Lasten- ja nuortenkirjastotyöLaajuus (5 op)
Tunnus: KD18CLNK02
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan nykytilanteen. Hänellä on yleiskuva suomalaisen lastenkirjastotoiminnan vaiheista ja historiasta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita lasten- ja nuortenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä lasten- ja nuortenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot. Lisäksi hän tietää lasten- ja nuortenkirjastotyön keskeiset apuneuvot ja osaa hyödyntää niitä työssään.
Sisältö
- Lasten- ja nuortenosastojen kokoelmat ja aineistot
- Lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan työmuotoja: esimerkiksi satutuokiot, kirjavinkkaus, tiedonhallintataitojen opetus, mediakasvatus ja erilaiset tapahtumat
- Lapset ja nuoret asiakkaina sekä muut kirjaston lasten- ja nuortenosaston tärkeät asiakasryhmät
- Lasten ja nuorten osallistaminen palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
- Kirjaston ja koulun yhteistyö, muut yhteistyötahot
- Lastenkirjastotyön historia
Esitietovaatimukset
Suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut opintojakson Lasten- ja nuortenkirjallisuus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kertoa lasten- ja nuortenkirjastotyön tärkeimmät tehtävät. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot erimerkiksi koulun kanssa. Hän osaa nimetä joitakin menetelmiä, joilla lapsia ja nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida lasten- ja nuortenkirjastotyötä ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä, joilla lapsia ja nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa monipuolisesti pohtia lasten- ja nuortenkirjastotyön nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa kehittää uusia menetelmiä, joilla lapsia ja nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Oppimateriaalit
IFLA 2006-2007. Guidelines for Library Services to Babies and Toddlers.
IFLA 2003. Guidelines for Children´s Libraries Services.
IFLA 2006. Guidelines for Library Services for Young Adults.
Mediakasvatus kirjastossa. 2009. Toim. Seppo Verho. Helsinki: BTJ Finland Oy.
Mäkelä, Marja-Leena. 2003. Kirjavinkkarikirja. Helsinki: BTJ.
Nuortenkirjastotyön käsikirja. 2007.Toim. Raisa Alameri-Sajama. Helsinki: BTJ Finland Oy.
Higgins, Susan E. 2007. Youth Services and Public Libraries. Chandos Publishing.
Urban teens in the library: research and practice. D. E. Agosto & S. Hughes-Hassell (eds.). American Library Association 2010.
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
15.10.2021 - 03.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Sari Mäkinen-Laitila
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL21BKIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
-
KTDIPL21AKIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
-
KITI20Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija tuntee opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan nykytilanteen. Hänellä on yleiskuva suomalaisen lastenkirjastotoiminnan vaiheista ja historiasta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita lasten- ja nuortenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä lasten- ja nuortenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot. Lisäksi hän tietää lasten- ja nuortenkirjastotyön keskeiset apuneuvot ja osaa hyödyntää niitä työssään.
Sisältö
- Lasten- ja nuortenosastojen kokoelmat ja aineistot
- Lasten- ja nuortenkirjastotoiminnan työmuotoja: esimerkiksi satutuokiot, kirjavinkkaus, tiedonhallintataitojen opetus, mediakasvatus ja erilaiset tapahtumat
- Lapset ja nuoret asiakkaina sekä muut kirjaston lasten- ja nuortenosaston tärkeät asiakasryhmät
- Lasten ja nuorten osallistaminen palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
- Kirjaston ja koulun yhteistyö, muut yhteistyötahot
- Lastenkirjastotyön historia
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, itsenäiset kirjalliset tehtävät, työmenetelmien harjoittelu, tentit.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon kuuluu lasten- ja nuortenkirjastotyön työmuotojen harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutus tutkinto-opiskelijoille osittain lähiopetuksena. Korkeakouludiplomikoulutuksen opiskelijoille kokonaan verkkototeutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 130 h, mistä kontaktiopetusta tai verkkoluentoja 30h, ryhmätyöskentelyä 15 h, ohjausharjoituksia 5 h ja itsenäistä työskentelyä 70 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kertoa lasten- ja nuortenkirjastotyön tärkeimmät tehtävät. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot erimerkiksi koulun kanssa. Hän osaa nimetä joitakin menetelmiä, joilla lapsia ja nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida lasten- ja nuortenkirjastotyötä ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä, joilla lapsia ja nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa monipuolisesti pohtia lasten- ja nuortenkirjastotyön nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa kehittää uusia menetelmiä, joilla lapsia ja nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan itsearviointi ja opettajan arviointi, joka tapahtuu kirjallisten tehtävien, käytännön harjoitusten raporttien sekä aktiivisen opetukseen (keskustelut ja ryhmätyöskentely) osallistumisen perusteella.
Esitietovaatimukset
Suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut opintojakson Lasten- ja nuortenkirjallisuus.