Gerontologian perusteetLaajuus (6 op)
Tunnus: GERATP100
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista monialaisten gerontologisten teorioiden kautta. Hän osaa tarkastella vanhuutta yhteiskunnallisena, sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä. Opiskelija osaa selittää vanhenemista sopeutumisen ja kehittymisen prosessina. Opiskelija osaa käyttää tutkimustietoa ja kokemuksellista tietoa lisäämään ymmärrystään vanhuudesta. Opiskelija osaa tukea iäkkään ihmisen terveyden ja toimintakyvyn edistämistä. Hän osaa hyödyntää ympäristön, liikunnan ja ravitsemuksen merkityksen. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa vanhustyössä ja sen kehittämisessä sekä omassa ammatillisessa kasvussaan.
Sisältö
- gerontologia tieteenalana ja gerontologinen tutkimus
- väestön ikääntyminen ja sen yhteiskunnalliset vaikutukset
- vanheneminen kokemuksellisena sekä yhteiskunnallisena, kulttuurisena ja sosiaalisena ilmiönä
- iäkkäiden ihmisten toimintakyky ja terveys sekä niihin vaikuttavat tekijät
- iäkkäiden ravitsemus
- ikääntyneen ihmisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen vanheneminen
- yksilön ja ympäristön välinen vuorovaikutus ihmisen vanhetessa
- iäkkäiden ihmisten liikkumiskykyyn sekä liikunnan merkitys ihmisen vanhenemiselle
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Opiskelija tunnistaa vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologisen tietoa omassa opiskelussaan ja vanhustyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa jäsentää vanhuutta ja vanhenemista monialaisesti gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta monialaisesti yksilön, kulttuurin ja yhteiskunnan tasolla. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.
Ilmoittautumisaika
29.08.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
6 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Katri Turunen
- Aino Asunmaa
Opiskelijaryhmät
-
MGERO23Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista monialaisten gerontologisten teorioiden kautta. Hän osaa tarkastella vanhuutta yhteiskunnallisena, sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä. Opiskelija osaa selittää vanhenemista sopeutumisen ja kehittymisen prosessina. Opiskelija osaa käyttää tutkimustietoa ja kokemuksellista tietoa lisäämään ymmärrystään vanhuudesta. Opiskelija osaa tukea iäkkään ihmisen terveyden ja toimintakyvyn edistämistä. Hän osaa hyödyntää ympäristön, liikunnan ja ravitsemuksen merkityksen. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa vanhustyössä ja sen kehittämisessä sekä omassa ammatillisessa kasvussaan.
Sisältö
- gerontologia tieteenalana ja gerontologinen tutkimus
- väestön ikääntyminen ja sen yhteiskunnalliset vaikutukset
- vanheneminen kokemuksellisena sekä yhteiskunnallisena, kulttuurisena ja sosiaalisena ilmiönä
- iäkkäiden ihmisten toimintakyky ja terveys sekä niihin vaikuttavat tekijät
- iäkkäiden ravitsemus
- ikääntyneen ihmisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen vanheneminen
- yksilön ja ympäristön välinen vuorovaikutus ihmisen vanhetessa
- iäkkäiden ihmisten liikkumiskykyyn sekä liikunnan merkitys ihmisen vanhenemiselle
Oppimateriaalit
Rantanen T, Kokko K, Sipilä S, & Viljanen A (toim.) 2022. Gerontologia. Duodecim.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (luennot, ryhmätyöt), Itsenäinen opiskelu (kirjatentti, oppimistehtävät).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Joulukuu 2023, uusintamahdollisuus kerran sovittuna ajankohtana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
32 h luentoja sekä 2 h kirjatentti, itsenäistä opiskelua 128 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Opiskelija tunnistaa vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologisen tietoa omassa opiskelussaan ja vanhustyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa jäsentää vanhuutta ja vanhenemista monialaisesti gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta monialaisesti yksilön, kulttuurin ja yhteiskunnan tasolla. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti, essee, muut oppimistehtävät
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
14.08.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Laajuus
6 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Katri Turunen
- Marita Lahti
Opiskelijaryhmät
-
MGERO22Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista monialaisten gerontologisten teorioiden kautta. Hän osaa tarkastella vanhuutta yhteiskunnallisena, sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä. Opiskelija osaa selittää vanhenemista sopeutumisen ja kehittymisen prosessina. Opiskelija osaa käyttää tutkimustietoa ja kokemuksellista tietoa lisäämään ymmärrystään vanhuudesta. Opiskelija osaa tukea iäkkään ihmisen terveyden ja toimintakyvyn edistämistä. Hän osaa hyödyntää ympäristön, liikunnan ja ravitsemuksen merkityksen. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa vanhustyössä ja sen kehittämisessä sekä omassa ammatillisessa kasvussaan.
Sisältö
- gerontologia tieteenalana ja gerontologinen tutkimus
- väestön ikääntyminen ja sen yhteiskunnalliset vaikutukset
- vanheneminen kokemuksellisena sekä yhteiskunnallisena, kulttuurisena ja sosiaalisena ilmiönä
- iäkkäiden ihmisten toimintakyky ja terveys sekä niihin vaikuttavat tekijät
- iäkkäiden ravitsemus
- ikääntyneen ihmisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen vanheneminen
- yksilön ja ympäristön välinen vuorovaikutus ihmisen vanhetessa
- iäkkäiden ihmisten liikkumiskykyyn sekä liikunnan merkitys ihmisen vanhenemiselle
Oppimateriaalit
Heikkinen, Jyrkämä ym. Gerontologia. 2013. Duodecim.
Saarenheimo ym. 2017 Ikäpolvien taju. Elämänkulku ja ikäpolvet muuttuvassa maailmassa. Vanhustyön keskusliitto.
Opetusmenetelmät
Kontaktiluennot, Moodle-työskentely, tunneilla annettavat oppimistehtävät, yksilö- ja ryhmätehtävät
Tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson lopussa.
Uusintatentti yleisenä tenttipäivänä vallitsevan käytännön mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
160 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Opiskelija tunnistaa vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologisen tietoa omassa opiskelussaan ja vanhustyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa jäsentää vanhuutta ja vanhenemista monialaisesti gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta monialaisesti yksilön, kulttuurin ja yhteiskunnan tasolla. Hän osaa selittää vanhenemista sopeutumisen, kehittymisen ja yksilöllisten kokemusten muokkaamana prosessina. Opiskelija osaa soveltaa gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn, läsnä 80%
Arvioinnissa:
Tehtävät 20%
Tentti 40 %
Omatoimiset ja ryhmätehtävät 40 %
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.