Siirry suoraan sisältöön

Opintoihin ja työhön valmentaminenLaajuus (4 op)

Tunnus: SOSAPS40

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta opintoihin ja työhön valmentamisen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija osaa nimetä nuorten, maahanmuuttajien, pitkäaikaistyöttömien ja eri syistä vammaisten henkilöiden opintoihin ja työelämään tukemisessa huomioitavia erityistarpeita. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa työympäristöissä opinto- ja työvalmennusta toteutetaan. Lisäksi opiskelija osaa kuvata kuntouttavan työtoiminnan ideat ja prosessit. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Sisältö

- opiskelun ja työelämässä toimimisen haasteet eri asiakasryhmillä
- opinto- ja työvalmennuksen toteuttamisympäristöt, työorientaatiot, toimintatavat
- opinto- ja työvalmennuksen yhteistyötahot ja niiden toimintalogiikka
- kuntouttava työtoiminta
- ohjaajan/ valmentajan rooli
- motivoiva keskustelu

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Perheohjaus
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.05.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 03.03.2023

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Annukka Haapa-aho
Opiskelijaryhmät
  • SOS22A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta opintoihin ja työhön valmentamisen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija osaa nimetä nuorten, maahanmuuttajien, pitkäaikaistyöttömien ja eri syistä vammaisten henkilöiden opintoihin ja työelämään tukemisessa huomioitavia erityistarpeita. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa työympäristöissä opinto- ja työvalmennusta toteutetaan. Lisäksi opiskelija osaa kuvata kuntouttavan työtoiminnan ideat ja prosessit. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Sisältö

- opiskelun ja työelämässä toimimisen haasteet eri asiakasryhmillä
- opinto- ja työvalmennuksen toteuttamisympäristöt, työorientaatiot, toimintatavat
- opinto- ja työvalmennuksen yhteistyötahot ja niiden toimintalogiikka
- kuntouttava työtoiminta
- ohjaajan/ valmentajan rooli
- motivoiva keskustelu

Oppimateriaalit

Hakala, K.2017.Työllistymistarinoita.Kehitysvammaliitto ry.
Jahnukainen, M.ym.2019.Oma paikka haussa - maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Gaudeamus.
Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/osallisuuden-edistaminen/tyoelamaosallisuus/kuntouttava-tyotoiminta
Lämsä, A-L.2015.Erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistyminen.
Oksanen, J.2014.Motivointi työvälineenä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan verkkototeutuksena. Opintojakso sisältää kaksi etäopetuskertaa, jotka tulevat lukujärjestykseen ja niihin osallistutaan reaaliaikaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso orientoidaan verkossa. Opintojakso päättyy verkkomuotoiseen tenttiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Perheohjaus

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointi muodostuu tentistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija nimeää opintoihin ja työhönvalmennuksessa käytettäviä työorientaatioita ja menetelmiä.
Opiskelija nimeää erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija nimeää opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erottelee ja vertailee opintoihin ja työhönvalmennuksessa käytettäviä työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää ja vertailee asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Perheohjaus
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.05.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 16.12.2022

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 27

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Annukka Haapa-aho
Opiskelijaryhmät
  • SOS21B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS22A
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21C
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta opintoihin ja työhön valmentamisen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija osaa nimetä nuorten, maahanmuuttajien, pitkäaikaistyöttömien ja eri syistä vammaisten henkilöiden opintoihin ja työelämään tukemisessa huomioitavia erityistarpeita. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa työympäristöissä opinto- ja työvalmennusta toteutetaan. Lisäksi opiskelija osaa kuvata kuntouttavan työtoiminnan ideat ja prosessit. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Sisältö

- opiskelun ja työelämässä toimimisen haasteet eri asiakasryhmillä
- opinto- ja työvalmennuksen toteuttamisympäristöt, työorientaatiot, toimintatavat
- opinto- ja työvalmennuksen yhteistyötahot ja niiden toimintalogiikka
- kuntouttava työtoiminta
- ohjaajan/ valmentajan rooli
- motivoiva keskustelu

Oppimateriaalit

Hakala, K.2017.Työllistymistarinoita.Kehitysvammaliitto ry.
Jahnukainen, M.ym.2019.Oma paikka haussa - maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Gaudeamus.
Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/osallisuuden-edistaminen/tyoelamaosallisuus/kuntouttava-tyotoiminta
Lämsä, A-L.2015.Erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistyminen.
Oksanen, J.2014.Motivointi työvälineenä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan verkkototeutuksena. Opintojakso sisältää kaksi etäopetuskertaa, joissa on vierailijoita.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso orientoidaan verkossa. Opintojakso päättyy verkkomuotoiseen tenttiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Perheohjaus

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointi muodostuu tentistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija nimeää opintoihin ja työhönvalmennuksessa käytettäviä työorientaatioita ja menetelmiä.
Opiskelija nimeää erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija nimeää opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erottelee ja vertailee opintoihin ja työhönvalmennuksessa käytettäviä työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää ja vertailee asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Perheohjaus
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä

Ilmoittautumisaika

05.05.2021 - 09.05.2021

Ajoitus

21.03.2022 - 20.05.2022

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Annukka Haapa-aho
Opiskelijaryhmät
  • SOS20B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS21K
    Sosionomi (AMK)
  • SOS20C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta opintoihin ja työhön valmentamisen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija osaa nimetä nuorten, maahanmuuttajien, pitkäaikaistyöttömien ja eri syistä vammaisten henkilöiden opintoihin ja työelämään tukemisessa huomioitavia erityistarpeita. Opiskelija osaa kuvata, millaisissa työympäristöissä opinto- ja työvalmennusta toteutetaan. Lisäksi opiskelija osaa kuvata kuntouttavan työtoiminnan ideat ja prosessit. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Sisältö

- opiskelun ja työelämässä toimimisen haasteet eri asiakasryhmillä
- opinto- ja työvalmennuksen toteuttamisympäristöt, työorientaatiot, toimintatavat
- opinto- ja työvalmennuksen yhteistyötahot ja niiden toimintalogiikka
- kuntouttava työtoiminta
- ohjaajan/ valmentajan rooli
- motivoiva keskustelu

Oppimateriaalit

Hakala, K.2017.Työllistymistarinoita.Kehitysvammaliitto ry.
Jahnukainen, M.ym.2019.Oma paikka haussa - maahanmuuttotaustaiset nuoret ja koulutus. Gaudeamus.
Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja https://www.thl.fi/fi/web/kuntouttavan-tyotoiminnan-kasikirja
Lämsä, A-L.2015.Erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistyminen.
Oksanen, J.2014.Motivointi työvälineenä.
Pikkusaari, S.2012.Työ(hön)valmennus on taitolaji.Hämeenlinnan Offset-Kolmio Paino Oy.

Opetusmenetelmät

Opintojakso opiskellaan verkossa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso päättyy tenttiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

104h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso päättyy tenttiin, jonka arvosanasta muodostuu opintojakson arvosana.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa perustella miksi opintoihin ja työhönvalmennus edellyttää psykososiaalista osaamista. Opiskelija osaa nimetä erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija kuvailee opinto- ja työvalmennusta toteuttavia työympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa nimetä opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tarkastelee monipuolisesti erilaisten asiakasryhmien opiskeluun ja työelämässä toimimiseen liittyviä haasteita. Opiskelija jäsentää asiakaslähtöisesti opinto- ja työvalmennusta toteuttavia toimintaympäristöjä ja niissä toteutettavia toimintaperiaatteita. Opiskelija tarkastelee opiskelun ja työllistymisen edistämiseen liittyviä yhteistyötahoja ja toimintatapoja monipuolisesti pohtien.

Esitietovaatimukset

Sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin.

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Perheohjaus
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä