Pahuuden sosiologiaLaajuus (3 op)
Tunnus: KF00DE44
Osaamistavoitteet
Opiskelija syventää ymmärrystään ihmisen käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Opiskelija harjaantuu analysoimaan äärimmäisiä ilmiöitä yhteiskunnallisissa yhteyksissään. Opiskelija tutustuu pahuuden selittämistä selvittävään tutkimusperinteeseen ihmistieteiden näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää aihetta koskevia erilaisia lähestymistapoja.
Sisältö
Tutustuminen erilaisiin tieteellisiin näkökulmiin, joiden näkökulmasta ihmisen pahuutta on tarkasteltu. Esimerkit äärimmäisestä pahuudesta ja ilmiöiden taustoittamisesta. Narsismi ja muut persoonallisuushäiriöt pahuuden selittäjinä. isoviha äärimmäisen pahuuden aikakautena Pohjanmaalla. Kansanmurhien ymmärtämisyrityksien esittelyä. Kouluampujat. Kansainvälinen terrorismi, ISIS. Saduissa ilmenevä pahuus.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja opintopäiväkirjan laatiminen
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 19.04.2023
Ajoitus
01.05.2023 - 31.08.2023
Laajuus
3 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 70
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
-
VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
Tavoitteet
Opiskelija syventää ymmärrystään ihmisen käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä. Opiskelija harjaantuu analysoimaan äärimmäisiä ilmiöitä yhteiskunnallisissa yhteyksissään. Opiskelija tutustuu pahuuden selittämistä selvittävään tutkimusperinteeseen ihmistieteiden näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää aihetta koskevia erilaisia lähestymistapoja.
Sisältö
Tutustuminen erilaisiin tieteellisiin näkökulmiin, joiden näkökulmasta ihmisen pahuutta on tarkasteltu. Esimerkit äärimmäisestä pahuudesta ja ilmiöiden taustoittamisesta. Narsismi ja muut persoonallisuushäiriöt pahuuden selittäjinä. isoviha äärimmäisen pahuuden aikakautena Pohjanmaalla. Kansanmurhien ymmärtämisyrityksien esittelyä. Kouluampujat. Kansainvälinen terrorismi, ISIS. Saduissa ilmenevä pahuus.
Oppimateriaalit
Luennoitsijan jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot (hybridimahdollisuus), oppimispäiväkirja/ aihetta käsittelevä essee.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h,
josta luennot 24 h. 22.5, 24.5, 29.5, 31.5, 5.6 ja 7.6 klo 16.30-20.00.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja opintopäiväkirjan laatiminen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen luennoille ja opintopäiväkirja