Siirry suoraan sisältöön

Startti terveydenlukutaitoon muistisairauksien ennaltaehkäisyssäLaajuus (2 op)

Tunnus: BC00DJ04

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään terveyden lukutaidon käsitteeseen ja terveyden lukutaitoa määrittäviin tekijöihin. Lisäksi tarkastellaan terveyden lukutaidon vaikutuksia erityisesti aivoterveyden ja muistisairauksien näkökulmasta. Opintojaksolla harjoitellaan arvioimaan aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opintojaksolla luodaan katsaus aivoterveyden edistämiseen sekä muistisairauksiin sekä näitä koskevaan palvelupolkuun.
Osaamistavoitteet:
Opintojakso suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä mitä terveyden lukutaito tarkoittaa ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen
- selittää kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilöiden terveyteen
- tunnistaa yksilön käyttäytymisestä vihjeitä ja asettaa kysymyksiä, joiden kautta voi arvioida yksilön terveyden lukutaidon tasoa
- arvioida kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä
- listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä
- tunnistaa aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia
- määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita sekä niiden vaikutuksia päivittäiseen elämään
- etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa

Sisältö

Terveyden lukutaito
Aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation arviointi terveyden lukutaidon näkökulmasta
Muistisairauksien riskitekijät ja tunnusmerkit
Aivoterveyden edistäminen
Muistisairaudet ja niiden vaikutukset
Muistipalvelupolku

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osaa määritellä terveydenlukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä terveyden lukutaidon vaikutuksia yksilön terveyteen. Opiskelija tunnistaa menetelmiä, joiden kautta voi arvioida terveyden lukutaidon tasoa sekä informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opiskelija osaa listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä ja määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita. Opiskelija tunnistaa aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija osaa etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa.
Hylätty:
Opiskelija ei osaa määritellä terveydenlukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija selittää puutteellisesti terveyden lukutaidon vaikutuksia yksilön terveyteen. Opiskelija tunnistaa suppeasti menetelmiä, joiden kautta voi arvioida terveyden lukutaidon tasoa sekä informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opiskelija ei osaa listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä ja määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita. Opiskelija tunnistaa rajallisesti aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija ei osaa etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa.

Ilmoittautumisaika

17.11.2022 - 10.04.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 30.04.2023

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Katri Turunen
  • Virpi Salo
  • Merja Hoffrén-Mikkola
Opiskelijaryhmät
  • MGERO22
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdytään terveyden lukutaidon käsitteeseen ja terveyden lukutaitoa määrittäviin tekijöihin. Lisäksi tarkastellaan terveyden lukutaidon vaikutuksia erityisesti aivoterveyden ja muistisairauksien näkökulmasta. Opintojaksolla harjoitellaan arvioimaan aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opintojaksolla luodaan katsaus aivoterveyden edistämiseen sekä muistisairauksiin sekä näitä koskevaan palvelupolkuun.
Osaamistavoitteet:
Opintojakso suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä mitä terveyden lukutaito tarkoittaa ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen
- selittää kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilöiden terveyteen
- tunnistaa yksilön käyttäytymisestä vihjeitä ja asettaa kysymyksiä, joiden kautta voi arvioida yksilön terveyden lukutaidon tasoa
- arvioida kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä
- listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä
- tunnistaa aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia
- määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita sekä niiden vaikutuksia päivittäiseen elämään
- etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa

Sisältö

Terveyden lukutaito
Aivoterveyteen ja muistisairauksiin liittyvän informaation arviointi terveyden lukutaidon näkökulmasta
Muistisairauksien riskitekijät ja tunnusmerkit
Aivoterveyden edistäminen
Muistisairaudet ja niiden vaikutukset
Muistipalvelupolku

Oppimateriaalit

Eronen, J. (2021). Terveyden lukutaito: ajankohtainen mutta vähän tutkittu kansalaistaito. Gerontologia, 35 (2), 180-185. https://doi.org/10.23989/gerontologia.97439

Erkinjuntti T, Remes A, Rinne J, Soininen H (toim.) 2015. Muistisairaudet. Duodecim. Soveltuvin osin. saatavilla e-kirjana Duodecim Oppiportissa.

Hallikainen M, Immonen A, Mönkäre R, Pihlakari P (toim.) 2019. Muistisairaan hoito. Duodecim. Soveltuvin osin. saatavilla e-kirjana Duodecim Oppiportissa.

Muistisairaan palveluketju / Etelä-Pohjanmaa: https://palvelupolku.epshp.fi/palveluketju/muistisairaan-palveluketju/

Muistiliiton soveltuvat verkkomateriaalit, joiden linkit ovat Moodlessa.

Muut soveltuvat verkkosivut ja artikkelit ammattilehdistä

Opetusmenetelmät

Verkkototeutus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

54 tuntia itsenäistä työskentelyä

realization.localizedApproveRejectDescription

Hyväksytty: Opiskelija osaa määritellä käsitteen terveyden lukutaito ja terveyden lukutaitoon vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä terveyden lukutaidon vaikutuksia yksilön terveyteen. Opiskelija tunnistaa menetelmiä, joiden kautta voi arvioida terveyden lukutaidon tasoa sekä informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opiskelija osaa listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä ja määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita. Opiskelija tunnistaa aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija osaa etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osaa määritellä terveydenlukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa nimetä terveyden lukutaidon vaikutuksia yksilön terveyteen. Opiskelija tunnistaa menetelmiä, joiden kautta voi arvioida terveyden lukutaidon tasoa sekä informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opiskelija osaa listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä ja määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita. Opiskelija tunnistaa aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija osaa etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa.
Hylätty:
Opiskelija ei osaa määritellä terveydenlukutaitoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija selittää puutteellisesti terveyden lukutaidon vaikutuksia yksilön terveyteen. Opiskelija tunnistaa suppeasti menetelmiä, joiden kautta voi arvioida terveyden lukutaidon tasoa sekä informaation ymmärrettävyyttä ja käytettävyyttä. Opiskelija ei osaa listata muistisairauksien riskitekijöitä ja varhaisia tunnusmerkkejä ja määritellä eri muistisairauksia ja niihin liittyviä oireita. Opiskelija tunnistaa rajallisesti aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija ei osaa etsiä muistisairauksista ja niihin liittyvistä palveluista ajantasaista ja luotettavaa tietoa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkotehtävät- ja -tentti sekä palautekysely