Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminnan ylläpito ja kasvattaminenLaajuus (7 op)

Tunnus: LT00DR40

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa käyttää toiminnanohjausjärjestelmän keskeisiä moduuleja. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Sisältö

- laskentatoimen perusteet: kahdenkertainen kirjanpito arvonlisävero huomioiden, tilinpäätöksen laatiminen ja tulkitseminen, palkkahallinto, yritysverotus
- markkinoinnin kilpailukeinojen pääpiirteet
- messuosallistumisen suunnittelu ja toteutus
- markkinointikampanjan suunnittelu ja toteutus
- asiakasyhteyksien hoitaminen
- sopimuksen tekeminen
- saatavan vapaaehtoinen ja oikeudellinen perintä
- rekrytointi ja henkilöstötutkimus
- tiimin toiminnan analysointi

Esitietovaatimukset

Yritystoiminnan suunnittelu
Yritystoiminnan käynnistys

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot perusteellisesti ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Oppimateriaalit

- Bergström S. ja Leppänen A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita, Helsinki
- Eskola, A. ja Mäntysaari A.: Talousosaamisen perusteet, WSOY Oppimateriaalit Oy, Helsinki
- Karttunen, T., Laasanen, H., Sippel, L., Uitto, T., & Valtonen, M. (2017). Juridiikan perusteet (5.-6. painos.). Sanoma Pro Oy.
- muu luennoitsijoiden ilmoittama materiaali

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 09.03.2025

Laajuus

7 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Anna Vierula
  • Kristiina Mutka-Vierula
  • Juhani Palomäki
  • Sami Kautto
  • Marja Erkkilä
  • Leena Uusitalo
  • Kim Leppänen
  • Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
  • LITA24D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA24A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA24B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA24C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa käyttää toiminnanohjausjärjestelmän keskeisiä moduuleja. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Sisältö

- laskentatoimen perusteet: kahdenkertainen kirjanpito arvonlisävero huomioiden, tilinpäätöksen laatiminen ja tulkitseminen, palkkahallinto, yritysverotus
- markkinoinnin kilpailukeinojen pääpiirteet
- messuosallistumisen suunnittelu ja toteutus
- markkinointikampanjan suunnittelu ja toteutus
- asiakasyhteyksien hoitaminen
- sopimuksen tekeminen
- saatavan vapaaehtoinen ja oikeudellinen perintä
- rekrytointi ja henkilöstötutkimus
- tiimin toiminnan analysointi

Oppimateriaalit

- Bergström S. ja Leppänen A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita, Helsinki
- Jormakka, R., Koivusalo, K., Lappalainen, J. ja M. Niskanen (2023): Laskentatoimi, Edita, Helsinki
- Karttunen, T., Laasanen, H., Sippel, L., Uitto, T., & Valtonen, M. (2017). Juridiikan perusteet (5.-6. painos.). Sanoma Pro Oy.
- muu luennoitsijoiden ilmoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely virtuaaliyrityksessä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

luennot ja ohjatut harjoitukset
- itsenäinen työskentely

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot perusteellisesti ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa nimetä sellaiset taloushallinnon, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja oikeustieteen perusasiat, joita tarvitaan liiketoiminnan ylläpitämiseen. Opiskelija osaa selvittää yrityksen eri toimintojen lainalaisuudet ja sen, miten nämä eri toiminnot kytkeytyvät toisiinsa. Opiskelija osaa toteuttaa rekrytoinnin ja tietää henkilöstötutkimuksen toteuttamisen periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen osallistumisen messuille ja markkinointikampanjaan. Opiskelija osaa toimia ryhmässä ja analysoida yrityksen tilannetta pääpiirteittäin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- ryhmätyöt: markkinoinnin tehtävä (30 % )
- yksilösuoritukset: oikeustieteen tentti (40 %), yritystoiminnan ylläpito ja kasvattaminen tentti (30 %)
- osallistuminen palautettaviin ryhmätehtäviin ja tilaisuuksiin (hyväksytty/hylätty).

Esitietovaatimukset

Yritystoiminnan suunnittelu
Yritystoiminnan käynnistys