Startti terveydenlukutaitoon muistisairauksien ennaltaehkäisyssäLaajuus (2 op)
Tunnus: BC00DJ04
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdytään terveyden lukutaidon käsitteeseen ja terveyden lukutaitoa määrittäviin tekijöihin. Lisäksi tarkastellaan terveyden lukutaidon vaikutuksia erityisesti aivoterveyden ja muistisairauksien näkökulmasta. Opintojaksolla harjoitellaan arvioimaan aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opintojaksolla luodaan katsaus aivoterveyden edistämiseen sekä muistisairauksiin sekä näitä koskevaan palvelupolkuun.
Osaamistavoitteet:
Opintojakso suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä mitä terveyden lukutaito tarkoittaa ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen
- selittää kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilöiden terveyteen
- tunnistaa yksilön käyttäytymisestä vihjeitä ja asettaa kysymyksiä, joiden kautta voi arvioida yksilön terveyden lukutaidon tasoa
- arvioida kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä
- listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä
- tunnistaa aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia
- määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita sekä niiden vaikutuksia päivittäiseen elämään
- etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa
Sisältö
Terveyden lukutaito
Aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation arviointi terveyden lukutaidon näkökulmasta
Muistisairauksien riskitekijät ja tunnusmerkit
Aivoterveyden edistäminen
Muistisairaudet ja niiden vaikutukset
Muistipalvelupolku
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osaa määritellä terveydenlukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä terveyden lukutaidon vaikutuksia yksilön terveyteen. Opiskelija tunnistaa menetelmiä, joiden kautta voi arvioida terveyden lukutaidon tasoa sekä informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opiskelija osaa listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä ja määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita. Opiskelija tunnistaa aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija osaa etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa.
Hylätty:
Opiskelija ei osaa määritellä terveydenlukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija selittää puutteellisesti terveyden lukutaidon vaikutuksia yksilön terveyteen. Opiskelija tunnistaa suppeasti menetelmiä, joiden kautta voi arvioida terveyden lukutaidon tasoa sekä informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opiskelija ei osaa listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä ja määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita. Opiskelija tunnistaa rajallisesti aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija ei osaa etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa.
Ilmoittautumisaika
17.11.2022 - 10.04.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 30.04.2023
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Katri Turunen
- Virpi Salo
- Merja Hoffrén-Mikkola
Opiskelijaryhmät
-
MGERO22Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään terveyden lukutaidon käsitteeseen ja terveyden lukutaitoa määrittäviin tekijöihin. Lisäksi tarkastellaan terveyden lukutaidon vaikutuksia erityisesti aivoterveyden ja muistisairauksien näkökulmasta. Opintojaksolla harjoitellaan arvioimaan aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opintojaksolla luodaan katsaus aivoterveyden edistämiseen sekä muistisairauksiin sekä näitä koskevaan palvelupolkuun.
Osaamistavoitteet:
Opintojakso suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä mitä terveyden lukutaito tarkoittaa ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen
- selittää kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilöiden terveyteen
- tunnistaa yksilön käyttäytymisestä vihjeitä ja asettaa kysymyksiä, joiden kautta voi arvioida yksilön terveyden lukutaidon tasoa
- arvioida kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä
- listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä
- tunnistaa aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia
- määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita sekä niiden vaikutuksia päivittäiseen elämään
- etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa
Sisältö
Terveyden lukutaito
Aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation arviointi terveyden lukutaidon näkökulmasta
Muistisairauksien riskitekijät ja tunnusmerkit
Aivoterveyden edistäminen
Muistisairaudet ja niiden vaikutukset
Muistipalvelupolku
Oppimateriaalit
Eronen, J. (2021). Terveyden lukutaito: ajankohtainen mutta vähän tutkittu kansalaistaito. Gerontologia, 35 (2), 180-185. https://doi.org/10.23989/gerontologia.97439
Erkinjuntti T, Remes A, Rinne J, Soininen H (toim.) 2015. Muistisairaudet. Duodecim. Soveltuvin osin. saatavilla e-kirjana Duodecim Oppiportissa.
Hallikainen M, Immonen A, Mönkäre R, Pihlakari P (toim.) 2019. Muistisairaan hoito. Duodecim. Soveltuvin osin. saatavilla e-kirjana Duodecim Oppiportissa.
Muistisairaan palveluketju / Etelä-Pohjanmaa: https://palvelupolku.epshp.fi/palveluketju/muistisairaan-palveluketju/
Muistiliiton soveltuvat verkkomateriaalit, joiden linkit ovat Moodlessa.
Muut soveltuvat verkkosivut ja artikkelit ammattilehdistä
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 tuntia itsenäistä työskentelyä
realization.localizedApproveRejectDescription
Hyväksytty: Opiskelija osaa määritellä käsitteen terveyden lukutaito ja terveyden lukutaitoon vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä terveyden lukutaidon vaikutuksia yksilön terveyteen. Opiskelija tunnistaa menetelmiä, joiden kautta voi arvioida terveyden lukutaidon tasoa sekä informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opiskelija osaa listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä ja määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita. Opiskelija tunnistaa aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija osaa etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osaa määritellä terveydenlukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä terveyden lukutaidon vaikutuksia yksilön terveyteen. Opiskelija tunnistaa menetelmiä, joiden kautta voi arvioida terveyden lukutaidon tasoa sekä informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opiskelija osaa listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä ja määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita. Opiskelija tunnistaa aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija osaa etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa.
Hylätty:
Opiskelija ei osaa määritellä terveydenlukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija selittää puutteellisesti terveyden lukutaidon vaikutuksia yksilön terveyteen. Opiskelija tunnistaa suppeasti menetelmiä, joiden kautta voi arvioida terveyden lukutaidon tasoa sekä informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opiskelija ei osaa listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä ja määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita. Opiskelija tunnistaa rajallisesti aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija ei osaa etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotehtävät- ja -tentti sekä palautekysely