Siirry suoraan sisältöön

Yrityksen ostamisen perusteet, non-stopLaajuus (3 op)

Tunnus: LT00DM19

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa yritysostoon liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita, sekä tunnistaa ja eritellä yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita. Opiskelija osaa eritellä ostokriteerejä ja tunnistaa yrityskauppaneuvottelujen vaiheet ja niihin liittyviä elementtejä. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä arvonmäärityksen periaatteita. Opiskelija osaa vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin ja tunnistaa yleisimpien rahoitusvaihtoehtojen keskeiset piirteet.

Sisältö

- Yrityskauppoja hyödyntävä ajattelutapa: yritysoston vaiheet, ostaminen vs. perustaminen
- Johtamisen haasteet yritysostossa: itsensä johtaminen, ostoprosessi, henkilöstö
- Ostokohteet: ostokriteerit, haku, yrityskauppaneuvottelut, Due Diligence
- Arvonmääritys yrityskaupassa
- Yritysoston toteutustavat, yritysoston rahoitus

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelijan koetulokset osoittavat oppimistavoitteiden mukaista osaamista hyväksyttävällä tasolla.

Hylätty
Opiskelijan koetulokset eivät osoita tavoiteltava osaamista yhdellä tai useammalla osa-alueella.

Ilmoittautumisaika

11.04.2024 - 30.06.2024

Ajoitus

20.05.2024 - 31.08.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Opettaja
  • Juha Tall

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa yritysostoon liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita, sekä tunnistaa ja eritellä yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita. Opiskelija osaa eritellä ostokriteerejä ja tunnistaa yrityskauppaneuvottelujen vaiheet ja niihin liittyviä elementtejä. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä arvonmäärityksen periaatteita. Opiskelija osaa vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin ja tunnistaa yleisimpien rahoitusvaihtoehtojen keskeiset piirteet.

Sisältö

- Yrityskauppoja hyödyntävä ajattelutapa: yritysoston vaiheet, ostaminen vs. perustaminen
- Johtamisen haasteet yritysostossa: itsensä johtaminen, ostoprosessi, henkilöstö
- Ostokohteet: ostokriteerit, haku, yrityskauppaneuvottelut, Due Diligence
- Arvonmääritys yrityskaupassa
- Yritysoston toteutustavat, yritysoston rahoitus

Oppimateriaalit

Materiaalit saatavana verkossa, linkitetty kurssille.

Opetusmenetelmät

Non-stop verkkokurssi; videot, kirjalliset aineistot, online-tentit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentit voi tehdä oman aikataulun mukaan, mutta kaikki tentit läpäistävä ennen toteutuksen päättymistä. Kutakin tenttiä voi yrittää kolme kertaa.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkomateriaalehin perehtyminen 75 h, tentit 6 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelijan koetulokset osoittavat oppimistavoitteiden mukaista osaamista hyväksyttävällä tasolla.

Hylätty
Opiskelijan koetulokset eivät osoita tavoiteltava osaamista yhdellä tai useammalla osa-alueella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi verkkotentein.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 27.03.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Opettaja
  • Juha Tall

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa yritysostoon liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita, sekä tunnistaa ja eritellä yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita. Opiskelija osaa eritellä ostokriteerejä ja tunnistaa yrityskauppaneuvottelujen vaiheet ja niihin liittyviä elementtejä. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä arvonmäärityksen periaatteita. Opiskelija osaa vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin ja tunnistaa yleisimpien rahoitusvaihtoehtojen keskeiset piirteet.

Sisältö

- Yrityskauppoja hyödyntävä ajattelutapa: yritysoston vaiheet, ostaminen vs. perustaminen
- Johtamisen haasteet yritysostossa: itsensä johtaminen, ostoprosessi, henkilöstö
- Ostokohteet: ostokriteerit, haku, yrityskauppaneuvottelut, Due Diligence
- Arvonmääritys yrityskaupassa
- Yritysoston toteutustavat, yritysoston rahoitus

Oppimateriaalit

Materiaalit saatavana verkossa, linkitetty kurssille.

Opetusmenetelmät

Non-stop verkkokurssi; videot, kirjalliset aineistot, online-tentit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentit voi tehdä oman aikataulun mukaan, mutta kaikki tentit läpäistävä ennen toteutuksen päättymistä. Kutakin tenttiä voi yrittää kolme kertaa.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkomateriaalehin perehtyminen 75 h, tentit 6 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelijan koetulokset osoittavat oppimistavoitteiden mukaista osaamista hyväksyttävällä tasolla.

Hylätty
Opiskelijan koetulokset eivät osoita tavoiteltava osaamista yhdellä tai useammalla osa-alueella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi verkkotentein.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 19.11.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 17.12.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
Opettaja
  • Juha Tall
  • Anmari Viljamaa

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa yritysostoon liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita, sekä tunnistaa ja eritellä yrityksen ostamiseen liittyviä johtamisen keskeisiä osa-alueita. Opiskelija osaa eritellä ostokriteerejä ja tunnistaa yrityskauppaneuvottelujen vaiheet ja niihin liittyviä elementtejä. Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä arvonmäärityksen periaatteita. Opiskelija osaa vertailla yritysoston toteutustapojen soveltuvuutta annettuihin tilanteisiin ja tunnistaa yleisimpien rahoitusvaihtoehtojen keskeiset piirteet.

Sisältö

- Yrityskauppoja hyödyntävä ajattelutapa: yritysoston vaiheet, ostaminen vs. perustaminen
- Johtamisen haasteet yritysostossa: itsensä johtaminen, ostoprosessi, henkilöstö
- Ostokohteet: ostokriteerit, haku, yrityskauppaneuvottelut, Due Diligence
- Arvonmääritys yrityskaupassa
- Yritysoston toteutustavat, yritysoston rahoitus

Oppimateriaalit

Materiaalit saatavana verkossa, linkitetty kurssille.

Opetusmenetelmät

Non-stop verkkokurssi; videot, kirjalliset aineistot, online-tentit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentit voi tehdä oman aikataulun mukaan, mutta kaikki tentit läpäistävä ennen toteutuksen päättymistä. Kutakin tenttiä voi yrittää kolme kertaa.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkomateriaalehin perehtyminen 75 h, tentit 6 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelijan koetulokset osoittavat oppimistavoitteiden mukaista osaamista hyväksyttävällä tasolla.

Hylätty
Opiskelijan koetulokset eivät osoita tavoiteltava osaamista yhdellä tai useammalla osa-alueella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi verkkotentein.