Siirry suoraan sisältöön

Vanhustyön johtamisen erityispiirteet eri toimintaympäristöissäLaajuus (5 op)

Tunnus: BJ00CT90

Osaamistavoitteet

Opiskelija on perehtynyt erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin ja osaa perustellusti valita itselleen sopivia johtamisen menetelmiä ja työkaluja.
Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä. Opiskelijan toiminnassa ja puheessa näkyy arvostavan johtajuuden elementtejä. Opiskelija osaa hyödyntää kansainvälistä johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista ja osaa kriittisesti tarkastella erilaisia johtamisen tapoja. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat. Opiskelija viestii ymmärrettävästi.

Sisältö

• Hyvä hallintotapa
• Johtajan ja esimiehen merkitys vanhustyön arvostuksen ylläpitäjänä
• Johtamisen erilaiset tavat ja viestintä
• Talouden johtaminen ja sosiaalitaloudellinen arviointi
• Vanhustyön johtamisen julkisella ja yksityisellä sektorilla
• Järjestö- ja vapaaehtoistyön johtaminen

Esitietovaatimukset

Ei vaadittavia aikaisempia opintoja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on perehtynyt erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin.
Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat. Opiskelija viestii ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on perehtynyt erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin ja osaa perustellusti valita itselleen sopivia johtamisen menetelmiä ja työkaluja.
Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä. Opiskelijan toiminnassa ja puheessa näkyy arvostavan johtajuuden elementtejä. Opiskelija osaa hyödyntää johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta ja opiskelija tarkastelee tietoa kriittisesti. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista ja osaa kriittisesti tarkastella ja vertailla erilaisia johtamisen tapoja. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat ja osoittaa hyviä dialogisia taitoja. Opiskelija viestii ymmärrettävästi myös muilla kuin omalla äidinkielellään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on perehtynyt monipuolisesti erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin ja osaa perustellusti valita työyhteisöön ja itselleen sopivia johtamisen menetelmiä ja työkaluja. Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä ja pyrkii omalla toiminnallaan edistämään vanhustyön vetovoimaisuutta. Opiskelijan toiminnassa ja puheessa näkyy arvostavan johtajuuden elementtejä. Opiskelija osaa hyödyntää kansainvälistä johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista ja osaa kriittisesti tarkastella ja vertailla erilaisia johtamisen tapoja. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat sekä esittää ratkaisuehdotuksia ristiriitatilanteisiin. Opiskelija viestii kiitettävästi myös muilla kuin omalla äidinkielellään.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 28.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettaja
  • Katri Turunen
  • Anna-Kaarina Koivula
  • Tua Niemelä
Opiskelijaryhmät
  • YIKA21
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija

Tavoitteet

Opiskelija on perehtynyt erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin ja osaa perustellusti valita itselleen sopivia johtamisen menetelmiä ja työkaluja.
Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä. Opiskelijan toiminnassa ja puheessa näkyy arvostavan johtajuuden elementtejä. Opiskelija osaa hyödyntää kansainvälistä johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista ja osaa kriittisesti tarkastella erilaisia johtamisen tapoja. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat. Opiskelija viestii ymmärrettävästi.

Sisältö

• Hyvä hallintotapa
• Johtajan ja esimiehen merkitys vanhustyön arvostuksen ylläpitäjänä
• Johtamisen erilaiset tavat ja viestintä
• Talouden johtaminen ja sosiaalitaloudellinen arviointi
• Vanhustyön johtamisen julkisella ja yksityisellä sektorilla
• Järjestö- ja vapaaehtoistyön johtaminen

Oppimateriaalit

Laaksonen H., Laitinen H., Hiilamo H. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro Oy 2020.
Kulmala J. (toim.) Parempi vanhustyö. Menetelmiä johtamisen kehittämiseen. PS-kustannus 2017.
Wenström S. Positiivinen johtaminen. PS-kustannus 2020.
Tuominen C. Johda tunteita - menesty työelämässä. Tammi 2018
Laaksonen H & Ollila S (toim.) Henkilöstöjohtamisen moninaisuus - ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian 2022.
Seppänen M. Näin selviät tiimin jäsenenä. Tunnetaidot työkaluina sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus 2022.

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työaika 135, josta kontaktiopetusta 20 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on perehtynyt erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin.
Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat. Opiskelija viestii ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on perehtynyt erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin ja osaa perustellusti valita itselleen sopivia johtamisen menetelmiä ja työkaluja.
Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä. Opiskelijan toiminnassa ja puheessa näkyy arvostavan johtajuuden elementtejä. Opiskelija osaa hyödyntää johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta ja opiskelija tarkastelee tietoa kriittisesti. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista ja osaa kriittisesti tarkastella ja vertailla erilaisia johtamisen tapoja. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat ja osoittaa hyviä dialogisia taitoja. Opiskelija viestii ymmärrettävästi myös muilla kuin omalla äidinkielellään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on perehtynyt monipuolisesti erilaisiin johtamisen suuntauksiin ja menetelmiin ja osaa perustellusti valita työyhteisöön ja itselleen sopivia johtamisen menetelmiä ja työkaluja. Opiskelija tietää johtamisen merkityksen vanhustyön kehittämisessä ja arvostuksen ylläpitämisessä ja pyrkii omalla toiminnallaan edistämään vanhustyön vetovoimaisuutta. Opiskelijan toiminnassa ja puheessa näkyy arvostavan johtajuuden elementtejä. Opiskelija osaa hyödyntää kansainvälistä johtamisen näkökulmia käsittelevää tutkimuskirjallisuutta. Opiskelija on perehtynyt johtamisen käytöntöihin yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin näkökulmista ja osaa kriittisesti tarkastella ja vertailla erilaisia johtamisen tapoja. Opiskelija osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat sekä esittää ratkaisuehdotuksia ristiriitatilanteisiin. Opiskelija viestii kiitettävästi myös muilla kuin omalla äidinkielellään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Essee tehtävä ja ryhmätehtävä. Aktiivinen osallistuminen kontaktitunneilla ja osallistuminen seminaariin.

Esitietovaatimukset

Ei vaadittavia aikaisempia opintoja