Ehkäisevät ja valtaistavat menetelmätLaajuus (3 op)
Tunnus: BC00CY19
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selittää ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön käsitteitten sisällön ja tunnistaa ennakoivan, ehkäisevän ja valtaistavan työn teoreettisia perusteita. Opiskelija osaa nimetä ennakoivan ja ehkäisevän vanhustyön keskeisimmät toimijat ja toimintamuodot sekä osaa kertoa
sekä suomalaisia että kansainvälisiä esimerkkejä valtaistavan työn menetelmistä ja toimintamuodoista.
Sisältö
- hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teoreettiset perusteet
- valtaistavan ja voimavaralähtöisen työn teoreettiset perusteet
- ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön toimijoita sekä toteutusmuotoja
- etsivä, löytävä ja ennakoiva vanhustyö
- ehkäisevä työ monialaisena työnä
- Osallistavan, rakenteellisen ja valtaistavan vanhustyön toteutusmuotoja
- asiakasryhmien ohjaaminen
- kansainvälisiä toteutusmuotoja
- -ehkäisevä ja valtaistava työ kestävän kehityksen näkökulmasta
- -yrittäjyys ehkäisevässä ja valtaistavassa työssä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja sekä arvioida eri työmuotojen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön merkitystä iäkkään ihmisen osallisuuden tukemisessa, voimavarojen vahvistamisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ehkäisevän ja valtaistavan työn menetelmiä.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
20.01.2025 - 16.05.2025
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
-
MGERO23Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön käsitteitten sisällön ja tunnistaa ennakoivan, ehkäisevän ja valtaistavan työn teoreettisia perusteita. Opiskelija osaa nimetä ennakoivan ja ehkäisevän vanhustyön keskeisimmät toimijat ja toimintamuodot sekä osaa kertoa
sekä suomalaisia että kansainvälisiä esimerkkejä valtaistavan työn menetelmistä ja toimintamuodoista.
Sisältö
- hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teoreettiset perusteet
- valtaistavan ja voimavaralähtöisen työn teoreettiset perusteet
- ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön toimijoita sekä toteutusmuotoja
- etsivä, löytävä ja ennakoiva vanhustyö
- ehkäisevä työ monialaisena työnä
- Osallistavan, rakenteellisen ja valtaistavan vanhustyön toteutusmuotoja
- asiakasryhmien ohjaaminen
- kansainvälisiä toteutusmuotoja
- -ehkäisevä ja valtaistava työ kestävän kehityksen näkökulmasta
- -yrittäjyys ehkäisevässä ja valtaistavassa työssä
Oppimateriaalit
Materiaalit moodlessa
Opetusmenetelmät
Kokonaan itsenäisesti verkossa suoritettava
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
noin 80 h opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja sekä arvioida eri työmuotojen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön merkitystä iäkkään ihmisen osallisuuden tukemisessa, voimavarojen vahvistamisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ehkäisevän ja valtaistavan työn menetelmiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja sekä arvioida eri työmuotojen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön merkitystä iäkkään ihmisen osallisuuden tukemisessa, voimavarojen vahvistamisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ehkäisevän ja valtaistavan työn menetelmiä.
Ilmoittautumisaika
29.09.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 24.05.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
-
MGERO22Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön käsitteitten sisällön ja tunnistaa ennakoivan, ehkäisevän ja valtaistavan työn teoreettisia perusteita. Opiskelija osaa nimetä ennakoivan ja ehkäisevän vanhustyön keskeisimmät toimijat ja toimintamuodot sekä osaa kertoa
sekä suomalaisia että kansainvälisiä esimerkkejä valtaistavan työn menetelmistä ja toimintamuodoista.
Sisältö
- hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teoreettiset perusteet
- valtaistavan ja voimavaralähtöisen työn teoreettiset perusteet
- ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön toimijoita sekä toteutusmuotoja
- etsivä, löytävä ja ennakoiva vanhustyö
- ehkäisevä työ monialaisena työnä
- Osallistavan, rakenteellisen ja valtaistavan vanhustyön toteutusmuotoja
- asiakasryhmien ohjaaminen
- kansainvälisiä toteutusmuotoja
- -ehkäisevä ja valtaistava työ kestävän kehityksen näkökulmasta
- -yrittäjyys ehkäisevässä ja valtaistavassa työssä
Oppimateriaalit
materiaalit moodlessa
Opetusmenetelmät
Suomeksi
verkko-opetus, suoritettavissa täysin itsenäisesti (moodle)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
noin 80 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja sekä arvioida eri työmuotojen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön merkitystä iäkkään ihmisen osallisuuden tukemisessa, voimavarojen vahvistamisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ehkäisevän ja valtaistavan työn menetelmiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja sekä arvioida eri työmuotojen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön merkitystä iäkkään ihmisen osallisuuden tukemisessa, voimavarojen vahvistamisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ehkäisevän ja valtaistavan työn menetelmiä.
Ilmoittautumisaika
21.09.2022 - 05.10.2022
Ajoitus
01.11.2022 - 31.05.2023
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
-
MGERO21Geronomi (AMK), monimuotototeutus
-
AVOINAMKAvoin amk
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön käsitteitten sisällön ja tunnistaa ennakoivan, ehkäisevän ja valtaistavan työn teoreettisia perusteita. Opiskelija osaa nimetä ennakoivan ja ehkäisevän vanhustyön keskeisimmät toimijat ja toimintamuodot sekä osaa kertoa
sekä suomalaisia että kansainvälisiä esimerkkejä valtaistavan työn menetelmistä ja toimintamuodoista.
Sisältö
- hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teoreettiset perusteet
- valtaistavan ja voimavaralähtöisen työn teoreettiset perusteet
- ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön toimijoita sekä toteutusmuotoja
- etsivä, löytävä ja ennakoiva vanhustyö
- ehkäisevä työ monialaisena työnä
- Osallistavan, rakenteellisen ja valtaistavan vanhustyön toteutusmuotoja
- asiakasryhmien ohjaaminen
- kansainvälisiä toteutusmuotoja
- -ehkäisevä ja valtaistava työ kestävän kehityksen näkökulmasta
- -yrittäjyys ehkäisevässä ja valtaistavassa työssä
Oppimateriaalit
Suomi, A. & Hakonen, S. (toim.) 2008. Kuluerästä voimavaraksi. PS-kustannus.
- Caiels, J., Forder, J., Malley, J., Netten, A. & Windle, K.2010. Measuring the outcome of low-level services: Final Report Annexes. PSSRU. Discussion paper 2727. University of Kent. Saatavana: http://www.pssru.ac.uk/pdf/dp2727.pdf
- Godfrey, M. 2001. Prevention: developing a framework for conceptualizing and evaluating outcomes of preventive services for older people. Health and Social care in the Community 9 (2), 89 ? 99.
- Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari, M., Pohjola, A. & Pösö, T. (toim.) Sosiaalityö ja teoria, sivut 315- 337. PS-kustannus.
- muu ajankohtainen materiaali
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu itsenäisenä verkko-opiskeluna Moodle -oppimisympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
72h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja sekä arvioida eri työmuotojen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön merkitystä iäkkään ihmisen osallisuuden tukemisessa, voimavarojen vahvistamisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ehkäisevän ja valtaistavan työn menetelmiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja, menetelmätehtävä, Ryhmänohjauksen tehtävä sekä itsearviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja sekä arvioida eri työmuotojen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön merkitystä iäkkään ihmisen osallisuuden tukemisessa, voimavarojen vahvistamisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ehkäisevän ja valtaistavan työn menetelmiä.