Siirry suoraan sisältöön

Ohjaustaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4A00CW79-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

14.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Opettaja

  • Sari Mäkinen-Laitila

Opiskelijaryhmät

  • KTDIPL23
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erotella toisistaan oppimiskäsityksiä, oppimistyylejä ja opetusmenetelmiä. Hän osaa selittää, miten erilaiset oppimiskäsitykset ja oppimistyylit vaikuttavat ohjausprosessiin. Opiskelija osaa analysoida ohjaustilanteita suunnitelmallisina ja tavoitteellisina vuorovaikutustilanteina. Opiskelija osaa käyttää erilaisia opetusmenetelmiä ja valita sopivat menetelmät erilaisiin ohjaustilanteisiin ja oppimisympäristöihin. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kirjastotyöhön sisältyviä ohjaus- ja opetustilanteita sekä yksittäisille asiakkaille, asiakasryhmille että kollegoille. Opiskelija osaa tunnistaa ohjaustilanteessa myös osallistujien erilaiset kulttuuritaustat ja osaa toimia tilanteessa jokaista arvostaen ja kunnioittaen.

Sisältö

- oppimiskäsitykset ja -tyylit
- opetus- ja ohjausmenetelmät
- ohjausprosessin vaiheet
- erilaiset kohderyhmät kirjaston ohjaustilanteissa
- kirjaston ja koulun yhteistyö
- käytännön ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Oppimateriaalit

Moodleen linkitetty opiskelumateriaali sekä suositeltava kirjallisuus:
Identiteetistä informaatiolukutaitoon. Tavoitteena itsenäinen ja yhteisöllinen oppija. (2015). Eero Repo, Eero Sormunen & Jannica Heinström (toim.). Tampere University Press.
Kantojärvi, Piritta (2012). Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä.
Koiranen, Joona (2019).Pedagogiset pakopelit. Ääres eduEscape.
Kortesuo, Katleena (2018). Pakohuone. Suunnittele, toteuta, pakene.
Kupias, Päivi (2002). Oppia opetusmenetelmistä.
Lonka, Kirsti (2015). Oivaltava oppiminen. Otava.
Meillä on idea! Fasilitaattorin työkirja. (2016). Toimittaneet Pauliina Liukkonen ja Sanna Ovaska.
Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö (2013). Vesa Korhonen ja Sauli Puukari (toim.). PS-kustannus.
Monilukutaitoa oppimassa. Oppaat ja käsikirjat 2019:2. (toim.) Minna Harmanen, Mikko Hartikainen. Opetushallitus.
Ojanen, Sinikka. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä.(2009).
Oppiminen pelissä. Pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa.(2014). Leena Krokfors, Marjaana Kangas& Kaisa Kopisto (toim.). Tampere: Vastapaino.
Pelikasvattajan käsikirja 1-2, pelikasvatus.fi
Salo, Sari. (2017). Peppu irti penkistä. Yli 150 toiminnallista ideaa innostavaan oppimiseen. PS-kustannus + muut saman tekijän oppaat
Ryhmä oppimaan! Toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. Juho Norrena (toim.). (2016)
Sormunen, Eero & Poikela, Esa (toim.) (2008) Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen
Toivola, M., Peura, P., Humaloja, M. (2017). Flipped learning. Käänteinen oppiminen. Edita.
Tänk om…! Pedagogiska metoder i biblioteket. (2005). Sammanställd av Svensk biblioteksförening, Specialgruppen för bibliotekspedagogik. Stockholm: Svensk biblioteksförening.
Vehviläinen, Sanna. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. (2014)
Vuorinen, I.: (1993). Tuhat tapaa opettaa: menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. Naantali: Resurssi.
Yhdessä oppiminen. Yhteistoiminnallisuuden käytäntö ja periaatteet. Martti Hellström, Peter Johnson, Asko Leppilampi & Pasi Sahlberg. (2015)

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta sekä vierailevien luennoitsijoiden verkkoluentoja, itsenäisesti toteutettavan ohjausharjoituksen ja siitä raportoinnin, toisen opiskelijan raportin vertaisarvioinnin, Moodlen keskustelualueilla työskentelyä ja oppimispäiväkirjan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on 135 h, mikä koostuu verkkoluennoista, verkkokeskusteluista ja itsenäisistä tehtävistä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa kertoa kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmässä tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustilanteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin aikatauluja noudattaen ja käyttänyt tehtävissä monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa organisoida erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena jäsenenä tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa keksiä ja organisoida uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa ryhmän aktiivisena ja innostavana jäsenenä tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai tapahtumien sarjan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti kahdessa osassa palautettavan oppimispäiväkirjan, ohjausharjoituksen raportin, vertaisarvioinnin ja itsearvioinnin perusteella. Aktiivinen osallistuminen verkko-opetukseen vaikuttaa positiivisesti arvosanaan.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt opintojakson tehtäviä hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut verkko-opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa lyhyesti eritellä opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa kertoa, millaisia opetus- ja ohjaustehtäviä kirjastotyöhön kuuluu. Opiskelija osaa kertoa kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa tuottaa pienimuotoisen opetus- tai ohjaustilanteen ja hän raportoi siitä ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti verkko-opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin aikatauluja noudattaen ja käyttänyt tehtävissä monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija osaa eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa jäsentää erilaisia kirjastotyöhön kuuluvia opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa tuottaa opetuksen teoriaa soveltavan opetus- tai ohjaustapahtuman ja raportoida siitä analyyttisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti verkko-opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti eritellä ja analysoida opetustapahtuman suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa jäsentää uudenlaisin menetelmin toteutettuja opetus- ja ohjaustapahtumia kirjastoympäristössä. Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti kirjaston ja koulun välisestä yhteistyöstä ja hän osaa perustella sen merkityksen. Opiskelija osaa tuottaa oppimaansa opetuksen teoriaa soveltavan ja arvioivan opetus- tai ohjaustapahtuman tai tapahtumien sarjan ja raportoida siitä analyyttisesti.