Siirry suoraan sisältöön

Terveyden lukutaito ja digitaalinen terveyden lukutaito terveyden edistämisessäLaajuus (5 op)

Tunnus: XX00DN98

Osaamistavoitteet

Tavoitteena, että opiskelija osaa
- määritellä terveyden lukutaitoon keskeisesti liittyvät käsitteet
- selittää, mitkä (makro- ja mikrotason) tekijät ovat yhteydessä terveyden lukutaitoon ja digitaaliseen terveyden lukutaitoon
- selittää, kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilön kykyyn edistää omaa terveyttä ja hyvinvointiaan
- selittää, miten terveyden lukutaito kytkeytyy omahoitoon ja itsehoitoon sekä hoitomotivaatioon
- tunnistaa erilaisia terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittareita
- tunnistaa taustatekijöiden merkitystä terveyden lukutaidolle

- arvioida yhteiskunnallisten ja terveyspoliittisten päätösten vaikutusta hyvinvointiin terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon kautta
- tunnistaa terveyden lukutaitoon liittyviä eettisiä kysymyksiä

Sisältö

käsitemäärittelyt: lukutaito, digitaalinen lukutaito, terveyden lukutaito, digitaalinen terveyden lukutaito
- terveyden lukutaito ja digitaalinen terveyden lukutaito terveyden voimavarana
- terveyden lukutaito kliinisestä ja kansanterveysnäkökulmasta
- terveyden lukutaito omahoidon/itsehoidon tukena
- terveyden lukutaito eri väestöryhmissä (ikä, sosioekonomiset tekijät, monikulttuurisuus)
- terveyden lukutaito ja elämänlaatu
- terveyden lukutaito ja terveyspalvelu/hyvinvointi/sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä
- terveyden lukutaito ja terveyspoliittiset ratkaisut
- digitaalisuus (eHealth literacy/digital health literacy)
terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittarit
- terveyden lukutaito ja eettiset kysymykset
- terveyden lukutaito vs. internetin ei-näyttöön perustuvat populaarilähteet

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa määritellä terveyden lukutaitoon keskeisesti liittyvät käsitteet (lukutaito, digitaalinen lukutaito, terveyden lukutaito, digitaalinen terveyden lukutaito)

Opiskelija osaa selittää, mitkä (makro- ja mikrotason) tekijät ovat yhteydessä terveyden lukutaitoon ja digitaaliseen terveyden lukutaitoon. Opiskelija tunnistaa taustatekijöiden merkityksen terveyden lukutaitoon.

Opiskelija osaa selittää, kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilön kykyyn edistää omaa terveyttä ja hyvinvointiaan, omahoitoon, itsehoitoon ja hoitomotivaatioon.

Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittareita

Opiskelija osaa arvioida miten yhteiskunnallisilla ja terveyspoliittisilla päätöksillä vaikutetaan hyvinvointiin terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon kautta.

Opiskelija tunnistaa terveyden lukutaitoon liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa etsiä niihin ratkaisuja.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 30.04.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
  • Katri Turunen
  • Katja Valkama
  • Merja Hoffrén-Mikkola
  • Mari Salminen-Tuomaala
  • Kaija Nissinen
Opiskelijaryhmät
  • YKLAS22
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus

Tavoitteet

Tavoitteena, että opiskelija osaa
- määritellä terveyden lukutaitoon keskeisesti liittyvät käsitteet
- selittää, mitkä (makro- ja mikrotason) tekijät ovat yhteydessä terveyden lukutaitoon ja digitaaliseen terveyden lukutaitoon
- selittää, kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilön kykyyn edistää omaa terveyttä ja hyvinvointiaan
- selittää, miten terveyden lukutaito kytkeytyy omahoitoon ja itsehoitoon sekä hoitomotivaatioon
- tunnistaa erilaisia terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittareita
- tunnistaa taustatekijöiden merkitystä terveyden lukutaidolle

- arvioida yhteiskunnallisten ja terveyspoliittisten päätösten vaikutusta hyvinvointiin terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon kautta
- tunnistaa terveyden lukutaitoon liittyviä eettisiä kysymyksiä

Sisältö

käsitemäärittelyt: lukutaito, digitaalinen lukutaito, terveyden lukutaito, digitaalinen terveyden lukutaito
- terveyden lukutaito ja digitaalinen terveyden lukutaito terveyden voimavarana
- terveyden lukutaito kliinisestä ja kansanterveysnäkökulmasta
- terveyden lukutaito omahoidon/itsehoidon tukena
- terveyden lukutaito eri väestöryhmissä (ikä, sosioekonomiset tekijät, monikulttuurisuus)
- terveyden lukutaito ja elämänlaatu
- terveyden lukutaito ja terveyspalvelu/hyvinvointi/sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä
- terveyden lukutaito ja terveyspoliittiset ratkaisut
- digitaalisuus (eHealth literacy/digital health literacy)
terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittarit
- terveyden lukutaito ja eettiset kysymykset
- terveyden lukutaito vs. internetin ei-näyttöön perustuvat populaarilähteet

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Ohjaaminen ja palautteen anto tapahtuu verkko-oppimisympäristössä. Opiskelu koostuu itsenäisestä aikaan- ja paikkaan sitomattomasta opiskelusta ja oppimistehtävistä verkossa. Yhdessä oppimista edistetään verkkokeskusteluilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op vastaa 137 h työtä

realization.localizedApproveRejectDescription

Opiskelija osaa määritellä terveyden lukutaitoon keskeisesti liittyvät käsitteet (lukutaito, digitaalinen lukutaito, terveyden lukutaito, digitaalinen terveyden lukutaito)

Opiskelija osaa selittää, mitkä (makro- ja mikrotason) tekijät ovat yhteydessä terveyden lukutaitoon ja digitaaliseen terveyden lukutaitoon. Opiskelija tunnistaa taustatekijöiden merkityksen terveyden lukutaitoon.

Opiskelija osaa selittää, kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilön kykyyn edistää omaa terveyttä ja hyvinvointiaan, omahoitoon, itsehoitoon ja hoitomotivaatioon.

Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittareita

Opiskelija osaa arvioida miten yhteiskunnallisilla ja terveyspoliittisilla päätöksillä vaikutetaan hyvinvointiin terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon kautta.

Opiskelija tunnistaa terveyden lukutaitoon liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa etsiä niihin ratkaisuja.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa määritellä terveyden lukutaitoon keskeisesti liittyvät käsitteet (lukutaito, digitaalinen lukutaito, terveyden lukutaito, digitaalinen terveyden lukutaito)

Opiskelija osaa selittää, mitkä (makro- ja mikrotason) tekijät ovat yhteydessä terveyden lukutaitoon ja digitaaliseen terveyden lukutaitoon. Opiskelija tunnistaa taustatekijöiden merkityksen terveyden lukutaitoon.

Opiskelija osaa selittää, kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilön kykyyn edistää omaa terveyttä ja hyvinvointiaan, omahoitoon, itsehoitoon ja hoitomotivaatioon.

Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittareita

Opiskelija osaa arvioida miten yhteiskunnallisilla ja terveyspoliittisilla päätöksillä vaikutetaan hyvinvointiin terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon kautta.

Opiskelija tunnistaa terveyden lukutaitoon liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa etsiä niihin ratkaisuja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi hyväksytty-hylätty