Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöllinen sosiaali- ja kasvatusalan työLaajuus (5 op)

Tunnus: BH00DR21

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa yhteisöllisen suuntauksen keskeisinä sosiaali- ja kasvatusalan työn muotoina. Opiskelija selvittää yhteisöllisen työn historiallista perustaa ja syventyä tarkemmin yhteisölliseen sosiaali- tai kasvatusalan työhön.

Sisältö

Yhteisöllisen sosiaali- ja kasvatusalan työn sisällöt ja tavoitteet.
Yhteisöllisen sosiaali- tai kasvatusalan työn historiallinen perusta.
Yhteisöllisen sosiaali- tai kasvatusalan määrittely ja merkitykset.
Yhteisöllisen sosiaali- ja kasvatusalan työn historiallinen muodostuminen osaksi sosiaali- tai kasvatusalaa.
Yhteisöllisen sosiaali- tai kasvatusalan työn soveltaminen.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa yhteisöllistä sosiaali- ja kasvatusalan työtä sekä niiden historiallista muotoutumista. Opiskelija selittää yhteisöllisen työn historiallista perustaa ja yhteisöllistä sosiaali- tai kasvatusalan työtä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa ja selittää yhteisöllistä sosiaali- ja kasvatusalan työtä sekä niiden historiallista muotoutumista. Opiskelija selittää ja analysoi yhteisöllisen työn historiallista perustaa ja yhteisöllistä sosiaali- tai kasvatusalan työtä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa ja selvittää sekä analysoi kriittisesti yhteisöllistä sosiaali- ja kasvatusalan työtä ja niiden historiallista muotoutumista. Opiskelija selittää, kommentoi ja analysoi kriittisesti yhteisöllisen työn historiallista perustaa ja yhteisöllistä sosiaali- tai kasvatusalan työtä.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (esim.)

Banks, J.A. (2006). Cultural Diversity and Education. Foundations, Curriculum, and Teaching. Pearson Education, Inc.

Hujala, E., Valpas, A., Roos, P., & Vlasov, J. (2016). The success story of Finnish early childhood education. Vertikal.

OPH (2023). Opetushallitus. Yhteisöllisyys. https://www.oph.fi/opettajat-ja-kasvattajat/yhteisollisyys

Korkiamäki, R., Nylund, M. Raitakari, S. & Roivanen, I. (2008). Yhteisösosiaalityö kansalaisyhteiskunnan rajapinnassa. Teoksessa: Roivanen, I., Nylund, M. Raitakari, S. (Toim.) Yhteisöt ja sosiaalityö: Kansalaisen vai asiakkaan asialla? Jyväskylä: PS-kustannus.

Koskinen, S. (2003). Suomalaisen yhteisösosiaalityön kehitys ja nykysuuntaukset. Teoksessa Laitinen, M. & Pohjola, A. (toim.). Sosiaalisen vaihtuvat vastuut. PS Kustannus.

Kostamo-Pääkkö, K., Ojaniemi, P. & Väyrynen, S. (2017). Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. United press global.

Pehkonen, A. (2005). Kylä kutsuu…Tutkimus tulomuuttoprosesseista maaseudulle. Helsingin yliopisto. Valtiotieteellinen tiedekunta. Akateeminen väitöskirja. Siirtolaisinstituutti.

Roivainen, I., Kostiainen, T., & Metteri, A. (2019). Yhteisösosiaalityötä muuttuvassa toimintaympäristössä. Teoksessa: Pohjola, A., Kemppainen, T., Niskala, A. & Peronius, N. (toim.) Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Vastapaino.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 31.05.2026

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettaja
  • Pirita Hakoneva
  • Tiina Hautamäki
  • Pia-Christine Sainio
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Opiskelijaryhmät
  • YSOS24
    Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa yhteisöllisen suuntauksen keskeisinä sosiaali- ja kasvatusalan työn muotoina. Opiskelija selvittää yhteisöllisen työn historiallista perustaa ja syventyä tarkemmin yhteisölliseen sosiaali- tai kasvatusalan työhön.

Sisältö

Yhteisöllisen sosiaali- ja kasvatusalan työn sisällöt ja tavoitteet.
Yhteisöllisen sosiaali- tai kasvatusalan työn historiallinen perusta.
Yhteisöllisen sosiaali- tai kasvatusalan määrittely ja merkitykset.
Yhteisöllisen sosiaali- ja kasvatusalan työn historiallinen muodostuminen osaksi sosiaali- tai kasvatusalaa.
Yhteisöllisen sosiaali- tai kasvatusalan työn soveltaminen.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (esim.)

Banks, J.A. (2006). Cultural Diversity and Education. Foundations, Curriculum, and Teaching. Pearson Education, Inc.

Hujala, E., Valpas, A., Roos, P., & Vlasov, J. (2016). The success story of Finnish early childhood education. Vertikal.

OPH (2023). Opetushallitus. Yhteisöllisyys. https://www.oph.fi/opettajat-ja-kasvattajat/yhteisollisyys

Korkiamäki, R., Nylund, M. Raitakari, S. & Roivanen, I. (2008). Yhteisösosiaalityö kansalaisyhteiskunnan rajapinnassa. Teoksessa: Roivanen, I., Nylund, M. Raitakari, S. (Toim.) Yhteisöt ja sosiaalityö: Kansalaisen vai asiakkaan asialla? Jyväskylä: PS-kustannus.

Koskinen, S. (2003). Suomalaisen yhteisösosiaalityön kehitys ja nykysuuntaukset. Teoksessa Laitinen, M. & Pohjola, A. (toim.). Sosiaalisen vaihtuvat vastuut. PS Kustannus.

Kostamo-Pääkkö, K., Ojaniemi, P. & Väyrynen, S. (2017). Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. United press global.

Pehkonen, A. (2005). Kylä kutsuu…Tutkimus tulomuuttoprosesseista maaseudulle. Helsingin yliopisto. Valtiotieteellinen tiedekunta. Akateeminen väitöskirja. Siirtolaisinstituutti.

Roivainen, I., Kostiainen, T., & Metteri, A. (2019). Yhteisösosiaalityötä muuttuvassa toimintaympäristössä. Teoksessa: Pohjola, A., Kemppainen, T., Niskala, A. & Peronius, N. (toim.) Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Vastapaino.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäiset tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 t

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa yhteisöllistä sosiaali- ja kasvatusalan työtä sekä niiden historiallista muotoutumista. Opiskelija selittää yhteisöllisen työn historiallista perustaa ja yhteisöllistä sosiaali- tai kasvatusalan työtä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa ja selittää yhteisöllistä sosiaali- ja kasvatusalan työtä sekä niiden historiallista muotoutumista. Opiskelija selittää ja analysoi yhteisöllisen työn historiallista perustaa ja yhteisöllistä sosiaali- tai kasvatusalan työtä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa ja selvittää sekä analysoi kriittisesti yhteisöllistä sosiaali- ja kasvatusalan työtä ja niiden historiallista muotoutumista. Opiskelija selittää, kommentoi ja analysoi kriittisesti yhteisöllisen työn historiallista perustaa ja yhteisöllistä sosiaali- tai kasvatusalan työtä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa yhteisöllisen suuntauksen keskeisinä sosiaali- ja kasvatusalan työn muotoina. Opiskelija määrittelee yhteisöllisen työn historiallista perustaa ja kuvaa yhteisöllistä sosiaali- tai kasvatusalan työtä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa yhteisöllisen suuntauksen keskeisinä sosiaali- ja kasvatusalan työn muotoina. Opiskelija määrittelee ja selvittää yhteisöllisen työn historiallista perustaa ja syventyy yhteisölliseen sosiaali- tai kasvatusalan työhön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija explains yhteisöllisen suuntauksen keskeisinä sosiaali- ja kasvatusalan työn muotoina. Opiskelija määrittelee, selvittää ja analysoi yhteisöllisen työn historiallista perustaa ja syventyy tarkemmin yhteisölliseen sosiaali- tai kasvatusalan työhön

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.