Siirry suoraan sisältöön

RuokalistasuunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: CA00DC02

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kehittää laadukkaita ja asiakaslähtöisiä ruokalistoja. Opiskelija tunnistaa suunnittelussa ammattikeittiön toiminta-ajatuksen ja asiakkaiden tarpeet. Opiskelija osaa analysoida ruokalistojen ravitsemuslaatua, vastuullisuutta ja kannattavuutta. Opiskelija osaa kehittää ruokalistoja ekologiset, taloudelliset, ravitsemukselliset, kulttuuriset ja sosiaaliset ulottuvuudet huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa reseptiopimointia työssään ja osaa määritellä vakioidun reseptiikan merkityksen osana laatua.

Sisältö

Ruokalistasuunnittelu, menuanalyysi ja reseptioptimointi
Ravintosisältö-, hiilijalanjälki- ja kustannuslaskelmat
Ruokakulttuurit ja ruoan sosiaaliset ulottuvuudet

Esitietovaatimukset

Ruokatuotantoprosessit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa antaa esimerkkejä laadukkaista ja asiakaslähtöisistä ruokalistoista. Opiskelija tunnistaa suunnittelussa ammattikeittiön toiminta-ajatuksen ja asiakkaiden tarpeet. Opiskelija osaa nimetä ruokalistojen ravitsemuslaatuun, vastuullisuuteen ja kannattavuuteen liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä ruokalistojen ekologisia, taloudellisia, ravitsemuksellisia, kulttuurisia ja sosiaalisia ulottuvuuksia. Opiskelija osaa tunnistaa reseptiopimoinnin hyödyt työssään ja tunnistaa vakioidun reseptiikan merkityksen osana laatua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toteuttaa laadukkaita ja asiakaslähtöisiä ruokalistoja. Opiskelija tunnistaa suunnittelussa ammattikeittiön toiminta-ajatuksen ja asiakkaiden tarpeet, sekä tulkita niitä. Opiskelija osaa analysoida ruokalistojen ravitsemuslaatua, vastuullisuutta ja kannattavuutta. Opiskelija osaa suunnitella ruokalistoja ekologiset, taloudelliset, ravitsemukselliset, kulttuuriset ja sosiaaliset ulottuvuudet huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa reseptiopimointia työssään ja osaa selittää vakioidun reseptiikan merkityksen osana laatua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kehittää laadukkaita ja asiakaslähtöisiä ruokalistoja. Opiskelija osaa tunnistaa ammattikeittiön toiminta-ajatuksen ja asiakkaiden tarpeet, sekä tulkita ja soveltaa niitä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ruokalistojen ravitsemuslaatua, vastuullisuutta ja kannattavuutta. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ruokalistoja ekologiset, taloudelliset, ravitsemukselliset, kulttuuriset ja sosiaaliset ulottuvuudet huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa reseptiopimointia työssään ja osaa selittää ja perustella vakioidun reseptiikan merkityksen osana laatua.

Lisätiedot

TKI-osuus 3 op

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 17.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • From Field to Fork
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
  • Kirta Nieminen
Opiskelijaryhmät
  • RESTO22
    Restonomi (AMK)
  • IEPFF24F
    From Field to Fork
  • MRESTO23
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehittää laadukkaita ja asiakaslähtöisiä ruokalistoja. Opiskelija tunnistaa suunnittelussa ammattikeittiön toiminta-ajatuksen ja asiakkaiden tarpeet. Opiskelija osaa analysoida ruokalistojen ravitsemuslaatua, vastuullisuutta ja kannattavuutta. Opiskelija osaa kehittää ruokalistoja ekologiset, taloudelliset, ravitsemukselliset, kulttuuriset ja sosiaaliset ulottuvuudet huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa reseptiopimointia työssään ja osaa määritellä vakioidun reseptiikan merkityksen osana laatua.

Sisältö

Ruokalistasuunnittelu, menuanalyysi ja reseptioptimointi
Ravintosisältö-, hiilijalanjälki- ja kustannuslaskelmat
Ruokakulttuurit ja ruoan sosiaaliset ulottuvuudet

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Luennot ja työelämälähtöinen kehittämisprojekti 5 op

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen kehittämisprojekti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistaminen (OT) ja opinnollistaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä yhteensä 135 h, josta itsenäistä opiskelua 100 h, etäopetusta 16 h ja 19 h lähiopetusta opetusravintola Prikassa (Prikan osion voi esimerkiksi opinnollistaa).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan tarvittaessa englanniksi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa antaa esimerkkejä laadukkaista ja asiakaslähtöisistä ruokalistoista. Opiskelija tunnistaa suunnittelussa ammattikeittiön toiminta-ajatuksen ja asiakkaiden tarpeet. Opiskelija osaa nimetä ruokalistojen ravitsemuslaatuun, vastuullisuuteen ja kannattavuuteen liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä ruokalistojen ekologisia, taloudellisia, ravitsemuksellisia, kulttuurisia ja sosiaalisia ulottuvuuksia. Opiskelija osaa tunnistaa reseptiopimoinnin hyödyt työssään ja tunnistaa vakioidun reseptiikan merkityksen osana laatua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toteuttaa laadukkaita ja asiakaslähtöisiä ruokalistoja. Opiskelija tunnistaa suunnittelussa ammattikeittiön toiminta-ajatuksen ja asiakkaiden tarpeet, sekä tulkita niitä. Opiskelija osaa analysoida ruokalistojen ravitsemuslaatua, vastuullisuutta ja kannattavuutta. Opiskelija osaa suunnitella ruokalistoja ekologiset, taloudelliset, ravitsemukselliset, kulttuuriset ja sosiaaliset ulottuvuudet huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa reseptiopimointia työssään ja osaa selittää vakioidun reseptiikan merkityksen osana laatua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kehittää laadukkaita ja asiakaslähtöisiä ruokalistoja. Opiskelija osaa tunnistaa ammattikeittiön toiminta-ajatuksen ja asiakkaiden tarpeet, sekä tulkita ja soveltaa niitä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ruokalistojen ravitsemuslaatua, vastuullisuutta ja kannattavuutta. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ruokalistoja ekologiset, taloudelliset, ravitsemukselliset, kulttuuriset ja sosiaaliset ulottuvuudet huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa reseptiopimointia työssään ja osaa selittää ja perustella vakioidun reseptiikan merkityksen osana laatua.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämisprojekti, itse- ja vertaisarvioinnit ja aktiivinen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

Ruokatuotantoprosessit

Lisätiedot

TKI-osuus 3 op