Kliinisen työn erityiskysymyksetLaajuus (5 op)
Tunnus: BI00BP66
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia erilaisissa äkillisissä sairaustilanteissa näyttöön perustuvaa tietoa soveltaen. Opiskelija osaa toimia monikulttuurisessa, verkostoituvassa ja digitaalisessa ympäristössä. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää digitaalisia välineitä potilaan/asiakkaan ohjauksen, hoidon ja kuntoutuksen tukena. Opiskelija osaa vertailla ja soveltaa etäohjausmahdollisuuksia.
Sisältö
Äkilliset sairaustilanteet ja toiminta erilaisissa ympäristöissä
Akuutin tilanteen viestinnän haasteet
Potilaan/asiakkaan ja hänen läheistensä tukeminen akuutissa tilanteessa
Digitaaliset menetelmät hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena
Etäpalveluohjauksen mahdollisuudet
Kliinisen työn eettiset haasteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä kliinisen työn erityiskysymyksiä ja haasteita potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata ja luokitella erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä kliinisen työn erityistilanteissa ja potilaan/ asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida, arvioida ja kehittää erilaisia menetelmiä kliinisen työn erityistilanteissa ja potilaan/ asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä.
Oppimateriaalit
Dubin, D. Rapid interpretation of EKG*s. COVER Publishing Company.
Jormakka, J & Kettunen, J. EKG akuuttihoidossa. 2018 tai uudempi painos. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Ilmoittautumisaika
29.08.2024 - 27.10.2024
Ajoitus
07.11.2024 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Mari Salminen-Tuomaala
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS24Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia erilaisissa äkillisissä sairaustilanteissa näyttöön perustuvaa tietoa soveltaen. Opiskelija osaa toimia monikulttuurisessa, verkostoituvassa ja digitaalisessa ympäristössä. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää digitaalisia välineitä potilaan/asiakkaan ohjauksen, hoidon ja kuntoutuksen tukena. Opiskelija osaa vertailla ja soveltaa etäohjausmahdollisuuksia.
Sisältö
Äkilliset sairaustilanteet ja toiminta erilaisissa ympäristöissä
Akuutin tilanteen viestinnän haasteet
Potilaan/asiakkaan ja hänen läheistensä tukeminen akuutissa tilanteessa
Digitaaliset menetelmät hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena
Etäpalveluohjauksen mahdollisuudet
Kliinisen työn eettiset haasteet
Oppimateriaalit
Dubin, D. Rapid interpretation of EKG*s. COVER Publishing Company.
Jormakka, J & Kettunen, J. EKG akuuttihoidossa. 2018 tai uudempi painos. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Opetusmenetelmät
Keskusteleva luento-opetus, verkko-opetus, EKG:n tulkintaharjoitukset, A-astrupharjoitukset ym.
Lisätietoja opiskelijoille
Keskusteleva luento-opetus, verkko-opetus, EKG:n tulkintaharjoitukset, A-astrupharjoitukset ym.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä kliinisen työn erityiskysymyksiä ja haasteita potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata ja luokitella erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä kliinisen työn erityistilanteissa ja potilaan/ asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida, arvioida ja kehittää erilaisia menetelmiä kliinisen työn erityistilanteissa ja potilaan/ asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäiset ja ryhmätehtävät, numeerinen arviointi: 1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä kliinisen työn erityiskysymyksiä ja haasteita potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata ja luokitella erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä kliinisen työn erityistilanteissa ja potilaan/ asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija osaa analysoida, arvioida ja kehittää erilaisia menetelmiä kliinisen työn erityistilanteissa ja potilaan/ asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Mari Salminen-Tuomaala
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS22Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia erilaisissa äkillisissä sairaustilanteissa näyttöön perustuvaa tietoa soveltaen. Opiskelija osaa toimia monikulttuurisessa, verkostoituvassa ja digitaalisessa ympäristössä. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää digitaalisia välineitä potilaan/asiakkaan ohjauksen, hoidon ja kuntoutuksen tukena. Opiskelija osaa vertailla ja soveltaa etäohjausmahdollisuuksia.
Sisältö
Äkilliset sairaustilanteet ja toiminta erilaisissa ympäristöissä
Akuutin tilanteen viestinnän haasteet
Potilaan/asiakkaan ja hänen läheistensä tukeminen akuutissa tilanteessa
Digitaaliset menetelmät hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena
Etäpalveluohjauksen mahdollisuudet
Kliinisen työn eettiset haasteet
Oppimateriaalit
Opettajan valmistelema materiaali. EKG-nauhat. A-astrup-caset. Ajankohtaiset tieteelliset artikkelit.
Alahuhta S, Ala-Kokko T, Kiviluoma K, Perttilä J, Ruokonen E, Silfvast T. (uusin painos). Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Kustannus Oy Duodecim. Bookwell Oy. Porvoo.
Burns S.M., Delgado S.A. 2016. Acute and critical care nurse practitioner. Cases in diagnostic reasoning. American Association of Critical Care Nurses. McGraw-Hill Education Books.
Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T., Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hotus. Skhole Oy.
Kosonen A, Saikko S, Alanen P., Jormakka J. 2016. Oireista työdiagnoosiin.
Opetusmenetelmät
Keskusteluluento, simulaatiot, työpajatyöskentely, moodletyöskentely. Artikkelin kirjoittaminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aktiivinen läsnäolo, caseharjoitukset, moodletehtävät, artikkelin kirjoittaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä kliinisen työn erityiskysymyksiä ja haasteita potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa kuvata ja luokitella erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä kliinisen työn erityistilanteissa ja potilaan/ asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida, arvioida ja kehittää erilaisia menetelmiä kliinisen työn erityistilanteissa ja potilaan/ asiakkaan ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää erilaisia hoidon, ohjauksen ja kuntoutuksen tukena käytettäviä digitaalisia menetelmiä.