Siirry suoraan sisältöön

Maatalousyrityksen kokonaisvaltainen johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 9B00DR08

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa johtaa maatalousyritystä kokonaisvaltaisesti. Hän osaa kokonaisvaltaisen johtamisen prosessin. Hän osaa luoda maatalousyritykselle strategian ja purkaa sen konkreettisiksi käytännön tehtäviksi ja toimiksi, jolloin strategisia tavoitteita toteutetaan myös operatiivisella johtamisella.

Opiskelija sisäistää strategisen ajattelun ja suunnittelun merkityksen maatalousyrityksessä. Opintojakson suoritettuaan hän osaa arvioida maataloiusyrityksen toimintaa kokonaisuutena ja tunnistaa vaihtoehtoiset toimintamallit. Opiskelija osaa hyödyntää kokonaisvaltaisessa johtamisessa analyyseja ja synteesejä sovellettuna maatalousyrityksiin.

Sisältö

- Kokonaisvaltaisen johtamisen prosessi
- Strateginen ajattelu, suunnittelu ja johtaminen
- Vaihtoehtoiset toimintamallit, kilpailukyky ja kannattavuus
- Operatiivinen johtaminen
- Kokonaisvaltaisen johtamisen analyysit ja synteesit maatalousyrityksessä

Esitietovaatimukset

Toimintaympäristön muutokset ja tulevaisuuden ennakointi tai vastaavat tiedot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

-

Arviointikriteerit, hyvä (3)

-

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osoittaa opintojakson tehtävissä saavuttavansa opintojakson oppimistavoitteet ja suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

25.11.2024 - 02.02.2025

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettaja
  • Matti Ryhänen
Opiskelijaryhmät
  • YRKK24A
    Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
  • MAAJOHT24
    Maatalousyrityksen kokonaisvaltainen johtaminen, YAMK

Tavoitteet

Opiskelija osaa johtaa maatalousyritystä kokonaisvaltaisesti. Hän osaa kokonaisvaltaisen johtamisen prosessin. Hän osaa luoda maatalousyritykselle strategian ja purkaa sen konkreettisiksi käytännön tehtäviksi ja toimiksi, jolloin strategisia tavoitteita toteutetaan myös operatiivisella johtamisella.

Opiskelija sisäistää strategisen ajattelun ja suunnittelun merkityksen maatalousyrityksessä. Opintojakson suoritettuaan hän osaa arvioida maataloiusyrityksen toimintaa kokonaisuutena ja tunnistaa vaihtoehtoiset toimintamallit. Opiskelija osaa hyödyntää kokonaisvaltaisessa johtamisessa analyyseja ja synteesejä sovellettuna maatalousyrityksiin.

Sisältö

- Kokonaisvaltaisen johtamisen prosessi
- Strateginen ajattelu, suunnittelu ja johtaminen
- Vaihtoehtoiset toimintamallit, kilpailukyky ja kannattavuus
- Operatiivinen johtaminen
- Kokonaisvaltaisen johtamisen analyysit ja synteesit maatalousyrityksessä

Oppimateriaalit

• Olson, K.D. 2004. Farm management: Principles and strategies (soveltuvin osin)
• Ryhänen, M. & Laitila, E. (toim.) 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59: 1-175.
• Ryhänen, M. & Laitila, E. (toim.) 2014. Yhteistyö ja verkostosuhteet. Strateginen tarkastelu maidontuotantoon sovellettuna. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 19: 1-204.
• Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2019. Kokonaisvaltaisella johtamisella kannattavuutta maidontuotantoon. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 31: 1-178.
• Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2021. Maitotilayrityksen kokonaisvaltaisen johtamisen käsikirja. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 161: 1-156.
• Ryhänen, M., Närvä, M., Sipiläinen, T. & Rajakorpi, J. 2015. Yhteisnavetan perustaminen ja johtaminen. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 82: 57-90.
• Ryhänen & Sipiläinen 2018. Maatalousyrityksen johtaminen ja toiminnan kehittämien – Tuotannon suunnittelu strategisen johtamisen tukena.

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kokonaisvaltaista johtamista kehitetään todellisissa maatalousyrityksissä. Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa maatalousyrittäjien kanssa. Opettaja tukee opiskelijoita tässä työssä. Opiskelijat laativat kirjallisen raportin maatalousyrittäjille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta noin 24 h ja itsenäistä työskentelyä noin 111 h.
Ryhmätehtäviä ohjataan Teamsin avulla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

-

Arviointikriteerit, hyvä (3)

-

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osoittaa opintojakson tehtävissä saavuttavansa opintojakson oppimistavoitteet ja suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopiskelua
Läsnäolo 80% vs. tentti
Opiskelijat hakevat maatalousyrityksen, jolle harjoitustyö tehdään
Opiskelu tapahtuu opiskelijan ryhmissä
Harjoitustyön ohjaus Teamsillä (osallistuminen pakollista)
Arviointi: Hyväksytty/kehitettävää/hylätty

Esitietovaatimukset

Toimintaympäristön muutokset ja tulevaisuuden ennakointi tai vastaavat tiedot