OhjaustaidotLaajuus (5 op)
Tunnus: 4A00CW79
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella toisistaan oppimiskäsityksiä, oppimistyylejä ja opetusmenetelmiä. Hän osaa selittää, miten erilaiset oppimiskäsitykset ja oppimistyylit vaikuttavat ohjausprosessiin. Opiskelija osaa analysoida ohjaustilanteita suunnitelmallisina ja tavoitteellisina vuorovaikutustilanteina. Opiskelija osaa käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja valita sopivat menetelmät erilaisiin ohjaustilanteisiin ja oppimisympäristöihin. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kirjastotyöhön sisältyviä ohjaus- ja opetustilanteita sekä yksittäisille asiakkaille, asiakasryhmille että kollegoille. Opiskelija osaa tunnistaa ohjaustilanteessa myös osallistujien erilaiset kulttuuritaustat ja osaa toimia tilanteessa jokaista arvostaen ja kunnioittaen.
Sisältö
- oppimiskäsitykset ja -tyylit
- opetus- ja ohjausmenetelmät
- ohjausprosessin vaiheet
- erilaiset kohderyhmät kirjaston ohjaustilanteissa
- kirjaston ja koulun yhteistyö
- käytännön ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa kertoa kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmässä tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustilanteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin aikatauluja noudattaen ja käyttänyt tehtävissä monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa organisoida erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena jäsenenä tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keksiä ja organisoida uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena ja innostavana jäsenenä tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai tapahtumien sarjan.
Oppimateriaalit
Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta; Krokfors, L., Kangas, M. & Kopisto, K. (toimi.). (2014). Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa; Ojanen, S. (2009). Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
02.01.2025 - 25.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Laura Liikavainio
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL24SKirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella toisistaan oppimiskäsityksiä, oppimistyylejä ja opetusmenetelmiä. Hän osaa selittää, miten erilaiset oppimiskäsitykset ja oppimistyylit vaikuttavat ohjausprosessiin. Opiskelija osaa analysoida ohjaustilanteita suunnitelmallisina ja tavoitteellisina vuorovaikutustilanteina. Opiskelija osaa käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja valita sopivat menetelmät erilaisiin ohjaustilanteisiin ja oppimisympäristöihin. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kirjastotyöhön sisältyviä ohjaus- ja opetustilanteita sekä yksittäisille asiakkaille, asiakasryhmille että kollegoille. Opiskelija osaa tunnistaa ohjaustilanteessa myös osallistujien erilaiset kulttuuritaustat ja osaa toimia tilanteessa jokaista arvostaen ja kunnioittaen.
Sisältö
- oppimiskäsitykset ja -tyylit
- opetus- ja ohjausmenetelmät
- ohjausprosessin vaiheet
- erilaiset kohderyhmät kirjaston ohjaustilanteissa
- kirjaston ja koulun yhteistyö
- käytännön ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppimateriaalit
Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta; Krokfors, L., Kangas, M. & Kopisto, K. (toimi.). (2014). Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa; Ojanen, S. (2009). Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä.
Opetusmenetelmät
Etäopetus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5 op laajuinen ja koostuu: lähipäivien tuntimäärä: 30 tuntia sekä itsenäistä työskentelyä: 1 op vastaa 27 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa kertoa kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmässä tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustilanteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin aikatauluja noudattaen ja käyttänyt tehtävissä monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa organisoida erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena jäsenenä tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keksiä ja organisoida uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena ja innostavana jäsenenä tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai tapahtumien sarjan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu:
- osallistuminen aktiivisesti opetukseen ja tunneilla käytäviin keskusteluihin
- oppimispäiväkirja mahdollisista puhujavieraista
- lukupiiri ja kirjavinkkipiiriin osallistuminen pienryhmissä
Parityöskentely:
- käytännön ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja itsearviointi
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 09.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 18.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Laura Liikavainio
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella toisistaan oppimiskäsityksiä, oppimistyylejä ja opetusmenetelmiä. Hän osaa selittää, miten erilaiset oppimiskäsitykset ja oppimistyylit vaikuttavat ohjausprosessiin. Opiskelija osaa analysoida ohjaustilanteita suunnitelmallisina ja tavoitteellisina vuorovaikutustilanteina. Opiskelija osaa käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja valita sopivat menetelmät erilaisiin ohjaustilanteisiin ja oppimisympäristöihin. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kirjastotyöhön sisältyviä ohjaus- ja opetustilanteita sekä yksittäisille asiakkaille, asiakasryhmille että kollegoille. Opiskelija osaa tunnistaa ohjaustilanteessa myös osallistujien erilaiset kulttuuritaustat ja osaa toimia tilanteessa jokaista arvostaen ja kunnioittaen.
Sisältö
- oppimiskäsitykset ja -tyylit
- opetus- ja ohjausmenetelmät
- ohjausprosessin vaiheet
- erilaiset kohderyhmät kirjaston ohjaustilanteissa
- kirjaston ja koulun yhteistyö
- käytännön ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppimateriaalit
Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta; Krokfors, L., Kangas, M. & Kopisto, K. (toimi.). (2014). Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa; Ojanen, S. (2009). Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa kertoa kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmässä tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustilanteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin aikatauluja noudattaen ja käyttänyt tehtävissä monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa organisoida erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena jäsenenä tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keksiä ja organisoida uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena ja innostavana jäsenenä tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai tapahtumien sarjan.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 18.12.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Laura Liikavainio
Opiskelijaryhmät
-
KITI23Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella toisistaan oppimiskäsityksiä, oppimistyylejä ja opetusmenetelmiä. Hän osaa selittää, miten erilaiset oppimiskäsitykset ja oppimistyylit vaikuttavat ohjausprosessiin. Opiskelija osaa analysoida ohjaustilanteita suunnitelmallisina ja tavoitteellisina vuorovaikutustilanteina. Opiskelija osaa käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja valita sopivat menetelmät erilaisiin ohjaustilanteisiin ja oppimisympäristöihin. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kirjastotyöhön sisältyviä ohjaus- ja opetustilanteita sekä yksittäisille asiakkaille, asiakasryhmille että kollegoille. Opiskelija osaa tunnistaa ohjaustilanteessa myös osallistujien erilaiset kulttuuritaustat ja osaa toimia tilanteessa jokaista arvostaen ja kunnioittaen.
Sisältö
- oppimiskäsitykset ja -tyylit
- opetus- ja ohjausmenetelmät
- ohjausprosessin vaiheet
- erilaiset kohderyhmät kirjaston ohjaustilanteissa
- kirjaston ja koulun yhteistyö
- käytännön ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppimateriaalit
Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta; Krokfors, L., Kangas, M. & Kopisto, K. (toimi.). (2014). Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa; Ojanen, S. (2009). Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä.
Sekä muut mahdolliset materiaalit, jotka jaetaan kurssilla.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5 op laajuinen ja koostuu: lähipäivien tuntimäärä: 30 tuntia sekä itsenäistä työskentelyä: 1 op vastaa 27 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa kertoa kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmässä tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustilanteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin aikatauluja noudattaen ja käyttänyt tehtävissä monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa organisoida erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena jäsenenä tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keksiä ja organisoida uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena ja innostavana jäsenenä tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai tapahtumien sarjan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu:
- osallistuminen aktiivisesti opetukseen ja tunneilla käytäviin keskusteluihin
- tutustuminen SeAMK kirjaston ohjaustilanteeseen sekä oppimispäiväkirja tutustumisesta
- oppimispäiväkirja mahdollisista puhujavieraista
- lukupiirin, kirjavinkkauksen tai -suosittelun pitäminen pienryhmälleryhmälle (kirjavinkkipiiri)
Parityöskentely:
- käytännön ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja itsearviointi
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen ja keskusteluihin. Opintojaksoon kuuluvaa tehtäviä ei ole tehty tai palautettu. Opiskelijan osaaminen ei riitä tasolle 1 -tyydyttävä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa kertoa kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmässä tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustilanteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin aikatauluja noudattaen ja käyttänyt tehtävissä monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa organisoida erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena jäsenenä tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keksiä ja organisoida uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena ja innostavana jäsenenä tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai tapahtumien sarjan.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
14.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Sari Mäkinen-Laitila
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL23Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella toisistaan oppimiskäsityksiä, oppimistyylejä ja opetusmenetelmiä. Hän osaa selittää, miten erilaiset oppimiskäsitykset ja oppimistyylit vaikuttavat ohjausprosessiin. Opiskelija osaa analysoida ohjaustilanteita suunnitelmallisina ja tavoitteellisina vuorovaikutustilanteina. Opiskelija osaa käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja valita sopivat menetelmät erilaisiin ohjaustilanteisiin ja oppimisympäristöihin. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kirjastotyöhön sisältyviä ohjaus- ja opetustilanteita sekä yksittäisille asiakkaille, asiakasryhmille että kollegoille. Opiskelija osaa tunnistaa ohjaustilanteessa myös osallistujien erilaiset kulttuuritaustat ja osaa toimia tilanteessa jokaista arvostaen ja kunnioittaen.
Sisältö
- oppimiskäsitykset ja -tyylit
- opetus- ja ohjausmenetelmät
- ohjausprosessin vaiheet
- erilaiset kohderyhmät kirjaston ohjaustilanteissa
- kirjaston ja koulun yhteistyö
- käytännön ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppimateriaalit
Moodleen linkitetty opiskelumateriaali sekä suositeltava kirjallisuus:
Identiteetistä informaatiolukutaitoon. Tavoitteena itsenäinen ja yhteisöllinen oppija. (2015). Eero Repo, Eero Sormunen & Jannica Heinström (toim.). Tampere University Press.
Kantojärvi, Piritta (2012). Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä.
Koiranen, Joona (2019).Pedagogiset pakopelit. Ääres eduEscape.
Kortesuo, Katleena (2018). Pakohuone. Suunnittele, toteuta, pakene.
Kupias, Päivi (2002). Oppia opetusmenetelmistä.
Lonka, Kirsti (2015). Oivaltava oppiminen. Otava.
Meillä on idea! Fasilitaattorin työkirja. (2016). Toimittaneet Pauliina Liukkonen ja Sanna Ovaska.
Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö (2013). Vesa Korhonen ja Sauli Puukari (toim.). PS-kustannus.
Monilukutaitoa oppimassa. Oppaat ja käsikirjat 2019:2. (toim.) Minna Harmanen, Mikko Hartikainen. Opetushallitus.
Ojanen, Sinikka. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä.(2009).
Oppiminen pelissä. Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa.(2014). Leena Krokfors, Marjaana Kangas& Kaisa Kopisto (toim.). Tampere: Vastapaino.
Pelikasvattajan käsikirja 1-2, pelikasvatus.fi
Salo, Sari. (2017). Peppu irti penkistä. Yli 150 toiminnallista ideaa innostavaan oppimiseen. PS-kustannus + muut saman tekijän oppaat
Ryhmä oppimaan! Toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. Juho Norrena (toim.). (2016)
Sormunen, Eero & Poikela, Esa (toim.) (2008) Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen
Toivola, M., Peura, P., Humaloja, M. (2017). Flipped learning. Käänteinen oppiminen. Edita.
Tänk om…! Pedagogiska metoder i biblioteket. (2005). Sammanställd av Svensk biblioteksförening, Specialgruppen för bibliotekspedagogik. Stockholm: Svensk biblioteksförening.
Vehviläinen, Sanna. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. (2014)
Vuorinen, I.: (1993). Tuhat tapaa opettaa: menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. Naantali: Resurssi.
Yhdessä oppiminen. Yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet. Martti Hellström, Peter Johnson, Asko Leppilampi & Pasi Sahlberg. (2015)
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta sekä vierailevien luennoitsijoiden verkkoluentoja, itsenäisesti toteutettavan ohjausharjoituksen ja siitä raportoinnin, toisen opiskelijan raportin vertaisarvioinnin, Moodlen keskustelualueilla työskentelyä ja oppimispäiväkirjan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä on 135 h, mikä koostuu verkkoluennoista, verkkokeskusteluista ja itsenäisistä tehtävistä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa kertoa kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmässä tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustilanteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin aikatauluja noudattaen ja käyttänyt tehtävissä monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa organisoida erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena jäsenenä tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keksiä ja organisoida uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena ja innostavana jäsenenä tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai tapahtumien sarjan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti kahdessa osassa palautettavan oppimispäiväkirjan, ohjausharjoituksen raportin, vertaisarvioinnin ja itsearvioinnin perusteella. Aktiivinen osallistuminen verkko-opetukseen vaikuttaa positiivisesti arvosanaan.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt opintojakson tehtäviä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut verkko-opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa kertoa kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustilanteen ja hän raportoi siitä ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti verkko-opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin aikatauluja noudattaen ja käyttänyt tehtävissä monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa jäsentää erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman ja raportoida siitä analyyttisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti verkko-opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa jäsentää uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai tapahtumien sarjan ja raportoida siitä analyyttisesti.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Sari Mäkinen-Laitila
Opiskelijaryhmät
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella toisistaan oppimiskäsityksiä, oppimistyylejä ja opetusmenetelmiä. Hän osaa selittää, miten erilaiset oppimiskäsitykset ja oppimistyylit vaikuttavat ohjausprosessiin. Opiskelija osaa analysoida ohjaustilanteita suunnitelmallisina ja tavoitteellisina vuorovaikutustilanteina. Opiskelija osaa käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja valita sopivat menetelmät erilaisiin ohjaustilanteisiin ja oppimisympäristöihin. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kirjastotyöhön sisältyviä ohjaus- ja opetustilanteita sekä yksittäisille asiakkaille, asiakasryhmille että kollegoille. Opiskelija osaa tunnistaa ohjaustilanteessa myös osallistujien erilaiset kulttuuritaustat ja osaa toimia tilanteessa jokaista arvostaen ja kunnioittaen.
Sisältö
- oppimiskäsitykset ja -tyylit
- opetus- ja ohjausmenetelmät
- ohjausprosessin vaiheet
- erilaiset kohderyhmät kirjaston ohjaustilanteissa
- kirjaston ja koulun yhteistyö
- käytännön ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppimateriaalit
Identiteetistä informaatiolukutaitoon. Tavoitteena itsenäinen ja yhteisöllinen oppija. (2015). Eero Repo, Eero Sormunen & Jannica Heinström (toim.). Tampere University Press.
Kantojärvi, Piritta (2012). Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä.
Koiranen, Joona (2019).Pedagogiset pakopelit. Ääres eduEscape.
Kortesuo, Katleena (2018). Pakohuone. Suunnittele, toteuta, pakene.
Kupias, Päivi (2002). Oppia opetusmenetelmistä.
Lonka, Kirsti (2015). Oivaltava oppiminen. Otava.
Meillä on idea! Fasilitaattorin työkirja. (2016). Toimittaneet Pauliina Liukkonen ja Sanna Ovaska.
Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö (2013). Vesa Korhonen ja Sauli Puukari (toim.). PS-kustannus.
Monilukutaitoa oppimassa. Oppaat ja käsikirjat 2019:2. (toim.) Minna Harmanen, Mikko Hartikainen. Opetushallitus.
Ojanen, Sinikka. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä.(2009).
Oppiminen pelissä. Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa.(2014). Leena Krokfors, Marjaana Kangas& Kaisa Kopisto (toim.). Tampere: Vastapaino.
Pelikasvattajan käsikirja 1-2, pelikasvatus.fi
Salo, Sari. (2017). Peppu irti penkistä. Yli 150 toiminnallista ideaa innostavaan oppimiseen. PS-kustannus + muut saman tekijän oppaat
Ryhmä oppimaan! Toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. Juho Norrena (toim.). (2016)
Sormunen, Eero & Poikela, Esa (toim.) (2008) Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen
Toivola, M., Peura, P., Humaloja, M. (2017). Flipped learning. Käänteinen oppiminen. Edita.
Tänk om…! Pedagogiska metoder i biblioteket. (2005). Sammanställd av Svensk biblioteksförening, Specialgruppen för bibliotekspedagogik. Stockholm: Svensk biblioteksförening.
Vehviläinen, Sanna. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. (2014)
Vuorinen, I.: (1993). Tuhat tapaa opettaa: menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. Naantali: Resurssi.
Yhdessä oppiminen. Yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet. Martti Hellström, Peter Johnson, Asko Leppilampi & Pasi Sahlberg. (2015)
Opetusmenetelmät
Teorialuennot lähiopetuksessa, vierailevien luennoitsijoiden verkkoluennot, ohjausharjoitukset, paritehtävä, ryhmätehtävät, oppimispäiväkirja, vertaisarviointi ja itsearviointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h, mistä lähiopetusta 46 h ja verkkoluentoja, ryhmätyötä sekä itsenäistä työskentelyä 89 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa kertoa kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmässä tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustilanteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin aikatauluja noudattaen ja käyttänyt tehtävissä monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa organisoida erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena jäsenenä tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keksiä ja organisoida uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena ja innostavana jäsenenä tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai tapahtumien sarjan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti oppimispäiväkirjan, paritehtävän, vertaisarvioinnin ja tunneilla tehtävien pari- ja ryhmätehtävien perusteella. Aktiivisuus lähiopetustunneilla vaikuttaa arvosanaan.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 18.12.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Sari Mäkinen-Laitila
Opiskelijaryhmät
-
KITI21Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella toisistaan oppimiskäsityksiä, oppimistyylejä ja opetusmenetelmiä. Hän osaa selittää, miten erilaiset oppimiskäsitykset ja oppimistyylit vaikuttavat ohjausprosessiin. Opiskelija osaa analysoida ohjaustilanteita suunnitelmallisina ja tavoitteellisina vuorovaikutustilanteina. Opiskelija osaa käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja valita sopivat menetelmät erilaisiin ohjaustilanteisiin ja oppimisympäristöihin. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kirjastotyöhön sisältyviä ohjaus- ja opetustilanteita sekä yksittäisille asiakkaille, asiakasryhmille että kollegoille. Opiskelija osaa tunnistaa ohjaustilanteessa myös osallistujien erilaiset kulttuuritaustat ja osaa toimia tilanteessa jokaista arvostaen ja kunnioittaen.
Sisältö
- oppimiskäsitykset ja -tyylit
- opetus- ja ohjausmenetelmät
- ohjausprosessin vaiheet
- erilaiset kohderyhmät kirjaston ohjaustilanteissa
- kirjaston ja koulun yhteistyö
- käytännön ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppimateriaalit
Flipped learning. Käänteinen oppiminen. (2017). Toivola, M., Peura, P., Humaloja, M. Edita.
Identiteetistä informaatiolukutaitoon. Tavoitteena itsenäinen ja yhteisöllinen oppija. (2015). Eero Repo, Eero Sormunen & Jannica Heinström (toim.). Tampere University Press.
Kantojärvi, Piritta (2012). Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä.
Koiranen, Joona (2019).Pedagogiset pakopelit. Ääres eduEscape.
Kortesuo, Katleena (2018). Pakohuone. Suunnittele, toteuta, pakene.
Kupias, Päivi (2002). Oppia opetusmenetelmistä.
Lonka, Kirsti (2015). Oivaltava oppiminen. Otava.
Meillä on idea! Fasilitaattorin työkirja. (2016). Toimittaneet Pauliina Liukkonen ja Sanna Ovaska.
Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö (2013). Vesa Korhonen ja Sauli Puukari (toim.). PS-kustannus.
Monilukutaitoa oppimassa. Oppaat ja käsikirjat 2019:2. (toim.) Minna Harmanen, Mikko Hartikainen. Opetushallitus.
Ojanen, Sinikka. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä.(2009).
Oppiminen pelissä. Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa.(2014). Leena Krokfors, Marjaana Kangas& Kaisa Kopisto (toim.). Tampere: Vastapaino.
Pelikasvattajan käsikirja 1-2, pelikasvatus.fi
Ryhmä oppimaan! Toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. Juho Norrena (toim.). (2016)
Sormunen, Eero & Poikela, Esa (toim.) (2008) Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen
Vehviläinen, Sanna. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. (2014)
Vuorinen, I.: (1993). Tuhat tapaa opettaa: menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. Naantali: Resurssi.
Yhdessä oppiminen. Yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet. Martti Hellström, Peter Johnson, Asko Leppilampi & Pasi Sahlberg. (2015)
Opetusmenetelmät
Opintojakson opiskelussa vaihtelevat johdantoluennot, yhteiset keskustelut / pari-/ryhmätyöskentely itsenäisen materiaaliin tutustumisen pohjalta sekä ohjaustilanteita koskevien kokemusten reflektointi. Opintojaksoon kuuluu sekä itsenäistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyöskentelyä että koko ryhmän yhteistä työskentelyä. Opintojaksossa noudatetaan flipped learning –menetelmää sekä yhteistoiminnallisen ja ongelmaperustaisen oppimisen menetelmiä. Tiedonhankinta on tärkeä osa opintojakson opiskelua.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjaustilanteen seuraaminen ja harjoittelu opiskeijan valitsemassa kirjastoympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärä on 130h, mistä
lähiopetusta 40 h
ryhmätyöskentelyä 10 h
itsenäistä työskentelyä 80 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa kertoa kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmässä tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustilanteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin aikatauluja noudattaen ja käyttänyt tehtävissä monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa organisoida erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena jäsenenä tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keksiä ja organisoida uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena ja innostavana jäsenenä tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai tapahtumien sarjan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää, että opiskelija on osallistunut aktiivisesti tuntityöskentelyyn, seurannut sovittua ohjaustilannetta ja raportoinut siitä oppimispäiväkirjassa. Opiskelija on tehnyt sovitun ohjausharjoituksen ja raportoinut siitä oppimispäiväkirjassa. oppimispäiväkirja, paritehtäväja reflektointitehtävät on tehty hyväksytysti.