppujulkaisu.pdf
Opetusmenetelmät
- Flipped learning + kontaktiopetus (verkossa tai lähiopetuksena)
- Asiantuntija alustukset
- Itsenäinen opiskelu ja tiedonhankinta
- Yhteistoiminnallinen työskentely
- Mahdollistetaan erilaiset tavat tuottaa oppimistehtäviä
- Oppimistehtävät: 1) ennakkotehtävä (tavoite; aiheeseen orientoituminen) 2) Case-tehtävä (tavoite; käytännön liittäminen teoriaan + kehittäminen
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija tuntee asiakas – ja palveluohjaukseen palvelujärjestelmää sekä osaa jäsentää asiakkaan tuen tarpeisiin liittyvää verkostoa. Hän osaa tarkastella asiakas – ja palveluohjaajan roolia osana monialaista ja -ammatillista verkostoa sekä ymmärtää vastuullisen toiminnan merkityksen verkostojen jäsenenä. Opiskelija osoittaa vastuullista ja eettisesti kestävää asiantuntijuutta toimia palvelujen yhtymäpinnoilla. Opiskelija kykenee perustelemaan valintojaan sekä reflektoimaan kriittisesti oman asiantuntijuuden kehittymistä.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.