Siirry suoraan sisältöön

Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus: AHERKO22

Tunnus: AHERKO22

Kesto:
1 vuotta (30 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2022

Kuvaus

KOULUTUKSEN KUVAUS JA OSAAMISALUEET
Akuuttihoitotyö on välittömästi potilaalle annettavaa ja hänen terveydentilansa vuoksi välttämätöntä hoitoa. Osa akuuttihoitoa vaativista potilaista on kriittisesti sairaita, joiden peruselintoimintoja ylläpitävä hoito tulee aloittaa välittömästi häiriötilan tunnistamisen jälkeen. Kriittisesti sairaan potilaan hoito-työssä tehdään nopeasti päätöksiä ja siten se edellyttää henkilöstöltä erityisosaamista ja kykyä ottaa huomioon monia eri tekijöitä samanaikaisesti. Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus on suunniteltu vastaamaan työelämässä tarvittavaa osaamista. Koulutus on osaamista syventävää täydennyskoulutusta ilman tutkintotavoitetta.

Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus on tarkoitettu sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, kätilön tai ensihoitajan ammattikorkeakoulututkinnon tai aiemman opistoasteen tutkinnon suorittaneille ja jotka ovat kiinnostuneita kehittämään akuuttihoitotyöhön liittyvää osaamistaan. Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutukseen osallistuminen ei edellytä aiempaa kokemusta akuuttihoitotyöstä, eikä minimi työkokemusvuosia ole määritelty.

AMMATILLINEN OSAAMISPROFIILI
Sairaanhoitaja tarvitsee akuuttihoitotyön osaamista toimintaympäristöstä riippumatta, mutta erityisesti päivystyksessä, valvontayksikössä ja tehohoidossa työskennellessään. Sairaanhoitajan tulee kyetä itsenäiseen päätöksentekoon ja kriittisyyteen. Hänen tulee myös omata hyvä teoreettinen tietopohja sekä kokemusta akuuttihoitoa vaativan potilaan hoidon tarpeen arvioinnista. Koska sairaanhoitaja vastaa hoitoryhmänsä potilaiden hoitotyöstä, työ edellyttää hyvää organisointi-, stressinsieto- ja priorisointiosaamista. Erikoistumiskoulutuksessa hankittu osaaminen antaa sairaanhoitajille lisää valmiuksia työskennellä asiantuntijana erilaisissa hoitotyön ympäristöissä. Lisäksi koulutuksen käyneitä ja akuuttitilanteiden hoidon hallitsevia sairaanhoitajia on tarpeen olla kaikissa terveydenhuollon toimintaympäristöissä ja hoitopaikoissa, esimerkiksi terveyskeskusten akuuttihoitotyön yksiköissä, kirurgisilla osastoilla ja postoperatiivisessa valvonnassa.


PEDAGOGISET TOIMINTAMALLIT
Erikoistumiskoulutuksen pedagogisena lähtökohtana ovat joustavat oppimismenetelmät ja työelämäyhteistyö. Opiskelu toteutetaan monimuoto-opintoina, joissa opiskelijan akuuttihoitotyön osaaminen kehittyy tietoperustan vahvistamisella yhteistyössä työelämän kanssa. Koulutuksen alussa opiskelija laatii henkilökohtaisen, koulutuksen tavoitteisiin pohjautuvan oppimissuunnitelman.

Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutus toteutetaan yhden vuoden aikana. Koulutuksen laajuus on 30 op, mikä vastaa 800 tuntia opiskelijan työtä (1 op = 27 tuntia). Opinnot koostuvat itsenäisestä ja yhteisöllisestä verkko-oppimisesta sekä lähiopetuksesta, johon kuuluu seminaareja, työpajaharjoittelua ja simulaatioita. Tarkempi kuvaus opintojaksojen toteutuksesta, suorittamisesta ja arvioinnista kuvataan opinto-jaksojen toteutussuunnitelmissa.

Oppimistehtävien avulla opiskelija syventää akuuttihoitotyön osaamistaan ja painottaa sitä työssään tarvitsemaansa erikoisosaamiseen. Opiskelija voi halutessaan myös hyödyntää omaa työyhteisöään opinnoissa. Kehittämisosaamiseen liittyvän kehittämistehtävän opiskelija voi tehdä omaan työyksikköön tai johonkin kehittämishankkeeseen. Oleellista on, että kehittämistehtävä syventää opiskelijan osaamista ja kehittää työyhteisön, alueen tai valtakunnan tason akuuttihoitotyön osaamista ja parantaa hoidon vaikuttavuutta.

Erikoistumiskoulutus jakaantuu kahteen rinnakkain kulkevaan moduuliin: Akuuttihoitotyön kliininen osaaminen (20 op) ja Näyttöön perustuva akuuttihoitotyön kehittämisosaaminen (10 op). Näistä ensimmäinen moduuli jakautuu kolmeen opintojaksoon ja toinen kahteen. Opintojaksojen osaamistavoitteiden mukaan opiskelija omaksuu tiedolliset ja taidolliset valmiudet ja kyvyn soveltaa eri tieteenalojen tietoa tilannekohtaisesti akuutisti sairastuneen potilaan hoidossa sekä potilaan ja hänen läheisensä ohjauksessa. Opiskelija kykenee itsenäiseen, vastuulliseen ja eettisesti kestävään päätöksentekoon ja ongelmanratkaisuun. Hän kykenee toimimaan oman alansa asiantuntijana moniammatillisessa tiimissä.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Opetussuunnitelmatyön lähtökohtana on käytetty European Qualification Framework (EQF) mukaisia osaamisen tasokuvauksia. Akuuttihoitotyön erikoistumiskoulutuksen (30 op) tuottama osaaminen vastaa tasoa 6. Opetussuunnitelma on laadittu yhteistyössä mukaan olevien ammattikorkeakoulujen kesken. Kukin ammattikorkeakoulu toteuttaa koulutuksen itsenäisesti tai ammattikorkeakoulujen verkostoyhteis-työnä.

Lisätiedot

Erikoistumiskoulutuksen oppimisen ja opetuksen lähtökohtana toimivat opetusta järjestävän ammattikorkeakoulun tutkintosääntö sekä pedagogiset ja eettiset periaatteet. Opetusmenetelmien
lähtökohtana on oppijalähtöisyys korostaen oppimisessa opiskelijoiden omaa aktiivisuutta ja refleksiivisyyttä. Opiskelijan osaamisen kehittymiseen kytketään tiiviisti opiskelijan työyhteisön
kehittäminen. Vuorovaikutus ja yhteistyö vertaisoppijoiden välillä mahdollistuvat sekä lähiopetuspäivissä että sähköisessä oppimisympäristössä. Erikoistumiskoulutus toteutetaan noin vuoden aikana monimuoto-opiskeluna, johon sisältyy 12 lähiopetuspäivää, itsenäistä työskentelyä, vertaisryhmätyöskentelyä, tehtäviä ja verkko-opiskelua.

Osaamistavoitteet

Erikoistumiskoulutuksen tavoitteena on, että opiskelija osaa:
• hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa akuutisti ja kriittisesti sairaan potilaan hoidossa ja kykenee edelleen kehittämään akuuttihoitotyötä,
• hallitsee akuuttihoidon edellyttämät laaja-alaiset ja edistyneet kliiniset tiedot ja osaa kriittisesti sairaan potilaan edellyttämän kokonaishoidon,
• osaa käyttää akuuttihoidossa eri alojen tietoa ja kykenee tarkastelemaan sitä kriittisesti potilaan tilan arvioinnissa,
• osaa priorisoida potilaan hoidossa tehtäviä ja työskennellä potilasturvallisesti,
• kykenee toimimaan akuuttihoidon asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä sekö potilaan ja hänen läheistensä ohjaamisessa ja tukemisessa,
• saa valmiuksia jatkuvaan oppimiseen ja itsensä kehittämiseen ja
• osaa viestiä akuuttihoidosta suullisesti ja kirjallisesti.

Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2022-2023 Syksy
2022
Kevät
2023
1. / 2022 2. / 2022 3. / 2023 4. / 2023 5. / 2023
AHERKO22-1010
Akuuttihoitotyön kliininen osaaminen

(Valitaan kaikki)

20
BZ00DA43 Akuutisti sairaan potilaan kliinisen tilan arviointi ja hoito 10 10 10 5 5
BZ00DA44 Akuuttihoitotyön erityispiirteet 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 0.8 0.8 0.8
AHERKO22-1004
Valinnaiset opinnot (valitaan toinen opintojakso)

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
BZ00DA45 Eri ikäisten päivystyshoitotyö 5 5 5 1.7 1.7 1.7
BZ00DA46 Eri ikäisten teho- ja valvontahoitotyö 5 5 5 1.7 1.7 1.7
AHERKO22-1007
Näyttöön perustuva akuuttihoitotyön kehittämisosaaminen

(Valitaan opintopisteitä: 10)

10
BZ00DA47 Näyttöön perustuva tieto akuuttihoitotyössä 5 5 5 2.5 2.5
BZ00DA48 Näyttöön perustuvan tiedon soveltaminen akuuttihoitotyössä 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 0.8 0.8 0.8
Yhteensä 30 35 20 15 10.05 10.05 5.03 5.03 5.03

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
AHERKO22-1010
Akuuttihoitotyön kliininen osaaminen

(Valitaan kaikki)

20
BZ00DA43 Akuutisti sairaan potilaan kliinisen tilan arviointi ja hoito 10
BZ00DA44 Akuuttihoitotyön erityispiirteet 5
AHERKO22-1004
Valinnaiset opinnot (valitaan toinen opintojakso)

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
BZ00DA45 Eri ikäisten päivystyshoitotyö 5
BZ00DA46 Eri ikäisten teho- ja valvontahoitotyö 5
AHERKO22-1007
Näyttöön perustuva akuuttihoitotyön kehittämisosaaminen

(Valitaan opintopisteitä: 10)

10
BZ00DA47 Näyttöön perustuva tieto akuuttihoitotyössä 5
BZ00DA48 Näyttöön perustuvan tiedon soveltaminen akuuttihoitotyössä 5