Ikääntyvien ihmisten osallisuus ja mielen hyvinvointi (5op)
Opintojakson tunnus: BJ00DX21
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata osallisuuden ja sosiaalisen toimintakyvyn käsitteet. Opiskelija tunnistaa eri toimintaympäristöjä, joissa sosiaalista osallisuutta voidaan edistää ja esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa kartoittaa ikääntyneen elinpiiriä ja sosiaalisia suhteita ja tunnistaa sosiaalisiin suhteisiin liittyviä ongelmatilanteita. Opiskelija osaa nimetä ikääntyneiden mielen hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä hyödyntäen kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt mielen hyvinvointia tukeviin näyttöön perustuviin interventioihin ja osaa soveltaa interventioita eri toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa nimetä ikääntyneiden mielen hyvinvointia uhkaavia tekijöitä ja esittää kehittämisehdotuksia. Opiskelija on perehtynyt kulttuurihyvinvoinnin käsitteeseen ja tuntee keinoja, joilla kulttuurin kautta voidaan tukea ikääntyneiden hyvinvointia. Opiskelija on perehtynyt tekijöihin, jotka vaikuttavat hyvään elämän loppuvaiheeseen.
Sisältö
• Ikääntyneiden osallisuuden ja sosiaalisen toimintakyvyn tukemisen mahdollisuudet ja menetelmät
• Mielen hyvinvointi ja positiivinen mielenterveys
• Kulttuurihyvinvoinnin edistäminen
• Hyvä elämän loppuvaihe
Esitietovaatimukset
Ei vaadittavia aikaisempia opintoja
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata osallisuuden ja sosiaalisen toimintakyvyn käsitteet. Opiskelija tunnistaa toimintaympäristöjä, joissa sosiaalista osallisuutta voidaan edistää. Opiskelija osaa nimetä ikääntyneiden mielen hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä. Opiskelija on perehtynyt mielen hyvinvointia tukeviin näyttöön perustuviin interventioihin. Opiskelija osaa nimetä tärkeimpiä ikääntyneiden mielen hyvinvointia uhkaavia tekijöitä. Opiskelija osaa kartoittaa ikääntyneen elinpiiriä ja sosiaalisia suhteita. Opiskelija on perehtynyt kulttuurihyvinvoinnin käsitteeseen. Opiskelija tietää hyvään elämän loppuvaiheeseen liittyviä tekijöitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata osallisuuden ja sosiaalisen toimintakyvyn käsitteet ja menetelmiä näiden tukemiseksi. Opiskelija tunnistaa toimintaympäristöjä, joissa sosiaalista osallisuutta voidaan edistää. Opiskelija osaa nimetä ikääntyneiden mielen hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä hyödyntäen tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt mielen hyvinvointia tukeviin näyttöön perustuviin interventioihin ja osaa soveltaa joitakin interventioita. Opiskelija osaa nimetä tärkeimpiä ikääntyneiden mielen hyvinvointia uhkaavia tekijöitä ja esittää kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa kartoittaa ikääntyneen elinpiiriä ja sosiaalisia suhteita. Opiskelija on perehtynyt kulttuurihyvinvoinnin käsitteeseen ja esittää kehittämisehdotuksia, joilla kulttuurin kautta voidaan tukea ikääntyneiden hyvinvointia. Opiskelija tietää hyvää elämänloppuvaiheeseen liittyviä tekijöitä ja ymmärtää niiden merkityksen paitsi elämän loppuvaihettaan elävän henkilön myös hänen läheistensä näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata osallisuuden ja sosiaalisen toimintakyvyn käsitteet ja nimetä näyttöön perustuvia menetelmiä näiden tukemiseksi. Opiskelija tunnistaa eri toimintaympäristöjä, joissa sosiaalista osallisuutta voidaan edistää ja esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa nimetä ikääntyneiden mielen hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä hyödyntäen uusinta kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt mielen hyvinvointia tukeviin näyttöön perustuviin interventioihin ja osaa soveltaa interventioita eri toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa nimetä ikääntyneiden mielen hyvinvointia uhkaavia tekijöitä ja esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa kartoittaa ikääntyneen elinpiiriä ja sosiaalisia suhteita ja ratkoo sosiaalisiin suhteisiin liittyviä ongelmatilanteita. Opiskelija on perehtynyt kulttuurihyvinvoinnin käsitteeseen ja esittää innovatiivisia ehdotuksia, joilla kulttuurin kautta voidaan tukea ikääntyneiden hyvinvointia. Opiskelija tietää kattavasti hyvään elämänloppuvaiheeseen liittyviä tekijöitä ja pystyy tukemaan elämänsä loppuvaiheessa olevaa sekä hänen läheisiään.
Oppimateriaalit
Solin, P., Heimonen, S., Luoma, M-L., Tamminen, N., Lukkarinen, E., Viertiö, S. (toim). 2023. Ikääntyneiden mielen hyvinvoinnin nykytila Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL