Tutkimus- ja kehittämismenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: BG00CD47
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä.
Sisältö
Laadulliset menetelmät
Määrälliset menetelmät
Kehittämisen menetelmät
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä ja osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimuskohteita ja osaa analysoida ja arvioida määrällisten, laadullisten ja kehittämisen menetelmien soveltuvuutta näihin kohteisiin.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Emilia Kangas
- Hannu Tuuri
Vastuuhenkilö
Elisa Kannasto
Opiskelijaryhmät
-
YLI23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen, Ylempi AMK-tutkinto
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä.
Sisältö
Laadulliset menetelmät
Määrälliset menetelmät
Kehittämisen menetelmät
Oppimateriaalit
KEHITTÄMISMENETELMÄT
Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Sanoma Pro Oy.
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön: Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
LAADULLISET MENETELMÄT
Alasuutari, P. (2011). Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Laadullinen tutkimus 2.0 | Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2004). Tutki ja kirjoita. Tammi.
Eskola, J. & Suoranta, J. (1998). Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Kustannusosakeyhtiö Tammi. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi
Opetusmenetelmät
Luennot sekä itsenäiset tehtävät
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä ja osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimuskohteita ja osaa analysoida ja arvioida määrällisten, laadullisten ja kehittämisen menetelmien soveltuvuutta näihin kohteisiin.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
03.09.2022 - 24.09.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Sanna Joensuu-Salo
- Emilia Kangas
Opiskelijaryhmät
-
YLI21Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa laadullisia ja määrällisiä tutkimuksen ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa perustella erilaisten menetelmien käytön kehittämistyössä.
Sisältö
Laadulliset menetelmät
Määrälliset menetelmät
Kehittämisen menetelmät
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Luennot ja harjoitukset TAI
- Itsenäinen opiskelu ja hyväksytysti palautetut tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
- luennot 24 h
- itsenäinen työskentely 41 h
- tehtävät 70 h
realization.localizedApproveRejectDescription
Opiskelija osaa kuvailla ja vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla määrällisiä, laadullisia ja kehittämisen menetelmiä ja osaa valita niistä sopivimman erilaisiin tutkimus- ja kehittämiskohteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimuskohteita ja osaa analysoida ja arvioida määrällisten, laadullisten ja kehittämisen menetelmien soveltuvuutta näihin kohteisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen lähiopetukseen ja palautetut tehtäät hyväksytty/hylätty
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.