Siirry suoraan sisältöön

ProjektipeliLaajuus (2 op)

Tunnus: LT00DT73

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee monen organisaation yhteisprojektin projektityöskentelylle asettamat haasteet. Opiskelija osaa kuvata miten useamman organisaation muodostama projektiallianssi toimii. Opiskelija kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja dokumentoimaan yksikertaisen allianssiprojektin luokkaympäristössä. Opiskelija kykenee itsenäisesti analysoimaan toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia.

Sisältö

- projektiallianssi; idea, muodostaminen ja yhteistyö
- projektinhallintatyökalujen hyödyntäminen osana allianssityöskentelyä
- projektin onnistumisen analysointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut allianssiprojektiharjoitukseen. Opiskelija tunnistaa useimmat käsitellyt projektinhallinnan osa-alueet ja soveltaa niitä enimmäkseen oikein. Opiskelija on osallistunut ryhmäraportin laadintaan ja yksilöraportissaan osoittaa tunnistaneensa joitakin työskentelyn vahvuuksista ja heikkouksista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut allianssiprojektiharjoitukseen aktiivisesti. Opiskelija tunnistaa lähes kaikki käsitellyt projektinhallinnan osa-alueet ja osoittaa kykyä soveltaa niitä. Opiskelija on osallistunut ryhmäraportin laadintaan aktiivisesti. Opiskelija osoittaa yksilöraportissaan tunnistaneensa useimmat työskentelyn vahvuuksista ja heikkouksista ja pystyy pohtimaan niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut allianssiprojektiharjoitukseen aktiivisesti esim. projektipäällikön roolissa. Opiskelija tunnistaa lähes kaikki käsitellyt projektinhallinnan osa-alueet ja osoittaa kykyä soveltaa niitä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmäraportin laadintaan. Opiskelijan yksilöraportti osoittaa kykyä pohtia allianssimaisen projektityöskentelyn eri puolia syvällisesti ja kriittisesti.

Oppimateriaalit

Opintojakson toteutus perustuu projektitoiminnan vesiputousmalliin. Mikä tahansa projektinhallinnan perusteos on siksi suositeltava, mutta ei pakollinen. Esimerkiksi:
- Pelin, Risto (2008 tai uud.) Projektihallinnan käsikirja. Helsinki: Projektijohtaminen Oy Risto Pelin.
- Artto, Karlos A. Martinsuo, Miia & Kujala, Jaakko (2006) Projektiliiketoiminta. Helsinki: WSOY.

Lisätiedot

Kurssin opetus toteutetaan 2 * 5 tunnin simulaatiopelinä, jonka aikana rakennetaan allianssimallia hyödyntäen yhteisprojekti. Projekti viedään läpi pienryhmissä, joiden on kommunikoitava myös keskenään. Projektin toteutus analysoidaan ja siitä tuotetaan pienryhmäraportti ja henkilökohtainen projektianalyysiraportti.

Opiskelijan laskennallinen työmäärä on 54 h, josta
- itsenäistä materiaaliin perehtymistä ja pohdintaa 14 h
- simulaatiopeli 10 h
- raporttien laadintaa 30 h

Ilmoittautumisaika

16.02.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 15.05.2024

Laajuus

2 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Beata Taijala
Opiskelijaryhmät
  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten

Tavoitteet

Opiskelija tuntee monen organisaation yhteisprojektin projektityöskentelylle asettamat haasteet. Opiskelija osaa kuvata miten useamman organisaation muodostama projektiallianssi toimii. Opiskelija kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja dokumentoimaan yksikertaisen allianssiprojektin luokkaympäristössä. Opiskelija kykenee itsenäisesti analysoimaan toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia.

Sisältö

- projektiallianssi; idea, muodostaminen ja yhteistyö
- projektinhallintatyökalujen hyödyntäminen osana allianssityöskentelyä
- projektin onnistumisen analysointi

Oppimateriaalit

Opintojakson toteutus perustuu projektitoiminnan vesiputousmalliin. Mikä tahansa projektinhallinnan perusteos on siksi suositeltava, mutta ei pakollinen. Esimerkiksi:
- Pelin, Risto (2008 tai uud.) Projektihallinnan käsikirja. Helsinki: Projektijohtaminen Oy Risto Pelin.
- Artto, Karlos A. Martinsuo, Miia & Kujala, Jaakko (2006) Projektiliiketoiminta. Helsinki: WSOY.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut allianssiprojektiharjoitukseen. Opiskelija tunnistaa useimmat käsitellyt projektinhallinnan osa-alueet ja soveltaa niitä enimmäkseen oikein. Opiskelija on osallistunut ryhmäraportin laadintaan ja yksilöraportissaan osoittaa tunnistaneensa joitakin työskentelyn vahvuuksista ja heikkouksista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut allianssiprojektiharjoitukseen aktiivisesti. Opiskelija tunnistaa lähes kaikki käsitellyt projektinhallinnan osa-alueet ja osoittaa kykyä soveltaa niitä. Opiskelija on osallistunut ryhmäraportin laadintaan aktiivisesti. Opiskelija osoittaa yksilöraportissaan tunnistaneensa useimmat työskentelyn vahvuuksista ja heikkouksista ja pystyy pohtimaan niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut allianssiprojektiharjoitukseen aktiivisesti esim. projektipäällikön roolissa. Opiskelija tunnistaa lähes kaikki käsitellyt projektinhallinnan osa-alueet ja osoittaa kykyä soveltaa niitä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmäraportin laadintaan. Opiskelijan yksilöraportti osoittaa kykyä pohtia allianssimaisen projektityöskentelyn eri puolia syvällisesti ja kriittisesti.

Lisätiedot

Kurssin opetus toteutetaan 2 * 5 tunnin simulaatiopelinä, jonka aikana rakennetaan allianssimallia hyödyntäen yhteisprojekti. Projekti viedään läpi pienryhmissä, joiden on kommunikoitava myös keskenään. Projektin toteutus analysoidaan ja siitä tuotetaan pienryhmäraportti ja henkilökohtainen projektianalyysiraportti.

Opiskelijan laskennallinen työmäärä on 54 h, josta
- itsenäistä materiaaliin perehtymistä ja pohdintaa 14 h
- simulaatiopeli 10 h
- raporttien laadintaa 30 h