Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämisosaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: BH00DR22

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa perustella tieteellisen ja arkiajattelun eron. Opiskelija osaa kriittistä tarkastelua ja argumentointia. Opiskelija tunnistaa, osoittaa ja määrittelee erilaisia työelämän tutkimisen ja kehittämisen kohteita ja tarpeita. Hän suunnittelee ja perustelee tutkimisen ja kehittämisen prosessin tai kokonaisuuden eettisten periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Tieteellisen ajattelun ja arkiajattelun erot ja yhteneväisyydet.
Kriittinen ajattelu ja argumentaatio. Käytännön toiminnan kriittinen tarkastelu.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan kysymyksenasettelut ja tarveanalyysit.
Erilaiset tutkimus- ja kehittämistoiminnan tavat, esimerkiksi prosessimainen kehittäminen, tutkimuksellinen kehittäminen, toimintatutkimus ja arviointitutkimus. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa kehittämisen ja tutkimuksen perusperiaatteita ja osaa selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija määrittelee tutkimuksen ja kehittämisen perusperiaatteet ja selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija määrittelee ja analysoi kriittisesti tutkimuksen ja kehittämisen perusperiaatteita. Opiskelija selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija selittää ja analysoi tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaa.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (esim.)

Leinonen, M. (2016) Toimintatutkimus ja työkonferenssimenetelmä työpaikkojen tasa-arvon edistämisessä. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.

Sosiaalityön käsikirja (2017). Toim. Kananoja A., Lähteinen M. & Marjamäki P.. Tietosanoma. Printon. Tallinna.

Toikko T. & Rantanen T. (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print

Vilkka H. (2015) Tutki ja kehitä. PS-kustannus.

Vilkka H. (2006) Tutki ja havainnoi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

14.11.2024 - 31.01.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettaja
  • Katja Valkama
  • Minna Laitila
  • Leena Elenius
Opiskelijaryhmät
  • YSOS24
    Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustella tieteellisen ja arkiajattelun eron. Opiskelija osaa kriittistä tarkastelua ja argumentointia. Opiskelija tunnistaa, osoittaa ja määrittelee erilaisia työelämän tutkimisen ja kehittämisen kohteita ja tarpeita. Hän suunnittelee ja perustelee tutkimisen ja kehittämisen prosessin tai kokonaisuuden eettisten periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Tieteellisen ajattelun ja arkiajattelun erot ja yhteneväisyydet.
Kriittinen ajattelu ja argumentaatio. Käytännön toiminnan kriittinen tarkastelu.
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan kysymyksenasettelut ja tarveanalyysit.
Erilaiset tutkimus- ja kehittämistoiminnan tavat, esimerkiksi prosessimainen kehittäminen, tutkimuksellinen kehittäminen, toimintatutkimus ja arviointitutkimus. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (esim.)

Leinonen, M. (2016) Toimintatutkimus ja työkonferenssimenetelmä työpaikkojen tasa-arvon edistämisessä. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.

Sosiaalityön käsikirja (2017). Toim. Kananoja A., Lähteinen M. & Marjamäki P.. Tietosanoma. Printon. Tallinna.

Toikko T. & Rantanen T. (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print

Vilkka H. (2015) Tutki ja kehitä. PS-kustannus.

Vilkka H. (2006) Tutki ja havainnoi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa kehittämisen ja tutkimuksen perusperiaatteita ja osaa selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija määrittelee tutkimuksen ja kehittämisen perusperiaatteet ja selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija määrittelee ja analysoi kriittisesti tutkimuksen ja kehittämisen perusperiaatteita. Opiskelija selittää kehittämistoiminnan ja tutkimuksen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija selittää ja analysoi tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaa.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.