Siirry suoraan sisältöön

Vanhustyön johtamisen erityispiirteet eri toimintaympäristöissäLaajuus (5 op)

Tunnus: BJ00DK69

Osaamistavoitteet

Opiskelija on perehtynyt erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin ja osaa perustellusti valita itselleen sopivia johtamisen menetelmiä ja työkaluja.
Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä. Opiskelijan toiminnassa ja puheessa näkyy arvostavan johtajuuden elementtejä. Opiskelija osaa hyödyntää kansainvälistä johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista ja osaa kriittisesti tarkastella erilaisia johtamisen tapoja. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat. Opiskelija viestii ymmärrettävästi.

Sisältö

• Johtajan ja esihenkilön merkitys vanhustyön arvostuksen ylläpitäjänä sekä työyhteisön veto- ja pitovoiman kehittämisessä
• Johtamisen erilaiset tavat ja viestintä
• Johtaminen ja sosiaalitaloudellinen arviointi
• Vanhustyön johtamisen julkisella ja yksityisellä sektorilla
• Järjestö- ja vapaaehtoistyön johtaminen"

Esitietovaatimukset

Ei vaadittavia aikaisempia opintoja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on perehtynyt erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin.
Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä sekä tunnistaa työyhteisön veto- ja pitovoimatekijöitä. Opiskelija osaa hyödyntää johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat. Opiskelija viestii ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on perehtynyt erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin ja osaa perustellusti valita itselleen sopivia johtamisen menetelmiä ja työkaluja.
Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä sekä tunnistaa ja osaa arvioida työyhteisön veto- ja pitovoimatekijöitä. Opiskelijan toiminnassa ja puheessa näkyy arvostavan johtajuuden elementtejä. Opiskelija osaa hyödyntää johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta ja opiskelija tarkastelee tietoa kriittisesti. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista ja osaa kriittisesti tarkastella ja vertailla erilaisia johtamisen tapoja. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat ja osoittaa hyviä dialogisia taitoja. Opiskelija viestii ymmärrettävästi myös muilla kuin omalla äidinkielellään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on perehtynyt monipuolisesti erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin ja osaa perustellusti valita työyhteisöön ja itselleen sopivia johtamisen menetelmiä ja työkaluja. Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä ja pyrkii omalla toiminnallaan edistämään työyhteisön pito- ja vetovoimaisuutta. Opiskelijan toiminnassa ja puheessa näkyy arvostavan johtajuuden elementtejä. Opiskelija osaa hyödyntää kansainvälistä johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista ja osaa kriittisesti tarkastella ja vertailla erilaisia johtamisen tapoja. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat sekä esittää ratkaisuehdotuksia ristiriitatilanteisiin. Opiskelija viestii kiitettävästi myös muilla kuin omalla äidinkielellään.