Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu yrityksen kehittämistyökalunaLaajuus (4 op)

Tunnus: CA00DB75

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kehittää hospitality-alan yritystä asiakaslähtöisesti palvelumuotoilun keinoin. Opiskelija huomioi kehittämistyössään asiakasnäkökulman, palveluprosessit ja resurssit. Opiskelija osaa nimetä strategisen suunnittelun ja johtamisen perusteita ja yhdistää kehittämistyönsä yrityksen strategiaan. Opiskelija osaa hyödyntää innovatiivisuutta ja luovuutta yrityksen kehittämisessä. Opiskelija osaa arvioida kehitysprojektin liiketaloudelliset realiteetit ja tavoitteet.

Sisältö

- Palvelumuotoilun prosessit ja menetelmät
- Innovatiivisuus ja luovuus liiketoiminnassa
- Kehittämisprojektin kannattavuuden arviointi
- Yrityksen strateginen johtaminen

Esitietovaatimukset

Yritystoiminta ja yrittäjyys
Henkilöstöjohtaminen ja esimiestyö ruokaketjussa
Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun menetelmiä
Opiskelija osaa yhdistää asiakaslähtöisyyden, prosessi- ja resurssilähtöisen kehittämisen periaatteita.
Opiskelija osaa luetella strategisen suunnittelun ja johtamisen perusteita.
Opiskelija tunnistaa innovatiivisuuden ja luovuuden merkityksen yrityksen kehittämisessä.
Opiskelija osaa tulkita kehittämisprojektin budjettia ja rahoitusta ja luetella siihen kuuluvia osa-alueita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää palvelumuotoilun menetelmiä.
Opiskelija osaa selittää asiakaslähtöisyyden, prosessi- ja resurssilähtöisen kehittämisen periaatteita.
Opiskelija osaa selittää strategisen suunnittelun ja johtamisen merkitystä.
Opiskelija osaa perustella innovatiivisuuden ja luovuuden merkitystä yrityksen kehittämisessä.
Opiskelija osaa laatia kehittämisprojektin budjetin ja suunnitella sen rahoituksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman palvelumuotoilun menetelmiä käyttämällä.
Opiskelija huomioi liiketaloudelliset realiteetit ja tavoitteet.
Opiskelija osaa suunnitella kehittämisprojektin, joka ottaa huomioon asiakaslähtöisyyden sekä prosessi- ja resurssilähtöisen kehittämisen periaatteet.
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida strategisen suunnittelun ja johtamisen merkitystä osana palvelumuotoiluprojektia.
Opiskelija soveltaa innovatiivisuuden ja luovuuden keinoja yrityksen kehittämisessä.
Opiskelija osaa laatia perustellun kehittämisprojektin budjetin ja suunnitella rahoituksen.

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 18.12.2024

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

2 op

Yksikkö

VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
  • Ilkka Latomäki
Opiskelijaryhmät
  • RESTO22
    Restonomi (AMK)
  • MRESTO23
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehittää hospitality-alan yritystä asiakaslähtöisesti palvelumuotoilun keinoin. Opiskelija huomioi kehittämistyössään asiakasnäkökulman, palveluprosessit ja resurssit. Opiskelija osaa nimetä strategisen suunnittelun ja johtamisen perusteita ja yhdistää kehittämistyönsä yrityksen strategiaan. Opiskelija osaa hyödyntää innovatiivisuutta ja luovuutta yrityksen kehittämisessä. Opiskelija osaa arvioida kehitysprojektin liiketaloudelliset realiteetit ja tavoitteet.

Sisältö

- Palvelumuotoilun prosessit ja menetelmät
- Innovatiivisuus ja luovuus liiketoiminnassa
- Kehittämisprojektin kannattavuuden arviointi
- Yrityksen strateginen johtaminen

Oppimateriaalit

-materiaali ilmoitetaan luentojen alussa

Opetusmenetelmät

-Luennot, oppimistehtävät, kehittämistehtävä, verkko-opiskelu
Monimuoto-opiskelijalle opintojakso sisältää aikaan sidottua verkossa toteutettavaa opetusta. Luennot tallennetaan.
Päiväopiskelijalle opintojakso sisältää myös luentoja. Luentoja voi seurata etänä ja luennot tallennetaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on mahdollisuus opinnollistaa kurssi, jos opiskelija täyttää seuraavat vaatimukset: Opiskelija työskentelee esimiesasemassa
Työnantajalta on mahdollista saada kurssin sisältöön liittyvä kehittämisprojekti
Opiskelija voi suorittaa kurssin tehtävät yritystallissa. Ota yhteys yritystallipäällikköön
Aikaisemman osaamisen tunnistaminen on mahdollista aikaisemmilla korkeakouluopinnoilla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 15h, Itsenäinen työskentely ja ryhmätyö 93 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun menetelmiä
Opiskelija osaa yhdistää asiakaslähtöisyyden, prosessi- ja resurssilähtöisen kehittämisen periaatteita.
Opiskelija osaa luetella strategisen suunnittelun ja johtamisen perusteita.
Opiskelija tunnistaa innovatiivisuuden ja luovuuden merkityksen yrityksen kehittämisessä.
Opiskelija osaa tulkita kehittämisprojektin budjettia ja rahoitusta ja luetella siihen kuuluvia osa-alueita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää palvelumuotoilun menetelmiä.
Opiskelija osaa selittää asiakaslähtöisyyden, prosessi- ja resurssilähtöisen kehittämisen periaatteita.
Opiskelija osaa selittää strategisen suunnittelun ja johtamisen merkitystä.
Opiskelija osaa perustella innovatiivisuuden ja luovuuden merkitystä yrityksen kehittämisessä.
Opiskelija osaa laatia kehittämisprojektin budjetin ja suunnitella sen rahoituksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman palvelumuotoilun menetelmiä käyttämällä.
Opiskelija huomioi liiketaloudelliset realiteetit ja tavoitteet.
Opiskelija osaa suunnitella kehittämisprojektin, joka ottaa huomioon asiakaslähtöisyyden sekä prosessi- ja resurssilähtöisen kehittämisen periaatteet.
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida strategisen suunnittelun ja johtamisen merkitystä osana palvelumuotoiluprojektia.
Opiskelija soveltaa innovatiivisuuden ja luovuuden keinoja yrityksen kehittämisessä.
Opiskelija osaa laatia perustellun kehittämisprojektin budjetin ja suunnitella rahoituksen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävät 20 % ja projekti 80 %

Esitietovaatimukset

Yritystoiminta ja yrittäjyys
Henkilöstöjohtaminen ja esimiestyö ruokaketjussa
Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa.

Ajoitus

31.03.2024 - 01.08.2024

Laajuus

4 op

Yksikkö

VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
  • Anne-Mari Latvala
  • Ilkka Latomäki

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehittää hospitality-alan yritystä asiakaslähtöisesti palvelumuotoilun keinoin. Opiskelija huomioi kehittämistyössään asiakasnäkökulman, palveluprosessit ja resurssit. Opiskelija osaa nimetä strategisen suunnittelun ja johtamisen perusteita ja yhdistää kehittämistyönsä yrityksen strategiaan. Opiskelija osaa hyödyntää innovatiivisuutta ja luovuutta yrityksen kehittämisessä. Opiskelija osaa arvioida kehitysprojektin liiketaloudelliset realiteetit ja tavoitteet.

Sisältö

- Palvelumuotoilun prosessit ja menetelmät
- Innovatiivisuus ja luovuus liiketoiminnassa
- Kehittämisprojektin kannattavuuden arviointi
- Yrityksen strateginen johtaminen

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun menetelmiä
Opiskelija osaa yhdistää asiakaslähtöisyyden, prosessi- ja resurssilähtöisen kehittämisen periaatteita.
Opiskelija osaa luetella strategisen suunnittelun ja johtamisen perusteita.
Opiskelija tunnistaa innovatiivisuuden ja luovuuden merkityksen yrityksen kehittämisessä.
Opiskelija osaa tulkita kehittämisprojektin budjettia ja rahoitusta ja luetella siihen kuuluvia osa-alueita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää palvelumuotoilun menetelmiä.
Opiskelija osaa selittää asiakaslähtöisyyden, prosessi- ja resurssilähtöisen kehittämisen periaatteita.
Opiskelija osaa selittää strategisen suunnittelun ja johtamisen merkitystä.
Opiskelija osaa perustella innovatiivisuuden ja luovuuden merkitystä yrityksen kehittämisessä.
Opiskelija osaa laatia kehittämisprojektin budjetin ja suunnitella sen rahoituksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman palvelumuotoilun menetelmiä käyttämällä.
Opiskelija huomioi liiketaloudelliset realiteetit ja tavoitteet.
Opiskelija osaa suunnitella kehittämisprojektin, joka ottaa huomioon asiakaslähtöisyyden sekä prosessi- ja resurssilähtöisen kehittämisen periaatteet.
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida strategisen suunnittelun ja johtamisen merkitystä osana palvelumuotoiluprojektia.
Opiskelija soveltaa innovatiivisuuden ja luovuuden keinoja yrityksen kehittämisessä.
Opiskelija osaa laatia perustellun kehittämisprojektin budjetin ja suunnitella rahoituksen.

Esitietovaatimukset

Yritystoiminta ja yrittäjyys
Henkilöstöjohtaminen ja esimiestyö ruokaketjussa
Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa.