Mielenterveys-, kriisi ja päihdehoitotyö (4op)
Opintojakson tunnus: SH00DF57
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija 
- osaa toimia moniammatillisessa mielenterveys- , kriisi- ja päihdehoitotyössä potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen.
- osaa arvioida erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavaroja.
- osaa ohjatusti arvioida hoidon tarvetta, suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen potilaan ja hänen läheistensä hoitotyötä mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyössä 
- osaa hoitaa eri-ikäistä mielenterveys- ja päihdepotilasta ja hänen läheisiään sekä tukea heitä kriisitilanteissa käyttämällä mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia hoitotyön auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä.
- osaa tukea ja edistää eri- ikäisen mielenterveys- ja päihdepotilaan ja hänen läheistensä terveyttä,  
toimintakykyä ja omahoitoa toipumisorientaation lähtökohdista.
                    
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. 
Positiivinen mielenterveys
Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Recovery.
Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. 
Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden asettamat vaatimukset mielenterveys- ja päihdehoitotyölle. 
Tavallisimmat mielenterveyshäiriöt ja psykiatriset sairaudet
Mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. 
Kriiseistä kärsivien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. 
Moniammatillisuus  mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. 
Mielenterveys- ja päihdepotilaiden ja heidän läheisten ohjaus omahoitoon. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus. Työnohjaus. Keskeiset psykiatriset sairaudet ja päihdelääketieteen alueet.
Lääkehoito ja lääkelaskut
                    
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää Sairaanhoitajana kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen 1 ja Sairaanhoitajan näyttöön perustuva kliininen osaaminen 1. aikaisenpaa suorittamista.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija 
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi 
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi 
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4 
Opiskelija 
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti 
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa 
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija 
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä 
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa 
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa 
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija 
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi 
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi 
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi 
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä 
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita 
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
                    
