Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten kehityshäiriöt ja fysioterapia (5op)

Toteutuksen tunnus: KG10BP045-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2019 - 24.02.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.02.2020 - 20.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Pirkko Mäntykivi
Marjut Koskela
Fys Nimeämätön
Opintojakso
KG10BP045

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää lasten ja nuorten tavallisimpia sairauksia ja kehityshäiriöitä sekä niiden vaikutuksia lapsen /nuoren liikkumis- ja toimintakyvylle
- osaa soveltaa käytännön ohjaustilanteissa eri liikuntalajeja erityisryhmien tarpeisiin
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten liikkumis- ja toimintakykyä tukevaa fysioterapiaa perheen tarpeet ja mahdollisuudet huomioiden
- laajentaa tietämystään kuntoutuksesta perehtymällä vammaisen lapsen moniammatilliseen kuntoutusprosessiin
- tietää lasten ja nuorten apuvälineisiin liittyviä erityispiirteitä
- osaa työskennellä tiimin jäsenenä ohjatuissa projekteissa

Sisältö

- Erityislasten liikunta
- Neurologiset häiriöt ja fysioterapia
- Tuki- ja liikuntaelimistön häiriöt ja fysioterapia
- Vammaisen lapsen apuvälineet

Oppimateriaalit

Ayers, A.J. 2008.Aistimusten aallokossa: sensorisen integraation häiriö ja terapia. Jyväskylä: PS_kustannus

Borremans, E. 2011. Asperger Syndrome and Physical Exercise. Studies in Sport, Physical Education and Health 166. Jyväskylän yliopisto.

Hakkarainen, H. & al. 2009.Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet. VK-kustannus.

Hämäläinen, K ET AL 2015 : Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu.VK-kustannus

Ilander O.2010: Nuoren urheilijan ravitsemus – eväät parempaan elämään. VK-kustannus.

Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Helsinki: Liikuntatieteellinen seura ry.

Lewitt, S. 2003. Treatment of Cerebral Palsy and Motor Delay. Blackwell Publishing.
Partridge, C. 2002. Neurological Physiotherapy. Whurr Publishers. Ltd.

Sandström, M. 2010. Psyyke ja aivotoiminta. Neurologinen näkökulma. WSOYpro Oy

Sherborne, V. 2000. Lasten kokonaiskehitystä tukeva liikunta: yleisopetus, erityisopetus ja esiopetus. 2.painos. Helsinki. Kehitysvammaliitto ry

Pihko H , Haataja, L , Rantala H(toim.) Lasten neurologia 1.-3. painos 2018,

Takalo Susanna , 2016 : Mikä nuorta liikuttaa? Liikunnan ja kansanterveystyön julkaisuja 315

Opetusmenetelmät

Luento-opetus, harjoitustunnit, verkko-opetus sekä tutoriaalityöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten liikunnallinen toimintapäivä (Seinäjoki, Joupiska)

Junioriurheilijoiden fyysisen suorituskyvyn testit

Erityistä tukea tarvitsevien lasten allasohjaukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu ja ryhmtyöskentely

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa osittain soveltaa aiemmin oppimaansa perustietoa lasten normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä, mutta tarvitsee (jonkin verran) tukea ja ohjausta arvioidessaan lapsen ja nuoren liikkumista ja toimintakykyä sekä valitessaan ja toteuttaessaan fysioterapiatilanteita. Hän perustelee toimintaansa niukan teoriatiedon avulla. Hän löytää ohjattuna ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä työtehtävissä. Hän arvioi suppeasti / mekaanisesti osaamistaan omasta näkökulmastaan ja löytää joitain kehittämistarpeita. Opiskelija osaa pääosin toimia luontevasti eri ikäisten lasten / nuorten kanssa ja rohkaistuu olemaan vuorovaikutuksessa perheen kanssa. Hän tietää suomalaisen kuntoutusjärjestelmän pääpiirteissään ja osaa ohjata perhettä joidenkin kuntoutuspalveluiden käyttäjiksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan ja toteuttaessaan lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Hän osaa perustella toimintaansa teoriatiedon avulla. Opiskelija löytää ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä tavanomaisissa työtehtävissä. Hän arvioi omaa toimintaansa ja havaitsee siinä kehittämistarpeita. Opiskelija osaa toimia luontevasti eri ikäisten lasten /nuorten kanssa ja ottaa huomioon perheen tarpeet ja mahdollisuudet lapsen toimintakyvyn tukemisessa. Hän tuntee suomalaisen kuntoutusjärjestelmän ja osaa ohjata perhettä joidenkin kuntoutuspalveluiden käyttäjäksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan sekä toteuttaessaan monipuolisia ja laadukkaita lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Opiskelija perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen. Hän löytää ratkaisuja uusissa yllättävissä tilanteissa ja arvioi oma-aloitteisesti omaa toimintaansa sekä esittää hyväksyttäviä kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa kohdata luontevasti eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn tukemiseen. Hän tuntee suomalaisen kuntoutusjärjestelmän ja osaa ohjata perhettä erilaisten kuntoutuspalveluiden käyttäjäksi.

Siirry alkuun