Avoin YAMK, Polkuopetussuunnitelma, Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala: POLKUYSOS24
Tunnus: POLKUYSOS24
Kuvaus
Tämä opetussuunnitelma on avoimen YAMK:n polkuopiskelijoille. Opetussuunnitelma sisältää Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala ensimmäisen vuoden opinnot. Avoimen YAMK:n polkuopinnoissa tehdään jonkin verran myös henkilökohtaista opintojen suunnittelua.
Tutkinto tuottaa sosiaalialan asiantuntijoita, jotka osaavat edistää laaja-alaisesti hyvinvointia ja kehittää sosiaalialan palveluita. Koulutus antaa valmiuksia suunnitella ja kehittää sosiaalialan palveluita ja johtamista. Koulutus perustuu sosiokonstruktivistiseen oppimisnäkemykseen.
Opetussuunnitelma perustuu kolmelle pääteemalle: sosiaalialan sisällöllinen osaaminen, tutkiminen ja kehittäminen sekä johtaminen. Pääteemat ovat esillä koko koulutuksen ajan. Opiskelun aikana opiskelija perehtyy ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ja hyvinvointia koskeviin kysymyksiin. Vapaavalintaisten opintojen sekä opinnäytetyön kautta opiskelija voi valita opinnoilleen haluamiaan erityispainotuksia. Ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa korostuu käytännön ja teorian välinen vuorovaikutus.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat tulevat työelämästä, mikä mahdollistaa jatkuvan vuoropuhelun ja työelämälähtöisen kehittämisen. Opetussuunnitelmatyötä ja opetusta toteutetaan yhteistyössä sosiaali- ja terveys alan asiantuntijoiden, valtakunnallisten sekä kansainvälisten verkostojen kanssa.
Osaamistavoitteet
Tutkinnon tavoitteena on tuottaa analyyttisesti ja kriittisesti ajattelevia ja toimivia sosiaalialan ammattilaisia. Opiskelijat oppivat uusia näkökulmia sosiaali- ja osin myös terveyspalveluiden organisointiin, johtamiseen ja uuden oppimiseen. Tutkinto tarjoaa lähestymistapoja ja välineitä kehittämis- ja tutkimustoimintaan.
Opinnäytetyön kautta opiskelija voi suunnata opintojaan nykyisen tai tavoitteena olevan tulevan työn mukaisesti. Opinnäytetyöprosessi käynnistyy ensimmäisen lukuvuoden aikana. Tutkintoon sisältyvät opintojaksot integroidaan tukemaan opinnäytetyöprosessia.
Opiskelussa toteutetaan monimuotoisia pedagogisia toimintamalleja. Opiskeluun kuuluu itsenäistä opiskelua ja ryhmätyöskentelyä. Opintojaksoihin kuuluu lähiopetusta, jota on pääsääntöisesti kaksi lähipäivää kuukaudessa. Lähipäiviä voidaan toteuttaa myös etänä.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
POLKUYSOS24-1001 |
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
40 | ||||||||
POLKUYSOS24-1002 |
SOSIAALIALAN ASIANTUNTIJUUS
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||
BH00DR03 | Sosiaalipalveluiden tuottamisen toimintaympäristöt | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
BH00DR01 | Osallisuus, kansalaisuus ja asiakkaan asema | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 |
POLKUYSOS24-1003 |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISTOIMINTA
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||
BH00DR22 | Tutkimus- ja kehittämisosaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
BH00BS33 | Laadullinen tutkimus | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||
BH00DR24 | Kyselyt ja tilastot | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||
POLKUYSOS24-1004 |
JOHTAMINEN
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||
5E00DL17 | Tulevaisuuden lähijohtajuus | 5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||
BH00DR26 | Johtamisen suuntauksia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
POLKUYSOS24-1005 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan yksi) |
5 | ||||||||
BH00DR21 | Yhteisöllinen sosiaali- ja kasvatusalan työ | 5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||
BH00DE47 | Kulttuurihyvinvointi sosiaali- ja terveyspalveluissa | 5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||
BH00DR20 | Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa | 5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||
Yhteensä | 30 | 40 | 17.5 | 22.5 | 8.8 | 8.8 | 7.43 | 7.43 | 7.43 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Sosiaaliala YAMK kompetenssit
1 Sosiaalialan asiantuntijuusosaaminen
Oppimistulokset: |
Sosiaalipalveluiden tuottamisen toimintaympäristöt |
Osallisuus, kansalaisuus ja asiakkaan asema |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen |
Laadullinen tutkimus |
Kyselyt ja tilastot |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Johtamisen suuntauksia |
Yhteisöllinen sosiaali- ja kasvatusalan työ |
Kulttuurihyvinvointi sosiaali- ja terveyspalveluissa |
Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa |
2 Johtamisosaaminen
Oppimistulokset: |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Johtamisen suuntauksia |
Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa |
3 Tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
Oppimistulokset: |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen |
Laadullinen tutkimus |
Kyselyt ja tilastot |
Luokittelemattomat |
yamk::tutkintoon johtava koulutus
1 Syventävät ammattiopinnot |
Sosiaalipalveluiden tuottamisen toimintaympäristöt |
Osallisuus, kansalaisuus ja asiakkaan asema |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen |
Laadullinen tutkimus |
Kyselyt ja tilastot |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Johtamisen suuntauksia |
2 Vapaasti valittavat opinnot |
Yhteisöllinen sosiaali- ja kasvatusalan työ |
Kulttuurihyvinvointi sosiaali- ja terveyspalveluissa |
Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa |
3 Opinnäytetyö |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (YAMK), 2022
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (YAMK), 2022, Arene
1. Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Sosiaalipalveluiden tuottamisen toimintaympäristöt |
Osallisuus, kansalaisuus ja asiakkaan asema |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen |
Laadullinen tutkimus |
Kyselyt ja tilastot |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Johtamisen suuntauksia |
Yhteisöllinen sosiaali- ja kasvatusalan työ |
Kulttuurihyvinvointi sosiaali- ja terveyspalveluissa |
Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa |
2. Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää |
Sosiaalipalveluiden tuottamisen toimintaympäristöt |
Osallisuus, kansalaisuus ja asiakkaan asema |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen |
Laadullinen tutkimus |
Kyselyt ja tilastot |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Kulttuurihyvinvointi sosiaali- ja terveyspalveluissa |
Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa |
3. Eettisyys
Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden. |
Sosiaalipalveluiden tuottamisen toimintaympäristöt |
Osallisuus, kansalaisuus ja asiakkaan asema |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen |
Laadullinen tutkimus |
Kyselyt ja tilastot |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Johtamisen suuntauksia |
Yhteisöllinen sosiaali- ja kasvatusalan työ |
Kulttuurihyvinvointi sosiaali- ja terveyspalveluissa |
Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa |
4. Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä |
Sosiaalipalveluiden tuottamisen toimintaympäristöt |
Osallisuus, kansalaisuus ja asiakkaan asema |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen |
Laadullinen tutkimus |
Kyselyt ja tilastot |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Johtamisen suuntauksia |
Yhteisöllinen sosiaali- ja kasvatusalan työ |
Kulttuurihyvinvointi sosiaali- ja terveyspalveluissa |
Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa |
5. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa |
Osallisuus, kansalaisuus ja asiakkaan asema |
6. Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen |
Laadullinen tutkimus |
Kyselyt ja tilastot |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Kulttuurihyvinvointi sosiaali- ja terveyspalveluissa |
Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa |
7. Yrittäjyysosaaminen
• edistää yrittäjämäistä toimintaa työyhteisössään |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
POLKUYSOS24-1001 |
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
40 |
POLKUYSOS24-1002 |
SOSIAALIALAN ASIANTUNTIJUUS
(Valitaan kaikki) |
10 |
BH00DR03 | Sosiaalipalveluiden tuottamisen toimintaympäristöt | 5 |
BH00DR01 | Osallisuus, kansalaisuus ja asiakkaan asema | 5 |
POLKUYSOS24-1003 |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISTOIMINTA
(Valitaan kaikki) |
15 |
BH00DR22 | Tutkimus- ja kehittämisosaaminen | 5 |
BH00BS33 | Laadullinen tutkimus | 5 |
BH00DR24 | Kyselyt ja tilastot | 5 |
POLKUYSOS24-1004 |
JOHTAMINEN
(Valitaan kaikki) |
10 |
5E00DL17 | Tulevaisuuden lähijohtajuus | 5 |
BH00DR26 | Johtamisen suuntauksia | 5 |
POLKUYSOS24-1005 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan yksi) |
5 |
BH00DR21 | Yhteisöllinen sosiaali- ja kasvatusalan työ | 5 |
BH00DE47 | Kulttuurihyvinvointi sosiaali- ja terveyspalveluissa | 5 |
BH00DR20 | Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa | 5 |