Lasten ja nuorten kehityshäiriöt ja fysioterapia (5op)
Toteutuksen tunnus: KG10BP045-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2019 - 24.02.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.02.2020 - 20.03.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Pirkko Mäntykivi
- Marjut Koskela
- Fys Nimeämätön
- Opintojakso
- KG10BP045
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää lasten ja nuorten tavallisimpia sairauksia ja kehityshäiriöitä sekä niiden vaikutuksia lapsen /nuoren liikkumis- ja toimintakyvylle
- osaa soveltaa käytännön ohjaustilanteissa eri liikuntalajeja erityisryhmien tarpeisiin
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten liikkumis- ja toimintakykyä tukevaa fysioterapiaa perheen tarpeet ja mahdollisuudet huomioiden
- laajentaa tietämystään kuntoutuksesta perehtymällä vammaisen lapsen moniammatilliseen kuntoutusprosessiin
- tietää lasten ja nuorten apuvälineisiin liittyviä erityispiirteitä
- osaa työskennellä tiimin jäsenenä ohjatuissa projekteissa
Sisältö
- Erityislasten liikunta
- Neurologiset häiriöt ja fysioterapia
- Tuki- ja liikuntaelimistön häiriöt ja fysioterapia
- Vammaisen lapsen apuvälineet
Oppimateriaalit
Ayers, A.J. 2008.Aistimusten aallokossa: sensorisen integraation häiriö ja terapia. Jyväskylä: PS_kustannus
Borremans, E. 2011. Asperger Syndrome and Physical Exercise. Studies in Sport, Physical Education and Health 166. Jyväskylän yliopisto.
Hakkarainen, H. & al. 2009.Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet. VK-kustannus.
Hämäläinen, K ET AL 2015 : Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu.VK-kustannus
Ilander O.2010: Nuoren urheilijan ravitsemus – eväät parempaan elämään. VK-kustannus.
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Helsinki: Liikuntatieteellinen seura ry.
Lewitt, S. 2003. Treatment of Cerebral Palsy and Motor Delay. Blackwell Publishing.
Partridge, C. 2002. Neurological Physiotherapy. Whurr Publishers. Ltd.
Sandström, M. 2010. Psyyke ja aivotoiminta. Neurologinen näkökulma. WSOYpro Oy
Sherborne, V. 2000. Lasten kokonaiskehitystä tukeva liikunta: yleisopetus, erityisopetus ja esiopetus. 2.painos. Helsinki. Kehitysvammaliitto ry
Pihko H , Haataja, L , Rantala H(toim.) Lasten neurologia 1.-3. painos 2018,
Takalo Susanna , 2016 : Mikä nuorta liikuttaa? Liikunnan ja kansanterveystyön julkaisuja 315
Opetusmenetelmät
Luento-opetus, harjoitustunnit, verkko-opetus sekä tutoriaalityöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten liikunnallinen toimintapäivä (Seinäjoki, Joupiska)
Junioriurheilijoiden fyysisen suorituskyvyn testit
Erityistä tukea tarvitsevien lasten allasohjaukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu ja ryhmtyöskentely
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa osittain soveltaa aiemmin oppimaansa perustietoa lasten normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä, mutta tarvitsee (jonkin verran) tukea ja ohjausta arvioidessaan lapsen ja nuoren liikkumista ja toimintakykyä sekä valitessaan ja toteuttaessaan fysioterapiatilanteita. Hän perustelee toimintaansa niukan teoriatiedon avulla. Hän löytää ohjattuna ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä työtehtävissä. Hän arvioi suppeasti / mekaanisesti osaamistaan omasta näkökulmastaan ja löytää joitain kehittämistarpeita. Opiskelija osaa pääosin toimia luontevasti eri ikäisten lasten / nuorten kanssa ja rohkaistuu olemaan vuorovaikutuksessa perheen kanssa. Hän tietää suomalaisen kuntoutusjärjestelmän pääpiirteissään ja osaa ohjata perhettä joidenkin kuntoutuspalveluiden käyttäjiksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan ja toteuttaessaan lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Hän osaa perustella toimintaansa teoriatiedon avulla. Opiskelija löytää ratkaisuja lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvissä tavanomaisissa työtehtävissä. Hän arvioi omaa toimintaansa ja havaitsee siinä kehittämistarpeita. Opiskelija osaa toimia luontevasti eri ikäisten lasten /nuorten kanssa ja ottaa huomioon perheen tarpeet ja mahdollisuudet lapsen toimintakyvyn tukemisessa. Hän tuntee suomalaisen kuntoutusjärjestelmän ja osaa ohjata perhettä joidenkin kuntoutuspalveluiden käyttäjäksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa lapsen normaalista kehityksestä ja kehityshäiriöistä arvioidessaan lapsi- / nuoren asiakkaansa liikkumis- ja toimintakykyä ja suunnitellessaan sekä toteuttaessaan monipuolisia ja laadukkaita lasten ja nuorten fysioterapiatilanteita. Opiskelija perustelee ratkaisujaan teoreettisesti ja näyttöön perustuen. Hän löytää ratkaisuja uusissa yllättävissä tilanteissa ja arvioi oma-aloitteisesti omaa toimintaansa sekä esittää hyväksyttäviä kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa kohdata luontevasti eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti huomioidessaan /arvioidessaan perheen tarpeita ja mahdollisuuksia osallistua lapsensa toimintakyvyn tukemiseen. Hän tuntee suomalaisen kuntoutusjärjestelmän ja osaa ohjata perhettä erilaisten kuntoutuspalveluiden käyttäjäksi.