Yhteisöllinen lukeminenLaajuus (5 op)
Tunnus: KD18BSKM03
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan eritellä erilaisia lukemisyhteisöjä ja niiden toimintatapoja. Hän osaa kertoa kirjaston tarjoamat mahdollisuudet yhteisöllisen lukemisen kentällä. Opiskelija osaa myös suunnitella ja ohjata erilaisten käyttäjäryhmien lukuharrastusta sekä valita erilaisia työmuotoja, joiden avulla innostetaan lukemaan. Hän osaa aktivoida ja ohjata lukijalähtöistä kirjallisuuskeskustelua.
Sisältö
- uudet lukemisyhteisöt
- yhteisöllinen lukeminen ja oppiminen
- lukemiseen sosiaalistuminen ja kirjaston rooli siinä
- yhteisöllinen lukeminen osana kirjastojen toimintaa
- lukemaan innostaminen ja lukuharrastuksen edistäminen
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät, mutta ei ole aina noudattanut ohjeita tai aikatauluja. Opiskelija osaa määritellä lyhyesti, mikä on kirjaston rooli yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Opiskelija osaa valita ja käyttää joitakin lukemaan innostamisen menetelmiä. Opiskelija osaa kertoa lyhyesti lukemisharrastuksen merkityksestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija on tehnyt kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kirjaston roolia yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja kiinnostusta lukemaan innostamisen toteuttamisessa erilaisin menetelmin. Opiskelija osaa analysoida lukemisharrastuksen merkitystä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija on tehnyt perusteellisesti kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kirjaston roolia yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Hän osaa ehdottaa uusia kirjastoympäristöön sopivia yhteisöllisen lukemisen menetelmiä. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta, innostusta ja luovuutta lukemaan innostamisen toteuttamisessa erilaisin menetelmin. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lukemisharrastuksen merkitystä.
Oppimateriaalit
Ahola, Suvi. Lukupiirien aika. Yhteisöllistä lukemista suomalaisissa lukupiireissä. Helsinki: Avain 2013.
Farmer, Lesley and Stricevic, Ivanka. Using research to promote literacy and reading in libraries: guidelines for librarians. International Federation of Library Associations and Institutions IFLA Professional Reports, No. 125. IFLA 2011.
Herkman, Juha & Vainikka, Eliisa. Uudet lukemisyhteisöt, uudet lukutavat. Tampere: Viestinnän, median ja teatterin yksikkö, Tampereen yliopisto 2012.
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 05.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL21BKIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
-
KTDIPL21AKIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan eritellä erilaisia lukemisyhteisöjä ja niiden toimintatapoja. Hän osaa kertoa kirjaston tarjoamat mahdollisuudet yhteisöllisen lukemisen kentällä. Opiskelija osaa myös suunnitella ja ohjata erilaisten käyttäjäryhmien lukuharrastusta sekä valita erilaisia työmuotoja, joiden avulla innostetaan lukemaan. Hän osaa aktivoida ja ohjata lukijalähtöistä kirjallisuuskeskustelua.
Sisältö
- uudet lukemisyhteisöt
- yhteisöllinen lukeminen ja oppiminen
- lukemiseen sosiaalistuminen ja kirjaston rooli siinä
- yhteisöllinen lukeminen osana kirjastojen toimintaa
- lukemaan innostaminen ja lukuharrastuksen edistäminen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät, mutta ei ole aina noudattanut ohjeita tai aikatauluja. Opiskelija osaa määritellä lyhyesti, mikä on kirjaston rooli yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Opiskelija osaa valita ja käyttää joitakin lukemaan innostamisen menetelmiä. Opiskelija osaa kertoa lyhyesti lukemisharrastuksen merkityksestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija on tehnyt kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kirjaston roolia yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja kiinnostusta lukemaan innostamisen toteuttamisessa erilaisin menetelmin. Opiskelija osaa analysoida lukemisharrastuksen merkitystä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija on tehnyt perusteellisesti kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kirjaston roolia yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Hän osaa ehdottaa uusia kirjastoympäristöön sopivia yhteisöllisen lukemisen menetelmiä. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta, innostusta ja luovuutta lukemaan innostamisen toteuttamisessa erilaisin menetelmin. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lukemisharrastuksen merkitystä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
15.10.2021 - 30.01.2022
Ajoitus
13.01.2022 - 05.06.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL21BKIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
-
KTDIPL21AKIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan eritellä erilaisia lukemisyhteisöjä ja niiden toimintatapoja. Hän osaa kertoa kirjaston tarjoamat mahdollisuudet yhteisöllisen lukemisen kentällä. Opiskelija osaa myös suunnitella ja ohjata erilaisten käyttäjäryhmien lukuharrastusta sekä valita erilaisia työmuotoja, joiden avulla innostetaan lukemaan. Hän osaa aktivoida ja ohjata lukijalähtöistä kirjallisuuskeskustelua.
Sisältö
- uudet lukemisyhteisöt
- yhteisöllinen lukeminen ja oppiminen
- lukemiseen sosiaalistuminen ja kirjaston rooli siinä
- yhteisöllinen lukeminen osana kirjastojen toimintaa
- lukemaan innostaminen ja lukuharrastuksen edistäminen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät, mutta ei ole aina noudattanut ohjeita tai aikatauluja. Opiskelija osaa määritellä lyhyesti, mikä on kirjaston rooli yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Opiskelija osaa valita ja käyttää joitakin lukemaan innostamisen menetelmiä. Opiskelija osaa kertoa lyhyesti lukemisharrastuksen merkityksestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija on tehnyt kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kirjaston roolia yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja kiinnostusta lukemaan innostamisen toteuttamisessa erilaisin menetelmin. Opiskelija osaa analysoida lukemisharrastuksen merkitystä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija on tehnyt perusteellisesti kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kirjaston roolia yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Hän osaa ehdottaa uusia kirjastoympäristöön sopivia yhteisöllisen lukemisen menetelmiä. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta, innostusta ja luovuutta lukemaan innostamisen toteuttamisessa erilaisin menetelmin. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lukemisharrastuksen merkitystä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.