Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminnan ylläpito ja kasvattaminenLaajuus (7 op)

Tunnus: LT00CK55

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa käyttää toiminnanohjausjärjestelmän keskeisiä moduuleja. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Sisältö

- laskentatoimen perusteet: kahdenkertainen kirjanpito arvonlisävero huomioiden, tilinpäätöksen laatiminen ja tulkitseminen, palkkahallinto, yritysverotus
- markkinoinnin kilpailukeinojen pääpiirteet
- messuosallistumisen suunnittelu ja toteutus
- markkinointikampanjan suunnittelu ja toteutus
- asiakasyhteyksien hoitaminen
- sopimuksen tekeminen
- saatavan vapaaehtoinen ja oikeudellinen perintä
- rekrytointi ja henkilöstötutkimus
- tiimin toiminnan analysointi

Esitietovaatimukset

Yritystoiminnan suunnittelu
Yritystoiminnan käynnistys

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Oppimateriaalit

- Bergström S. ja Leppänen A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita, Helsinki

-,Eskola, A. ja Mäntysaari A.: Talousosaamisen perusteet, WSOY Oppimateriaalit Oy, Helsinki

- muu luennoitsijoiden ilmoittama materiaali

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 10.03.2024

Laajuus

7 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Anna Vierula
  • Kristiina Mutka-Vierula
  • Juhani Palomäki
  • Margit Mannila
  • Sami Kautto
  • Marja Erkkilä
  • Kim Leppänen
  • Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
  • LITA23B
    Tradenomi (AMK), LiiketalouS
  • LITA23C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA23D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA23A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa käyttää toiminnanohjausjärjestelmän keskeisiä moduuleja. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Sisältö

- laskentatoimen perusteet: kahdenkertainen kirjanpito arvonlisävero huomioiden, tilinpäätöksen laatiminen ja tulkitseminen, palkkahallinto, yritysverotus
- markkinoinnin kilpailukeinojen pääpiirteet
- messuosallistumisen suunnittelu ja toteutus
- markkinointikampanjan suunnittelu ja toteutus
- asiakasyhteyksien hoitaminen
- sopimuksen tekeminen
- saatavan vapaaehtoinen ja oikeudellinen perintä
- rekrytointi ja henkilöstötutkimus
- tiimin toiminnan analysointi

Oppimateriaalit

- Bergström S. ja Leppänen A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita, Helsinki,2015 tai uudempi
- Jormakka, Koivusalo, Lappalainen ja Niskanen: Laskentatoimi, Edita, Helsinki, 2015 tai uudempi
- muu opettajien ilmoittama materiaali

Opetusmenetelmät

- luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely virtuaaliyrityksessä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei sisälly työharjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- luennot ja ohjatut harjoitukset
- itsenäinen työskentely

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- ryhmätyöt: markkinoinnin tehtävä (30 % )
- yksilösuoritukset: oikeustieteen tentti (40 %), yritystoiminnan ylläpito ja kasvattaminen tentti (30 %)
- osallistuminen palautettaviin ryhmätehtäviin ja tilaisuuksiin (hyväksytty/hylätty).

Esitietovaatimukset

Yritystoiminnan suunnittelu
Yritystoiminnan käynnistys

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 12.03.2023

Laajuus

7 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Anna Vierula
  • Kristiina Mutka-Vierula
  • Juhani Palomäki
  • Margit Mannila
  • Sami Kautto
  • Kim Leppänen
  • Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
  • LITA22D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA22B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA22C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA22A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa käyttää toiminnanohjausjärjestelmän keskeisiä moduuleja. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Sisältö

- laskentatoimen perusteet: kahdenkertainen kirjanpito arvonlisävero huomioiden, tilinpäätöksen laatiminen ja tulkitseminen, palkkahallinto, yritysverotus
- markkinoinnin kilpailukeinojen pääpiirteet
- messuosallistumisen suunnittelu ja toteutus
- markkinointikampanjan suunnittelu ja toteutus
- asiakasyhteyksien hoitaminen
- sopimuksen tekeminen
- saatavan vapaaehtoinen ja oikeudellinen perintä
- rekrytointi ja henkilöstötutkimus
- tiimin toiminnan analysointi

Oppimateriaalit

- Bergström S. ja Leppänen A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita, Helsinki,2015 tai uudempi
- Jormakka, Koivusalo, Lappalainen ja Niskanen: Laskentatoimi, Edita, Helsinki, 2015 tai uudempi
- muu opettajien ilmoittama materiaali

Opetusmenetelmät

- luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely virtuaaliyrityksessä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei sisälly työharjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- luennot ja ohjatut harjoitukset
- itsenäinen työskentely

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- ryhmätyöt: markkinoinnin tehtävä (30 % )
- yksilösuoritukset: oikeustieteen tentti (40 %), yritystoiminnan ylläpito ja kasvattaminen tentti (30 %)
- osallistuminen palautettaviin ryhmätehtäviin ja tilaisuuksiin (hyväksytty/hylätty).

Esitietovaatimukset

Yritystoiminnan suunnittelu
Yritystoiminnan käynnistys

Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 13.03.2022

Laajuus

7 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Anna Vierula
  • Osmo Mäkiniemi
  • Juhani Palomäki
  • Kristiina Mutka-Vierula
  • Marja Salonen
  • Sami Kautto
  • Kim Leppänen
  • Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
  • LITA21A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA21C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA21B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA21D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa käyttää toiminnanohjausjärjestelmän keskeisiä moduuleja. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Sisältö

- laskentatoimen perusteet: kahdenkertainen kirjanpito arvonlisävero huomioiden, tilinpäätöksen laatiminen ja tulkitseminen, palkkahallinto, yritysverotus
- markkinoinnin kilpailukeinojen pääpiirteet
- messuosallistumisen suunnittelu ja toteutus
- markkinointikampanjan suunnittelu ja toteutus
- asiakasyhteyksien hoitaminen
- sopimuksen tekeminen
- saatavan vapaaehtoinen ja oikeudellinen perintä
- rekrytointi ja henkilöstötutkimus
- tiimin toiminnan analysointi

Oppimateriaalit

- Bergström S. ja Leppänen A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita, Helsinki,2015 tai uudempi
-Jormakka, Koivusalo, Lappalainen ja Niskanen: Laskentatoimi, Edita, Helsinki, 2015 tai uudempi
- muu luennoitsijoiden ilmoittama materiaali

Opetusmenetelmät

- luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely virtuaaliyrityksessä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei sisälly työharjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- luennot ja ohjatut harjoitukset
- itsenäinen työskentely

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- ryhmätyöt: markkinoinnin tehtävä (30 % )
- yksilösuoritukset: oikeustieteen tentti (40 %) ja tentti (30 %)
- osallistuminen palautettaviin ryhmätehtäviin (hyväksytty/hylätty).

Esitietovaatimukset

Yritystoiminnan suunnittelu
Yritystoiminnan käynnistys