Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminnan suunnitteluLaajuus (7 op)

Tunnus: LT00DR18

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen yrityksen toiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee oikeudelliset peruskäsitteet. Opiskelija osaa kertoa laskentatoimen roolista liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia budjetteja ja tietää yrityksen kannattavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät. Opiskelija tunnistaa toiminnanohjausjärjestelmiä. Opiskelija osaa selvittää markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija tunnistaa markkinoijan ominaisuuksia. Opiskelija osaa laatia markkinoinnillisen liikeidean ja tunnistaa asiakasarvon tuottamisen tapoja. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä. Opiskelija tietää yrityksen sidosryhmiä ja verkostoitumisen merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia liikekirjeitä ja hyödyntää niitä kaupankäynnissä.

Sisältö

- liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueet: visio, strategia, liikeidea, liiketoimintaprosessi, asiakkaat, kilpailijat, budjetointi, rahoitussuunnitelma, kannattavuus ja hinnoittelu
- kysyntä, tarve ja asiakasarvo
- tiedonhankinta
- yrityksen toimintaympäristö ja siihen liittyvät tekijät
- osakeyhtiön perustamisasiakirjat
- toiminnanohjausjärjestelmä
- sidosryhmät ja verkostoituminen
- liikekirjeet

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa monipuolisesti. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot perusteellisesti ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa monipuolisesti. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Oppimateriaalit

Karttunen, T., Laasanen, H., Sippel, L., Uitto, T., & Valtonen, M. (2017). Juridiikan perusteet (5.-6. painos.). Sanoma Pro Oy.

Ilmoittautumisaika

23.08.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 06.10.2024

Laajuus

7 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Jaana Latvanen
  • Kristiina Mutka-Vierula
  • Juhani Palomäki
  • Sami Kautto
  • Leena Uusitalo
  • Kim Leppänen
  • Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
  • LITA24D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA24A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA24B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA24C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen yrityksen toiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee oikeudelliset peruskäsitteet. Opiskelija osaa kertoa laskentatoimen roolista liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia budjetteja ja tietää yrityksen kannattavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät. Opiskelija tunnistaa toiminnanohjausjärjestelmiä. Opiskelija osaa selvittää markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija tunnistaa markkinoijan ominaisuuksia. Opiskelija osaa laatia markkinoinnillisen liikeidean ja tunnistaa asiakasarvon tuottamisen tapoja. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä. Opiskelija tietää yrityksen sidosryhmiä ja verkostoitumisen merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija osaa laatia liikekirjeitä ja hyödyntää niitä kaupankäynnissä.

Sisältö

- liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueet: visio, strategia, liikeidea, liiketoimintaprosessi, asiakkaat, kilpailijat, budjetointi, rahoitussuunnitelma, kannattavuus ja hinnoittelu
- kysyntä, tarve ja asiakasarvo
- tiedonhankinta
- yrityksen toimintaympäristö ja siihen liittyvät tekijät
- osakeyhtiön perustamisasiakirjat
- toiminnanohjausjärjestelmä
- sidosryhmät ja verkostoituminen
- liikekirjeet

Oppimateriaalit

- Bergström S. ja Leppänen A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, Edita, Helsinki 2018 tai uudempi.
- Jormakka, Koivusalo, Lappalainen ja Niskanen: Laskentatoimi. Edita, Helsinki. 2023 tai uudempi.

- Karttunen, T., Laasanen, H., Sippel, L., Uitto, T., & Valtonen, M. (2017). Juridiikan perusteet (5.-6. painos.). Sanoma Pro Oy.

- opettajien ilmoittama materiaali

Opetusmenetelmät

luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely virtuaaliyrityksessä
- Tiedonhankinta, 1 op: lähiopetus (luennot), verkko-opetus (osa aikaan sidottua, osa suoritettavissa itsenäisesti)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- luennot ja ohjatut harjoitukset
- työskentely virtuaaliyrityksessä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksolle. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa monipuolisesti. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot perusteellisesti ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa suunnitella yritystoimintaa monipuolisesti. Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön merkityksen. Opiskelija osaa laatia liiketoimintasuunnitelman ja osaa toimia ryhmässä. Opiskelija tuntee keskeiset liiketalouden tiedonlähteet ja osaa käyttää niitä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- ryhmäsuoritukset: liiketoimintasuunnitelma (55 %), muut ryhmätyöt ja tilaisuudet
- yksilösuoritukset: markkinoinnin tentti (15%) ja oppimispäiväkirja (15%, hyväksytty/hylätty) ja tiedonhankinta (15 %)

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.