Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvien ihmisten osallisuus ja mielen hyvinvointi (5op)

Toteutuksen tunnus: BJ00DX21-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 14.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
15.01.2026 - 16.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettajat
Katri Turunen
Minna Laitila
Vastuuopettaja
Elisa Kannasto
Ryhmät
YIKA25
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opintojakso
BJ00DX21

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata osallisuuden ja sosiaalisen toimintakyvyn käsitteet. Opiskelija tunnistaa eri toimintaympäristöjä, joissa sosiaalista osallisuutta voidaan edistää ja esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa kartoittaa ikääntyneen elinpiiriä ja sosiaalisia suhteita ja tunnistaa sosiaalisiin suhteisiin liittyviä ongelmatilanteita. Opiskelija osaa nimetä ikääntyneiden mielen hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä hyödyntäen kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt mielen hyvinvointia tukeviin näyttöön perustuviin interventioihin ja osaa soveltaa interventioita eri toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa nimetä ikääntyneiden mielen hyvinvointia uhkaavia tekijöitä ja esittää kehittämisehdotuksia. Opiskelija on perehtynyt kulttuurihyvinvoinnin käsitteeseen ja tuntee keinoja, joilla kulttuurin kautta voidaan tukea ikääntyneiden hyvinvointia. Opiskelija on perehtynyt tekijöihin, jotka vaikuttavat hyvään elämän loppuvaiheeseen.

Sisältö

• Ikääntyneiden osallisuuden ja sosiaalisen toimintakyvyn tukemisen mahdollisuudet ja menetelmät
• Mielen hyvinvointi ja positiivinen mielenterveys
• Kulttuurihyvinvoinnin edistäminen
• Hyvä elämän loppuvaihe

Oppimateriaalit

Solin, P., Heimonen, S., Luoma, M-L., Tamminen, N., Lukkarinen, E., Viertiö, S. (toim). 2023. Ikääntyneiden mielen hyvinvoinnin nykytila Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata osallisuuden ja sosiaalisen toimintakyvyn käsitteet. Opiskelija tunnistaa toimintaympäristöjä, joissa sosiaalista osallisuutta voidaan edistää. Opiskelija osaa nimetä ikääntyneiden mielen hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä. Opiskelija on perehtynyt mielen hyvinvointia tukeviin näyttöön perustuviin interventioihin. Opiskelija osaa nimetä tärkeimpiä ikääntyneiden mielen hyvinvointia uhkaavia tekijöitä. Opiskelija osaa kartoittaa ikääntyneen elinpiiriä ja sosiaalisia suhteita. Opiskelija on perehtynyt kulttuurihyvinvoinnin käsitteeseen. Opiskelija tietää hyvään elämän loppuvaiheeseen liittyviä tekijöitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata osallisuuden ja sosiaalisen toimintakyvyn käsitteet ja menetelmiä näiden tukemiseksi. Opiskelija tunnistaa toimintaympäristöjä, joissa sosiaalista osallisuutta voidaan edistää. Opiskelija osaa nimetä ikääntyneiden mielen hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä hyödyntäen tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt mielen hyvinvointia tukeviin näyttöön perustuviin interventioihin ja osaa soveltaa joitakin interventioita. Opiskelija osaa nimetä tärkeimpiä ikääntyneiden mielen hyvinvointia uhkaavia tekijöitä ja esittää kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa kartoittaa ikääntyneen elinpiiriä ja sosiaalisia suhteita. Opiskelija on perehtynyt kulttuurihyvinvoinnin käsitteeseen ja esittää kehittämisehdotuksia, joilla kulttuurin kautta voidaan tukea ikääntyneiden hyvinvointia. Opiskelija tietää hyvää elämänloppuvaiheeseen liittyviä tekijöitä ja ymmärtää niiden merkityksen paitsi elämän loppuvaihettaan elävän henkilön myös hänen läheistensä näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata osallisuuden ja sosiaalisen toimintakyvyn käsitteet ja nimetä näyttöön perustuvia menetelmiä näiden tukemiseksi. Opiskelija tunnistaa eri toimintaympäristöjä, joissa sosiaalista osallisuutta voidaan edistää ja esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa nimetä ikääntyneiden mielen hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä hyödyntäen uusinta kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt mielen hyvinvointia tukeviin näyttöön perustuviin interventioihin ja osaa soveltaa interventioita eri toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa nimetä ikääntyneiden mielen hyvinvointia uhkaavia tekijöitä ja esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa kartoittaa ikääntyneen elinpiiriä ja sosiaalisia suhteita ja ratkoo sosiaalisiin suhteisiin liittyviä ongelmatilanteita. Opiskelija on perehtynyt kulttuurihyvinvoinnin käsitteeseen ja esittää innovatiivisia ehdotuksia, joilla kulttuurin kautta voidaan tukea ikääntyneiden hyvinvointia. Opiskelija tietää kattavasti hyvään elämänloppuvaiheeseen liittyviä tekijöitä ja pystyy tukemaan elämänsä loppuvaiheessa olevaa sekä hänen läheisiään.

Esitietovaatimukset

Ei vaadittavia aikaisempia opintoja

Siirry alkuun