EtäpalveluohjausLaajuus (5 op)
Tunnus: BG00CK22
Osaamistavoitteet
Etäpalveluohjauksen mahdollisuudet erilaisten asiakasryhmien omahoidon ja kuntoutuksen menetelmänä ovat lisääntyneet viime aikoina. Etäpalveluohjaus-kurssi antaa valmiuksia tarkastella ja pohtia erilaisten etäpalveluohjausmenetelmien hyödyllisyyttä ja niihin liittyviä haasteita sekä ohjausta antavan asiantuntijan että ohjattavan asiakkaan näkökulmasta.
Tavoitteena on, että opiskelija syventää osaamistaan etäpalveluohjaus- menetelmän soveltamiseen ja kehittämiseen liittyvissä asioissa.
Sisältö
Kurssi sisältö:
• Eettisyys ja tietoturva etäpalveluissa
• Etäohjaus ja etäkuntoutus; asiakkaan tutkiminen, seuranta, neuvonta ja omahoidon ohjaus etäteknologian avulla
• eHealth, mHealth
• Etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteet
* Etäpalveluohjaussimulaatioharjoitukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa etäpalveluihin liittyviä eettisiä ja tietoturvakysymyksiä. Opiskelija tietää, millaisissa tilanteissa ja miten asiakkaita voidaan tutkia, seurata ja ohjata etäohjauksen välineitä hyödyntäen.
Opiskelija tietää, mitä eHealth ja mHealth tarkoittavat. Opiskelija osaa nimetä etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa pohtia etäpalveluihin liittyvien eettisten kysymysten ja tietoturvakysymysten taustalla vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa kuvata perustellen, millaisissa tilanteissa ja miten asiakkaita voidaan tutkia, seurata ja ohjata etäohjauksen välineitä hyödyntäen. Opiskelija osaa kuvata, milloin eHealth ja mHealth voidaan hyödyntää. Opiskelija osaa kuvata esimerkein etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa huomioida ja ennakoida etäpalveluihin liittyvien eettisten kysymysten ja tietoturvakysymysten taustalla vaikuttavia tekijöitä etäpalveluohjausta suunnitellessaan. Opiskelija osaa soveltaa perustellen etäpalveluohjausta ja tunnistaa hyvin tilanteet, joissa hän voi tutkia, seurata ja ohjata asiakkaita etäohjauksen välineitä hyödyntäen. Opiskelija osaa hyödyntää eHealth- ja mHealth- menetelmiä asiakasohjauksessa. Opiskelija osaa ennakoida etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja suunnitella tämän tiedon pohjalta laadukasta etäpalveluohjausta.
Oppimateriaalit
Luennoitsijan osoittama ajankohtainen materiaali
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 10.12.2024
Ajoitus
02.12.2024 - 28.02.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
3.5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Sami Perälä
- Mari Salminen-Tuomaala
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS24Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Etäpalveluohjauksen mahdollisuudet erilaisten asiakasryhmien omahoidon ja kuntoutuksen menetelmänä ovat lisääntyneet viime aikoina. Etäpalveluohjaus-kurssi antaa valmiuksia tarkastella ja pohtia erilaisten etäpalveluohjausmenetelmien hyödyllisyyttä ja niihin liittyviä haasteita sekä ohjausta antavan asiantuntijan että ohjattavan asiakkaan näkökulmasta.
Tavoitteena on, että opiskelija syventää osaamistaan etäpalveluohjaus- menetelmän soveltamiseen ja kehittämiseen liittyvissä asioissa.
Sisältö
Kurssi sisältö:
• Eettisyys ja tietoturva etäpalveluissa
• Etäohjaus ja etäkuntoutus; asiakkaan tutkiminen, seuranta, neuvonta ja omahoidon ohjaus etäteknologian avulla
• eHealth, mHealth
• Etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteet
* Etäpalveluohjaussimulaatioharjoitukset
Oppimateriaalit
Luennoitsijan osoittama ajankohtainen materiaali
Opetusmenetelmät
Keskusteleva luento-opetus, simulaatio-opetus, verkko-opetus/hybridiopetus, itsenäinen tehtävä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa etäpalveluihin liittyviä eettisiä ja tietoturvakysymyksiä. Opiskelija tietää, millaisissa tilanteissa ja miten asiakkaita voidaan tutkia, seurata ja ohjata etäohjauksen välineitä hyödyntäen.
Opiskelija tietää, mitä eHealth ja mHealth tarkoittavat. Opiskelija osaa nimetä etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa pohtia etäpalveluihin liittyvien eettisten kysymysten ja tietoturvakysymysten taustalla vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa kuvata perustellen, millaisissa tilanteissa ja miten asiakkaita voidaan tutkia, seurata ja ohjata etäohjauksen välineitä hyödyntäen. Opiskelija osaa kuvata, milloin eHealth ja mHealth voidaan hyödyntää. Opiskelija osaa kuvata esimerkein etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa huomioida ja ennakoida etäpalveluihin liittyvien eettisten kysymysten ja tietoturvakysymysten taustalla vaikuttavia tekijöitä etäpalveluohjausta suunnitellessaan. Opiskelija osaa soveltaa perustellen etäpalveluohjausta ja tunnistaa hyvin tilanteet, joissa hän voi tutkia, seurata ja ohjata asiakkaita etäohjauksen välineitä hyödyntäen. Opiskelija osaa hyödyntää eHealth- ja mHealth- menetelmiä asiakasohjauksessa. Opiskelija osaa ennakoida etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja suunnitella tämän tiedon pohjalta laadukasta etäpalveluohjausta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäinen tehtävä, numeerinen arviointi: 1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvata etäohjausta ja sen menetelmiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvata etäohjauksen ohjausmenetelmänä ja tunnistaa etäohjausmenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kuvata etäohjauksen hyötyjä ja haasteita ohjausmenetelmänä ja tunnistaa etäohjausmenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida etäohjauksen hyötyjä ja haasteita ohjausmenetelmänä ja soveltaa erilaisia etäohjausmenetelmiä.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Sami Perälä
- Mari Salminen-Tuomaala
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS22Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Etäpalveluohjauksen mahdollisuudet erilaisten asiakasryhmien omahoidon ja kuntoutuksen menetelmänä ovat lisääntyneet viime aikoina. Etäpalveluohjaus-kurssi antaa valmiuksia tarkastella ja pohtia erilaisten etäpalveluohjausmenetelmien hyödyllisyyttä ja niihin liittyviä haasteita sekä ohjausta antavan asiantuntijan että ohjattavan asiakkaan näkökulmasta.
Tavoitteena on, että opiskelija syventää osaamistaan etäpalveluohjaus- menetelmän soveltamiseen ja kehittämiseen liittyvissä asioissa.
Sisältö
Kurssi sisältö:
• Eettisyys ja tietoturva etäpalveluissa
• Etäohjaus ja etäkuntoutus; asiakkaan tutkiminen, seuranta, neuvonta ja omahoidon ohjaus etäteknologian avulla
• eHealth, mHealth
• Etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteet
* Etäpalveluohjaussimulaatioharjoitukset
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa etäpalveluihin liittyviä eettisiä ja tietoturvakysymyksiä. Opiskelija tietää, millaisissa tilanteissa ja miten asiakkaita voidaan tutkia, seurata ja ohjata etäohjauksen välineitä hyödyntäen.
Opiskelija tietää, mitä eHealth ja mHealth tarkoittavat. Opiskelija osaa nimetä etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa pohtia etäpalveluihin liittyvien eettisten kysymysten ja tietoturvakysymysten taustalla vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa kuvata perustellen, millaisissa tilanteissa ja miten asiakkaita voidaan tutkia, seurata ja ohjata etäohjauksen välineitä hyödyntäen. Opiskelija osaa kuvata, milloin eHealth ja mHealth voidaan hyödyntää. Opiskelija osaa kuvata esimerkein etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa huomioida ja ennakoida etäpalveluihin liittyvien eettisten kysymysten ja tietoturvakysymysten taustalla vaikuttavia tekijöitä etäpalveluohjausta suunnitellessaan. Opiskelija osaa soveltaa perustellen etäpalveluohjausta ja tunnistaa hyvin tilanteet, joissa hän voi tutkia, seurata ja ohjata asiakkaita etäohjauksen välineitä hyödyntäen. Opiskelija osaa hyödyntää eHealth- ja mHealth- menetelmiä asiakasohjauksessa. Opiskelija osaa ennakoida etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja suunnitella tämän tiedon pohjalta laadukasta etäpalveluohjausta.
Ilmoittautumisaika
01.09.2021 - 30.11.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Sami Perälä
- Mari Salminen-Tuomaala
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS20Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Etäpalveluohjauksen mahdollisuudet erilaisten asiakasryhmien omahoidon ja kuntoutuksen menetelmänä ovat lisääntyneet viime aikoina. Etäpalveluohjaus-kurssi antaa valmiuksia tarkastella ja pohtia erilaisten etäpalveluohjausmenetelmien hyödyllisyyttä ja niihin liittyviä haasteita sekä ohjausta antavan asiantuntijan että ohjattavan asiakkaan näkökulmasta.
Tavoitteena on, että opiskelija syventää osaamistaan etäpalveluohjaus- menetelmän soveltamiseen ja kehittämiseen liittyvissä asioissa.
Sisältö
Kurssi sisältö:
• Eettisyys ja tietoturva etäpalveluissa
• Etäohjaus ja etäkuntoutus; asiakkaan tutkiminen, seuranta, neuvonta ja omahoidon ohjaus etäteknologian avulla
• eHealth, mHealth
• Etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteet
* Etäpalveluohjaussimulaatioharjoitukset
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa etäpalveluihin liittyviä eettisiä ja tietoturvakysymyksiä. Opiskelija tietää, millaisissa tilanteissa ja miten asiakkaita voidaan tutkia, seurata ja ohjata etäohjauksen välineitä hyödyntäen.
Opiskelija tietää, mitä eHealth ja mHealth tarkoittavat. Opiskelija osaa nimetä etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa pohtia etäpalveluihin liittyvien eettisten kysymysten ja tietoturvakysymysten taustalla vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa kuvata perustellen, millaisissa tilanteissa ja miten asiakkaita voidaan tutkia, seurata ja ohjata etäohjauksen välineitä hyödyntäen. Opiskelija osaa kuvata, milloin eHealth ja mHealth voidaan hyödyntää. Opiskelija osaa kuvata esimerkein etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa huomioida ja ennakoida etäpalveluihin liittyvien eettisten kysymysten ja tietoturvakysymysten taustalla vaikuttavia tekijöitä etäpalveluohjausta suunnitellessaan. Opiskelija osaa soveltaa perustellen etäpalveluohjausta ja tunnistaa hyvin tilanteet, joissa hän voi tutkia, seurata ja ohjata asiakkaita etäohjauksen välineitä hyödyntäen. Opiskelija osaa hyödyntää eHealth- ja mHealth- menetelmiä asiakasohjauksessa. Opiskelija osaa ennakoida etäpalveluohjauksen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja suunnitella tämän tiedon pohjalta laadukasta etäpalveluohjausta.