Tutkimus- ja kehittämisosaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: BH00DR22
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa perustella tieteellisen ja arkiajattelun eron. Opiskelija osaa kriittistä tarkastelua ja argumentointia. Opiskelija tunnistaa, osoittaa ja määrittelee erilaisia työelämän tutkimisen ja kehittämisen kohteita ja tarpeita. Hän suunnittelee ja perustelee tutkimisen ja kehittämisen prosessin tai kokonaisuuden eettisten periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
Tieteellisen ajattelun ja arkiajattelun erot ja yhteneväisyydet.
Kriittinen ajattelu ja argumentaatio. Käytännön toiminnan kriittinen tarkastelu.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan kysymyksenasettelut ja tarveanalyysit.
Erilaiset tutkimus- ja kehittämistoiminnan tavat, esimerkiksi prosessimainen kehittäminen, tutkimuksellinen kehittäminen, toimintatutkimus ja arviointitutkimus. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa kehittämisen ja tutkimuksen perusperiaatteita ja osaa selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija määrittelee tutkimuksen ja kehittämisen perusperiaatteet ja selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija määrittelee ja analysoi kriittisesti tutkimuksen ja kehittämisen perusperiaatteita. Opiskelija selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija selittää ja analysoi tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaa.
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta (esim.)
Leinonen, M. (2016) Toimintatutkimus ja työkonferenssimenetelmä työpaikkojen tasa-arvon edistämisessä. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Sosiaalityön käsikirja (2017). Toim. Kananoja A., Lähteinen M. & Marjamäki P.. Tietosanoma. Printon. Tallinna.
Toikko T. & Rantanen T. (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print
Vilkka H. (2015) Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Vilkka H. (2006) Tutki ja havainnoi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 09.10.2024
Ajoitus
14.11.2024 - 31.01.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettaja
- Katja Valkama
- Minna Laitila
- Leena Elenius
Opiskelijaryhmät
-
YSOS24Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Tavoitteet
Opiskelija osaa perustella tieteellisen ja arkiajattelun eron. Opiskelija osaa kriittistä tarkastelua ja argumentointia. Opiskelija tunnistaa, osoittaa ja määrittelee erilaisia työelämän tutkimisen ja kehittämisen kohteita ja tarpeita. Hän suunnittelee ja perustelee tutkimisen ja kehittämisen prosessin tai kokonaisuuden eettisten periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
Tieteellisen ajattelun ja arkiajattelun erot ja yhteneväisyydet.
Kriittinen ajattelu ja argumentaatio. Käytännön toiminnan kriittinen tarkastelu.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan kysymyksenasettelut ja tarveanalyysit.
Erilaiset tutkimus- ja kehittämistoiminnan tavat, esimerkiksi prosessimainen kehittäminen, tutkimuksellinen kehittäminen, toimintatutkimus ja arviointitutkimus. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka.
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta (esim.)
Leinonen, M. (2016) Toimintatutkimus ja työkonferenssimenetelmä työpaikkojen tasa-arvon edistämisessä. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Sosiaalityön käsikirja (2017). Toim. Kananoja A., Lähteinen M. & Marjamäki P.. Tietosanoma. Printon. Tallinna.
Toikko T. & Rantanen T. (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print
Vilkka H. (2015) Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Vilkka H. (2006) Tutki ja havainnoi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa kehittämisen ja tutkimuksen perusperiaatteita ja osaa selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija määrittelee tutkimuksen ja kehittämisen perusperiaatteet ja selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija määrittelee ja analysoi kriittisesti tutkimuksen ja kehittämisen perusperiaatteita. Opiskelija selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija selittää ja analysoi tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.