Siirry suoraan sisältöön

Quality ManagementLaajuus (3 op)

Tunnus: KCIPSQM

Osaamistavoitteet

The student is able to understand the fundamental concepts of quality as a tool of industrial and business environment.

Sisältö

- Introduction to quality management. What does this concept include?
- Quality standards, ISO 9000 and its derivatives, Malcom Baldridge quality award.
- Quality evaluation tools;
- Pareto analysis
- fishbone diagram
- FMEA
- QFD
- balance score card
- the Deming quality cycle, PDCA
- overview to the pioneers of quality, W. Deming, K. Ishikawa, J. Juran

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

The student can answer some of arbitrary questions about the contents described above. However, the student is not able to produce any deeper picture about the entire concept.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

The student is clearly showing capability to understand the entire concept. He or she can give a comprehensive answer to any question related to contents.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

In addition to what is required for grade 3-4 the exercise, quality manual, must represent a complete and realistic description of a real quality manual.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.10.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Englanti
Tutkinto-ohjelma
  • Professional Studies in Technology
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
Opettaja
  • Pekka Lager
Opiskelijaryhmät
  • KONE21
    Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • AUTO21
    Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • IEPIP23
    International Professional Studies

Tavoitteet

The student is able to understand the fundamental concepts of quality as a tool of industrial and business environment.

Sisältö

- Introduction to quality management. What does this concept include?
- Quality standards, ISO 9000 and its derivatives, Malcom Baldridge quality award.
- Quality evaluation tools;
- Pareto analysis
- fishbone diagram
- FMEA
- QFD
- balance score card
- the Deming quality cycle, PDCA
- overview to the pioneers of quality, W. Deming, K. Ishikawa, J. Juran

Oppimateriaalit

Barrie G. Dale. 2016. Managing Quality. Sixth Edition
Opettajan luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: luennot
Luennoilla käydään läpi teoriaa ja tehdään harjoituksia sekä tehtäviä. Lisäksi oppimista syvennetään kotitehtävillä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin alussa kerrotaan kurssin suoritusvaihtoehdoista
Mahdollinen tentti pidetään viimeisellä luentokerralla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö n. 81 tuntia.
Luennot: 21 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Materiaali on englanninkielisiä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

The student can answer some of arbitrary questions about the contents described above. However, the student is not able to produce any deeper picture about the entire concept.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

The student is clearly showing capability to understand the entire concept. He or she can give a comprehensive answer to any question related to contents.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

In addition to what is required for grade 3-4 the exercise, quality manual, must represent a complete and realistic description of a real quality manual.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokeet ja arvosteluun vaikuttavat tehtävät

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 18.12.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Opintoasiainpalvelut

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Englanti
Tutkinto-ohjelma
  • Professional Studies in Technology
  • Insinööri (AMK), Konetekniikka
Opettaja
  • Pekka Lager
Opiskelijaryhmät
  • KONE20
    Insinööri (AMK), Konetekniikka
  • IEPIP22
    International Professional Studies
  • AUTO20
    Insinööri (AMK), Konetekniikka

Tavoitteet

The student is able to understand the fundamental concepts of quality as a tool of industrial and business environment.

Sisältö

- Introduction to quality management. What does this concept include?
- Quality standards, ISO 9000 and its derivatives, Malcom Baldridge quality award.
- Quality evaluation tools;
- Pareto analysis
- fishbone diagram
- FMEA
- QFD
- balance score card
- the Deming quality cycle, PDCA
- overview to the pioneers of quality, W. Deming, K. Ishikawa, J. Juran

Oppimateriaalit

Barrie G. Dale. 2016. Managing Quality. Sixth Edition
Oakland John S. 2021.Total Quality Management and Operational Excellence. Fifth Edition
Opettajan luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan lähiopetuksena luokassa. Kurssin lopussa järjestetään valvottu tentti luokkatilassa.. Kurssin alussa pidetään alkukoe, jossa selvitetään oppilaiden lähtötasoa ja oppimistavoitteita.
Oppiminen tunneilla tapahtuu ryhmätyöskentelynä opettajan antaman aiheen, materiaalin ja ohjauksen avulla. Oppimista syvennetään tunneilla ja kotona tehtävillä harjoituksilla. Case-oppimista sovelletaan opetusmenetelmänä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin alussa kerrotaan kurssin suoritusvaihtoehdoista
Tentti pidetään viimeisellä luentokerralla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö n. 81 tuntia.
Luennot: 21 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Materiaali on englanninkielisiä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

The student can answer some of arbitrary questions about the contents described above. However, the student is not able to produce any deeper picture about the entire concept.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

The student is clearly showing capability to understand the entire concept. He or she can give a comprehensive answer to any question related to contents.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

In addition to what is required for grade 3-4 the exercise, quality manual, must represent a complete and realistic description of a real quality manual.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokeet ja arvosteluun vaikuttavat tehtävät