Siirry suoraan sisältöön

Kokoelmien kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: KD18BKAM02-1

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.09.2015 - 01.12.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.10.2015 - 31.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Esa Leikkari
Pirkko Vuorela
Leena Elenius
Opintojakso
KD18BKAM02

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa kirjaston kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmien laatua

Sisältö

- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkostot: kirja-aineisto, lehdet, ääni- ja kuvatallenteet, elektroniset julkaisut
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien organisointi käyttäjille
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien laatu ja arviointimenetelmät

Oppimateriaalit

- opiskelijoiden oma tiedonhankinta
- Wilen, R. &Kortelainen, T. 2007. Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet. Yliopistopaino.
- Johnson, P. 2014. Fundamentals of collection development and management. ALA. Saatavilla: http://site.ebrary.com/lib/seamkebrary/reader.action?docID=10883696&ppg=1
- Evans, G.E. 2005. Developing library and information center collections. Libraries Unlimited.
- muu aineisto ilmoitetaan opinnon alkaessa

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, ryhmätyöskentely ja kirjalliset tehtävät, kertauskoe

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua, mutta opiskelijan tulee myöhemmässä harjoittelussaan perehtyä harjoittelukirjastonsa kokoelmatyön käytäntöihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on yhteensä 132 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa
- tehdä opinnon tehtävät ohjeiden mukaan
- hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- raportoida tehtävänsä kirjallisesti ja suullisesti
- osaa nimetä erilaisten julkaisutyyppien kustannuskentän ja jakeluketjun keskeiset toimijat
- selostaa kokoelmatyön eri vaiheet
- selostaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa
- tehdä opinnon tehtävät itsenäisesti ja ryhmässä hankkimaansa tietoa soveltaen
- hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- raportoida tehtävänsä sujuvasti kirjallisesti ja suullisesti
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
- selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa
- tehdä opinnon tehtävät itsenäisesti ja vastuullisesti ryhmässä hankkimaansa tietoa soveltaen ja arvioiden
- hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- raportoida tehtävänsä sujuvasti kirjallisesti ja suullisesti
- esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä
- osaa esitellä julkaisutuotantoa niin, että esittelystä välittyy kokonaisvaltainen kuva julkaisujen tuotannosta
- analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- arvioida kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä

Esitietovaatimukset

Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet.

Siirry alkuun