Moniammatillisen yhteistyön asiantuntijuus (5op)
Opintojakson tunnus: BZ00CI57
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Erikoistuja
1. Osaa suunnitella palvelujärjestelmästä (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) asiakkaan avun ja tuen tarpeisiin toimivan verkoston
2. Osaa toimia monialaisissa ja -ammatillisissa verkostoissa asiakkaan tarpeisiin vastaamiseksi
3. Osaa toimia vastuullisesti monialaisen ja -ammatillisen tiimin jäsenenä ja johtaa monialaista ja -ammatillista tiimiä
4. Osaa toimia vastuullisesti ja eettisesti palvelujen yhdyspinnoilla ja palvelujen integroinnissa sekä muotoilussa suhteessa asiakkaisiin, palvelujen tuottajiin ja palvelun järjestäjiin
Sisältö
- Monialainen yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, verkostotyö ja yhdyspintatyös-kentely käsitteenä ja toimintana
- Moniammatillista yhteistyötä määrittävä lainsäädäntö, omatyöntekijä ja vastuutyön-tekijä mallit
- Palvelujärjestelmäosaaminen (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori)
- Asiakaslähtöinen ja eettinen ajattelutapa moniammatillisessa työskentelyssä
- Asiakasymmärrys ja asiakaslähtöinen palvelumuotoilu asiakkaan palvelujen suunnit-telussa
- Yhteistyöverkoston kartoittaminen
- Moniammatillisen työskentelyn menetelmät
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija tuntee asiakas – ja palveluohjaukseen palvelujärjestelmää sekä osaa jäsentää asiakkaan tuen tarpeisiin liittyvää verkostoa. Hän osaa tarkastella asiakas – ja palveluohjaajan roolia osana monialaista ja -ammatillista verkostoa sekä ymmärtää vastuullisen toiminnan merkityksen verkostojen jäsenenä. Opiskelija osoittaa vastuullista ja eettisesti kestävää asiantuntijuutta toimia palvelujen yhtymäpinnoilla. Opiskelija kykenee perustelemaan valintojaan sekä reflektoimaan kriittisesti oman asiantuntijuuden kehittymistä.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.
Toteutustavat
- Flipped learning + kontaktiopetus (verkossa tai lähiopetuksena)
- Asiantuntija alustukset
- Itsenäinen opiskelu ja tiedonhankinta
- Yhteistoiminnallinen työskentely
- Mahdollistetaan erilaiset tavat tuottaa oppimistehtäviä
- Oppimistehtävät: 1) ennakkotehtävä (tavoite; aiheeseen orientoituminen) 2) Case-tehtävä (tavoite; käytännön liittäminen teoriaan + kehittäminen