Avoin AMK, Polkuopetussuunnitelma, Fysioterapeutti (AMK): POLKUFYS22
Tunnus: POLKUFYS22
Kuvaus
Tämä opetussuunnitelma on avoimen AMK:n polkuopiskelijoille (päivä- ja monimuoto-opiskelijat). Opetussuunnitelma sisältää Fysioterapeutti (AMK), ensimmäisen vuoden opinnot sekä perusopinnot. Avoimen AMK:n polkuopinnoissa tehdään jonkin verran myös henkilökohtaista opintojen suunnittelua.
TUTKINTO-OHJELMAN KUVAUS JA OSAAMISALUEET
Fysioterapeutti toimii asiantuntijana eri ikäisten liikkumis- ja toimintakyvyn arvioimisessa ja edistämisessä. Hän vastaa itsenäisesti työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä. Fysioterapeutti tekee yhteistyötä asiakkaan/kuntoutujan hoidosta vastaavan lääkärin kanssa ja työskentelee oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa kuntoutustyöryhmissä. Fysioterapian haasteena on väestön säilyminen pitkään toiminta- ja työkykyisenä. Toiminnassaan fysioterapeutti pyrkii myös vaikuttamaan ihmisten elin- ja työympäristöön.
AMMATILLINEN OSAAMISPROFIILI / URAMAHDOLLISUUDET
Valmistuttuaan fysioterapeutiksi, hän voi työskentelllä asiantuntijana eri ikäisten ihmisten parissa esimerkiksi: sairaaloissa ja terveyskeskuksissa, tutkimus- ja kuntoutuslaitoksissa, kylpylöissä, työterveyshuollossa, yksityisissä fysioterapiayrityksissä, erilaisissa järjestöissä, koulu- ja liikuntatoimessa, yrittäjänä sekä erialisissa hankkeissa ja projekteissa. Fysioterapeutti voi toimia myös itsenäisenä yrittäjänä.
PEDAGOGISET TOIMINTAMALLIT
Fysioterapian koulutus toteutetaan ongelmaperustaisen oppimisen (PBL) pedagogiikan mukaisesti. PBL:n pedagoginen filosofia perustuu kognitiivis-konstruktiiviseen ja kokemukselliseen oppimiseen, jossa oppiminen on opiskelijan oman tiedonkäsittelyn prosessin sekä oppijan aikaisempien ja jatkuvasti karttuvien uusien kokemuksien ja niiden aktiivisen käsittelyn tulosta.
Ongelmaperustaisen pedagogiikan yksi keskeinen ajatus on, että oppiminen ja sen ohjaus pohjautuvat yhteiskunnallisiin ja työelämälähtöisiin haasteisiin. Koulutuksessa opitaan ratkaisemaan ongelmia käytännön vaatimalla tavalla. Tästä johtuen opetussuunnitelmassa yksittäiset oppiaineet integroituvat laajempiin opintokokonaisuuksiin ja teemoihin. Koulutuksessa korostuu tiedon jakamisen sijan kokemusten ja osaamisen tuottaminen.
Työelämä ja asiantuntijuus edellyttävät tiedonhankinta ja -käsittelytaitoa, jatkuvaa oppimista ja kykyä käyttää näyttöön perustuvaa tietoa käytännön työssä. Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja sitoutuu tavoitteelliseen itseohjautuvaan opiskeluun sekä teoriaopinnoissa että harjoittelussa.
Opiskelu sisältää pienryhmätyöskentelyä, asiantuntijaluentoja, projektitöitä ja käytännön harjoittelua erilaisissa oppimisympäristöissä.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 |
Syksy
2022 |
Kevät
2023 |
1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 5. / 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
POLKUFYS22-1001 |
KAIKILLE YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||
POLKUFYS22-1002 |
Osaajaksi kehittyminen
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||
XX00CG82 | Opiskelu ammattikorkeakoulussa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||
XX00CG83 | Urasuunnittelu ja kansainvälisyys | 2 | ||||||||
YPO3A3 | Viestintätaidot | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||
YP00BZ69 | Tieto- ja viestintätekniikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||
POLKUFYS22-1003 |
Liiketoiminta- ja yrittäjyysosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||
XX00CL55 | Yrittäjyyden perusteet | 3 | ||||||||
XX00BE91 | SeAMK innovaatioviikko | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||
POLKUFYS22-1004 |
Tutkimus- ja projektiosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||
BB00CK67 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 2 | ||||||||
YP00BZ77 | Projektitoiminnan perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||
POLKUFYS22-1005 |
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||
STPO101 | Asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||
KG00BZ83 | Englanti | 3 | 3 | 1 | 2 | 0.5 | 0.5 | 0.7 | 0.7 | 0.7 |
POLKUFYS22-1006 |
FYSIOTERAPEUTTI (AMK) TUTKINTO-OHJELMAKOHTAISET OPINNOT
(Valitaan kaikki) |
48 | ||||||||
BB00CY54 | Fysioterapeutin ammattiin kehittyminen | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||
BB00CY43 | Opiskelijana fysioterapian tutkinto-ohjelmassa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||
BB00CK68 | Terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmät Suomessa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||
BB00CY46 | Liikkumisen biomekaniikka | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||
KG00BZ99 | Finnish Society and Social Policy | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||
KG00CA01 | Ammattiin orientoiva harjoittelu | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||
POLKUFYS22-1007 |
Liikkuva ja toimiva ihminen
(Valitaan kaikki) |
8 | ||||||||
BB00CA03 | Ihmisen fyysinen kuormittuminen | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
BB00CA05 | Ihmisen liikkuminen ja sen säätely | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||
BB00CA07 | Ihminen muuttuvassa ympäristössä | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||
POLKUFYS22-1008 |
Ihmisen liikkumisen ja toiminnan analysointi ja ohjaaminen
(Valitaan kaikki) |
9 | ||||||||
BB00CY44 | Ihmisen liikuntaelimistö ja sen tutkiminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||
BB00CA15 | Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||
POLKUFYS22-1009 |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen fysioterapiassa
(Valitaan kaikki) |
16 | ||||||||
KG00CA17 | Assessment of Physical Activity and Health-Related Fitness | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||
BB00CK70 | Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukeminen ja ohjaaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||
KG00CA25 | Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan yrityksissä | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||
KG00CA23 | Toimintakykyä tukevat menetelmät | 6 | ||||||||
POLKUFYS22-1010 |
VAIHTOEHTOISET OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||
SU00CA63 | Summer School | 10 | ||||||||
BX00CA69 | How to recognize a grey panther? Working together for meaningful ageing | 5 | ||||||||
BB00BU05 | Liikunta, ravitsemus ja terveys - hyvinvoinnin peruskulmakivet | 5 | ||||||||
FYS10AVO16 | Liikunta ja urheilu kasvavan lapsen ja nuoren kokonaisvaltaisen kehityksen tukena | 5 | ||||||||
CA00CG64 | Ruoka ja terveys | 3 | ||||||||
XX00BV92 | Hyvän ravitsemuksen edistäminen | 2 | ||||||||
BB00CE16 | Opintomatka | 1 | ||||||||
BB00CG52 | Kolmas sektori osana liikunta- ja hyvinvointialan palvelutuotantoa | 3 | ||||||||
XX00BW01 | Talousosaaminen | 5 | ||||||||
XX00BW00 | Markkinointi- ja viestintäosaaminen | 5 | ||||||||
XX00BV94 | Maailma ympärillämme muuttuu, muutummeko me? | 2 | ||||||||
XX00BV95 | Liikuntahallinto hyvinvoinnin osana | 2 | ||||||||
XX00BV90 | Monikulttuurisuus hyvinvointiyhteiskunnan rakennusaineena | 2 | ||||||||
BE00BJ17 | Hyvinvointi ja elinolot | 6 | ||||||||
POLKUFYS22-1011 |
SeAMKPro monialaiset työelämäprojektit
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15) |
0 - 15 | ||||||||
Yhteensä | 60 | 59 | 29 | 30 | 14.5 | 14.5 | 10.2 | 10.2 | 10.2 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Yleiset kompetenssit (AMK)
Fysioterapia kompetenssit
1 Fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely
- osaa tutkia ja analysoida toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti liikkumiskykyä |
Ammattiin orientoiva harjoittelu |
Ihmisen fyysinen kuormittuminen |
Ihmisen liikkuminen ja sen säätely |
Ihminen muuttuvassa ympäristössä |
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia |
Assessment of Physical Activity and Health-Related Fitness |
2 Opetus- ja ohjausosaaminen
- osaa käyttää erilaisia ohjaus- ja opetusmenetelmiä tavoitteellisesti yksilön/ryhmän toimintakyvyn ja terveyden ylläpitämiseksi ja edistämiseksi |
Terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmät Suomessa |
Ihmisen fyysinen kuormittuminen |
Ihmisen liikkuminen ja sen säätely |
Ihminen muuttuvassa ympäristössä |
Assessment of Physical Activity and Health-Related Fitness |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukeminen ja ohjaaminen |
3 Terapiaosaaminen
- osaa soveltaa yksilöllisesti näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessaan fysioterapiaa osaa toimia asiakkaan osallistumista tukevasti sekä luoda vastavuoroisen terapeuttisen vuorovaikutussuhteen |
Ammattiin orientoiva harjoittelu |
Ihmisen fyysinen kuormittuminen |
Ihmisen liikkuminen ja sen säätely |
Ihminen muuttuvassa ympäristössä |
Assessment of Physical Activity and Health-Related Fitness |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukeminen ja ohjaaminen |
4 Yhteistyö- ja yhteiskuntaosaaminen
- osaa toimia itsenäisesti sekä tehdä moniammatillista yhteistyötä erilaisissa tiimeissä, työryhmissä, asiantuntijaverkostoissa ja palveluketjuissa fysioterapian asiantuntijana |
Asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla |
Terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmät Suomessa |
Finnish Society and Social Policy |
Ammattiin orientoiva harjoittelu |
Ihmisen fyysinen kuormittuminen |
Ihmisen liikkuminen ja sen säätely |
Ihminen muuttuvassa ympäristössä |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukeminen ja ohjaaminen |
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan yrityksissä |
5 Teknologiaosaaminen
- osaa hyödyntää teknologian mahdollisuuksia fysioterapian suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa osaa soveltaa teknologiaa liikkumis- ja toimintakyvyn arvioinnissa |
Terveys- ja kuntoutuspalvelujärjestelmät Suomessa |
Ihmisen fyysinen kuormittuminen |
Ihmisen liikkuminen ja sen säätely |
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia |
Assessment of Physical Activity and Health-Related Fitness |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukeminen ja ohjaaminen |
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan yrityksissä |
Luokittelemattomat |
Opiskelu ammattikorkeakoulussa |
Urasuunnittelu ja kansainvälisyys |
Viestintätaidot |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Yrittäjyyden perusteet |
SeAMK innovaatioviikko |
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet |
Projektitoiminnan perusteet |
Englanti |
Fysioterapeutin ammattiin kehittyminen |
Opiskelijana fysioterapian tutkinto-ohjelmassa |
Liikkumisen biomekaniikka |
Ihmisen liikuntaelimistö ja sen tutkiminen |
Toimintakykyä tukevat menetelmät |
Summer School |
How to recognize a grey panther? Working together for meaningful ageing |
Liikunta, ravitsemus ja terveys - hyvinvoinnin peruskulmakivet |
Liikunta ja urheilu kasvavan lapsen ja nuoren kokonaisvaltaisen kehityksen tukena |
Ruoka ja terveys |
Hyvän ravitsemuksen edistäminen |
Opintomatka |
Kolmas sektori osana liikunta- ja hyvinvointialan palvelutuotantoa |
Talousosaaminen |
Markkinointi- ja viestintäosaaminen |
Maailma ympärillämme muuttuu, muutummeko me? |
Liikuntahallinto hyvinvoinnin osana |
Monikulttuurisuus hyvinvointiyhteiskunnan rakennusaineena |
Hyvinvointi ja elinolot |
amk:tutkintoon johtava koulutus