Palvelumuotoilu (5op)
Toteutuksen tunnus: 2B00BP28-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.10.2019 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2020 - 29.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kulttuurituottaja (AMK)
- Opettajat
- Jaana Liukkonen
- Opintojakso
- 2B00BP28
Sisällön jaksotus
Tentti, harjoitustehtävät sekä toimeksiantotyöskentely
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat yrityksen liiketoiminallisia tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
- suunnitella ja rakentaa tarinallisen ja fyysisen kehyksen palvelulle
- kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden, hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä
- soveltaa liiketoiminnallisia lainalaisuuksia ja -mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä
Sisältö
- Palvelumuotoilun prosessi
- Asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden osallistaminen kehittämisprojekteihin
- Arvon muodostuksen elementit
- Palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristöissä
- Palvelukokemuksen kontaktipisteet ja niiden suunnittelu ja mallintaminen
- Palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- Yrityksen brändin huomioiminen palveluiden suunnittelussa
- Opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
- Palvelukonseptin kaupallistaminen (BMC)
Oppimateriaalit
Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi,
sekä opintojaksolla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät, toimeksianto
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämän toimeksianto
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viikolla:
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toteuttaa toimivan ratkaisuvaihtoehdon asiakkaalle sekä esittää sen ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija esittelee palvelumuotoilun mahdollisuudet toimeksiantajalle ja osaa tuottaa useita ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa huomioida asiakkaiden tarpeet ja osaa ottaa käyttäjät mukaan kehittämiseen. Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun menetelmät ja osaa soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa havainnollistaa palvelumuotoilun mahdollisuudet toimeksiantajan toimintojen kehittämisessä ja osaa luoda toimeksiantajalle hyvin toimivia ratkaisuvaihtoehtoja sekä esittää ne myyvästi. Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet ja osaa myös osallistaa asiakkaat kehittämisprosessiin. Opiskelija osaa viedä teorian käytännön kehittämistoiminnaksi.