Ihmisen elämänkaari muuttuvassa ympäristössä (5op)
Opintojakson tunnus: BB00DK02
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija: 
- osaa tulkita liikunnan merkitystä  toimintakyvyn edistäjänä eri ikäkausina
- selittää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet 
- selittää motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet 
- selittää ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset. 
- tunnistaa työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät 
- tunnistaa ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit 
- soveltaa oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa
                    
Sisältö
- Liikunnan merkitys ikäkausittain toimintakyvyn edistäjänä 
- Lasten ja nuorten perusliikuntataidot, motorinen kehitys, psykososiaalinen kehitys 
- Motorinen oppiminen ja opettaminen 
- Fysiologisen ikääntymisen merkitys toimintakyvylle 
- Työikäisen arjen kuormitustekijät 
- Ihmisen kehitys ja elämänkaariteoriat, kriisiteoriat ja psyykkiset prosessit 
- Käytännön asiakastilanteiden harjoittelu
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija 
- ymmärtää vajavaisesti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä 
- ei osaa selittää loogisesti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheita 
- selittää pintapuolisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet 
- selittää vajavaisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset. 
- tunnistaa puutteellisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät 
- tunnistaa vajavaisesti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit 
- soveltaa puutteellisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija 
- ymmärtää pääpiirteittäin liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä 
- selittää osittain lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet 
- selittää osittain motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet 
- selittää pääpiirteittäin ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset. 
- tunnistaa osittain työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät 
- tunnistaa jonkin verran ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit 
- soveltaa osittain oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija  
- ymmärtää laajasti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä 
- selittää tarkasti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet 
- selittää täsmällisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet 
- selittää monipuolisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset. 
- tunnistaa monipuolisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät 
- tunnistaa laajasti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit 
- soveltaa monipuolisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa
                    
Oppimateriaalit
Heikkinen E., Rantanen T. (toim.) 2020. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.
Kulmala, J. (toim.) 2019. Hyvä vanhuus. PK-kustannus.
Kauranen K. 2014. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen Seura, julkaisu 167. Tampere 2014, 2.p.
Zimmer, R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-kustannus OY
                    
