Siirry suoraan sisältöön

Työelämän kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: BH00DR25

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa työympäristössään kehittämisen kohteita, sekä osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprosessin.

Sisältö

Kehittämistoiminnan vaiheet: perustelu, organisointi, toiminta ja arviointi, kehittämisprosessin erilaiset organisoinnin tavat ja kehittämisen työkaluja.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja keinoja. Opiskelija tunnistaa työelämän kehittämisen tapoja sosiaalialalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija vertailee erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja arvioi erilaisten menetelmien sopivuutta kulloiseenkin tehtävään tai tilanteeseen. Opiskelija kehittää työelämää sosiaalialalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija analysoi kriittisesti erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä sekä hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa. Opiskelija arvioi kriittisesti yhteiskunnan ja työelämän kehittämistarpeita sekä kehittää sosiaalialan työelämää.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus (esim.)

Alasoini, T. ym. (2023). Työelämän kehittäminen kolmikantaisessa yhteistyössä.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-096-6

Henttonen, E. & LePonte, K. (2015). Työelämän toisinajattelijat: vallataan tilaa mielekkäälle työlle. Gaudeamus.

Kananen, J. (2017). Kehittämistutkimus interventiotutkimuksen muotona: opas opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittajalle. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Liiketoimintayksikkö.

Koskimies M., Pyhäjoki J, Arnkil T. (2012). Hyvien käytäntöjen dialogit. Opas dialogiseen Kehittämiseen kulttuurisen muutoksen tueksi. THL.

Loppela, K. (2004). Ihminen ja työ – keskustellen työkuntoon. Työyhteisön kehittäminen työkykyä ylläpitävän toiminnan viitekehyksessä. Akateeminen väitöskirja. Acta Universitatis Tamperensis 1003. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.

Salonen, K., Eloranta, S., Hautala T., Kinos S. (2017). Kehittämisen ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK. e-kirja

Satka, M. & Julkunen, I. (toim.). (2016). Käytäntötutkimuksen taito. Heikki Waris-instituutti & Mathilde Wrede-Institutet.??

Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. ja Toikko, T. (2015). Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.