Siirry suoraan sisältöön

Kirjastopalvelujen kehittäminenLaajuus (4 op)

Tunnus: KD18BPAM02

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- suunnitella kirjastopalveluja tuotteistamisen näkökulmasta
- arvioida kirjastopalvelujen laatua

Sisältö

- johdantona: kuka päättää kirjastojen palveluista ja rahoittaa ne?
- strategisen suunnittelun prosessi
- kirjastopalvelujen laadun arviointi
- kirjastopalvelujen tuotteistaminen
- palvelumuotoilu ja menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
- hankkeet kehittämisen välineinä
- tulevaisuuden ennakointi

Esitietovaatimukset

Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset
- opiskelija osaa kirjallisesti tai suullisesti esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisilla ja tilastomenetelmillä ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman

Oppimateriaalit

- Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum.
- Juntunen, A. & Saarti, J. 2010. Kirjaston johtaminen. Avain.
- Bryson, J. 2011. Managing information services: a sustainable approach. Part II: Strategy and planning. Ebrary-kokoelmassa: http://site.ebrary.com/lib/seamkebrary/detail.action?docID=10464442&p00=bryson
- Yleisten kirjastojen laatusuositus 2010 osoitteessa: http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2010/liitteet/OKM20.pdf?lang=fi

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
  • KITI20
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- suunnitella kirjastopalveluja tuotteistamisen näkökulmasta
- arvioida kirjastopalvelujen laatua

Sisältö

- johdantona: kuka päättää kirjastojen palveluista ja rahoittaa ne?
- strategisen suunnittelun prosessi
- kirjastopalvelujen laadun arviointi
- kirjastopalvelujen tuotteistaminen
- palvelumuotoilu ja menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
- hankkeet kehittämisen välineinä
- tulevaisuuden ennakointi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot ja/tai tallenteet.
Asiantuntijavieraat.
Hankesuunnitelman ideointi ja laatiminen pienryhmissä/parityönä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset
- opiskelija osaa kirjallisesti tai suullisesti esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisilla ja tilastomenetelmillä ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hankesuunnitelma ja sen esittely pienryhmissä/parityönä.
Itse- ja vertaisarviointi.

Esitietovaatimukset

Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet

Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 30.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Opettaja
  • Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL21B
    KIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
  • KTDIPL21A
    KIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- suunnitella kirjastopalveluja tuotteistamisen näkökulmasta
- arvioida kirjastopalvelujen laatua

Sisältö

- johdantona: kuka päättää kirjastojen palveluista ja rahoittaa ne?
- strategisen suunnittelun prosessi
- kirjastopalvelujen laadun arviointi
- kirjastopalvelujen tuotteistaminen
- palvelumuotoilu ja menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
- hankkeet kehittämisen välineinä
- tulevaisuuden ennakointi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset
- opiskelija osaa kirjallisesti tai suullisesti esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisilla ja tilastomenetelmillä ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman

Esitietovaatimukset

Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet

Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 25.05.2022

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
  • KITI19
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- suunnitella kirjastopalveluja tuotteistamisen näkökulmasta
- arvioida kirjastopalvelujen laatua

Sisältö

- johdantona: kuka päättää kirjastojen palveluista ja rahoittaa ne?
- strategisen suunnittelun prosessi
- kirjastopalvelujen laadun arviointi
- kirjastopalvelujen tuotteistaminen
- palvelumuotoilu ja menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen
- hankkeet kehittämisen välineinä
- tulevaisuuden ennakointi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset
- opiskelija osaa kirjallisesti tai suullisesti esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisilla ja tilastomenetelmillä ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman

Esitietovaatimukset

Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet